• 1
  • 2
2012-04-05, 14:47
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Dock kvittas dom mot förra årets ränteinkomster...
men måste inte ränteintäkterna vara högre än grundavdraget för att han ska skatta på det?
Citera
2012-04-05, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
men måste inte ränteintäkterna vara högre än grundavdraget för att han ska skatta på det?

grundavdrag har man bara på inkomst av tjänst, inte på inkomst av kapital...
Citera
2012-04-05, 22:02
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
nej, dom får bara kvittas mot ränteförluster så vitt jag vet.

Jag kollade min egen deklaration nu då jag har fondförluster och ränteinkomster men inga fond eller aktievinster.

Har man ränteinkomst så kvittar den en aktie eller fondförlust fast inte till 100%

Så svaret på min egen fråga är att ränteinkomster kvittas mot aktie och fondförluster, detta är redan redovisat i deklarationen och inget man behöver fylla i själv.

Det har således inget med grundavdrag att göra.
Citera
2012-04-05, 22:46
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Jag kollade min egen deklaration nu då jag har fondförluster och ränteinkomster men inga fond eller aktievinster.

Har man ränteinkomst så kvittar den en aktie eller fondförlust fast inte till 100%

Så svaret på min egen fråga är att ränteinkomster kvittas mot aktie och fondförluster, detta är redan redovisat i deklarationen och inget man behöver fylla i själv.

ok, tack. då tror jag att jag förstår hur det fungerar. en aktieförlust kan inte kvittas mot en ränteinkomst till 100%. en ränteinkomst räknas som kapitalvinst, men kan kvittas till 70% som en tjänsteinkomst?
Citera
2012-04-05, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran

Tror det ska kvittas till 70%
Citera
2012-04-05, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse524
Hallå

När du gör förlust på aktier får du ngt som heter underskott i kapital. 30 % av detta underskott minskar sedan summa skatt att betala. Om du inte har ngn skatt att betala kan du inte heller kvitta ditt underskott. Vad du skulle gjort var att sommarjobba och på så sätt betalt inkomstskatt. Att tänka på i framtiden: För att få tillbaka skatt måste man först betala skatt.

Tänkte bara förtydliga här att skattereduktionen för underskott av kapital mycket riktigt är 30 %, dock endast på de första 100 tusen kronorna i underskott. Överstigande underskott (kan man säga så?) ger en skattereduktion om 21 %.
Citera
2012-04-06, 00:13
Medlem
zoccers avatar
Om man har aktier och under året gjort affärer så lönar det sig alltid att kolla innan årsskiftet så man får fullt avdrag för sina eventuella förluster. Man kan i såna fall sälja och köpa tillbaks (vända) de aktier man har som gått med vinst så att "vändan" ger vinst som motsvarar den förlust man sitter med och avdraget kan utnyttjas fullt ut. Man får då också en högre inköpskurs på de aktier man vänt och minskar på så sätt också skatten på dem den dan man säljer dem. (Om man i det skedet inte har förluster att kvitta mot).
Citera
2012-04-06, 00:14
Medlem
svengörans avatar
Jag hittade den här på Avanza om kvittning

Punkt 1 inkluderar inkomsträntor

https://www.avanza.se/aza/depa/dekla.../kpmg.jsp?id=9
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera