2012-04-05, 06:54
Medlem
Har precis köpt en beg dator på tradera.

Pentium 4 2.8GHz 800FSB 32-bit CPU,
250W Bestec PSU,
Asus P4P800-E DeLuxe moderkort,
4x512MB DDR PC3200 = 2GB RAM (Dual Channel),
2xSeagate ST340014A 40GB Striped RAID = 80GB hårddisk,
nVidia FX5500 256MB AGP (DVI, VGA+ Video out),
Realtek AC'97 5.1 med FP-Audio och optisk/koax SPDIF-out,
Gb Nätverk,
DVD-RW Nec ND1300A,
6xUSB2.0 portar (2 på front+1xLedig Header),
1xFirewire (+1 Ledig header),
Tangentbord + PS/2 mus-anslutningar,
1xPrinterport,
1xSerieport (RS232),
5xLedig PCI-kortplatser,
2xSATA, 2xSATA-RAID, 2xIDE, 1xIDE-RAID,
3x5 1/4 + 4x3 1/2 Lediga drivebays,
90mm Chassifläkt.
windows 7 ultimate 32bit

Hade igång den i ca 1 timme funkade skitbra först sen gick jag iväg och läste saga för lillgrabben. När jag kom tillbaka var den avstängd. Jag tryckte på startknappen.

Då kommer det först upp en sida där det står något om problem array 1 sen går datorn vidare och startar men då kommer det upp att jag ska stoppa boot media.

Svårt att förklara. Jag har tagit bilder men vet inte om man kan lägga upp dem här.

Jag har testat att skapa en ny array men då kommer det upp att os saknas. Har givetvis inte fått med någon skiva för os
Citera
2012-04-05, 08:55
Medlem
Allons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juvefarmer
Har precis köpt en beg dator på tradera.

Pentium 4 2.8GHz 800FSB 32-bit CPU,
250W Bestec PSU,
Asus P4P800-E DeLuxe moderkort,
4x512MB DDR PC3200 = 2GB RAM (Dual Channel),
2xSeagate ST340014A 40GB Striped RAID = 80GB hårddisk,
nVidia FX5500 256MB AGP (DVI, VGA+ Video out),
Realtek AC'97 5.1 med FP-Audio och optisk/koax SPDIF-out,
Gb Nätverk,
DVD-RW Nec ND1300A,
6xUSB2.0 portar (2 på front+1xLedig Header),
1xFirewire (+1 Ledig header),
Tangentbord + PS/2 mus-anslutningar,
1xPrinterport,
1xSerieport (RS232),
5xLedig PCI-kortplatser,
2xSATA, 2xSATA-RAID, 2xIDE, 1xIDE-RAID,
3x5 1/4 + 4x3 1/2 Lediga drivebays,
90mm Chassifläkt.
windows 7 ultimate 32bit

Hade igång den i ca 1 timme funkade skitbra först sen gick jag iväg och läste saga för lillgrabben. När jag kom tillbaka var den avstängd. Jag tryckte på startknappen.

Då kommer det först upp en sida där det står något om problem array 1 sen går datorn vidare och startar men då kommer det upp att jag ska stoppa boot media.

Svårt att förklara. Jag har tagit bilder men vet inte om man kan lägga upp dem här.

Jag har testat att skapa en ny array men då kommer det upp att os saknas. Har givetvis inte fått med någon skiva för os
Det låter som hårddisken strular. Hur många diskar har du i?
Se om alla sladdar till diskarna sitter i ordentligt. Det kan ju vara glapp någonstans. Har du otur så kan disken med operativet gett upp helt.

Jag minns att jag hade liknande problem tidigare. Som tur var så var det en av de andra diskarna som strulade (inte den med OS på). Det löste sig då jag kopplade ur den disken som strulade. Jag har också för mig att jag hade liknande problem när min cd/dvd-brännare slutade fungera och den var satt i BIOS som first boot device.
Senast redigerad av Allon 2012-04-05 kl. 08:59.
Citera
2012-04-05, 09:02
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allon
Det låter som hårddisken strular. Hur många diskar har du i?
Se om alla sladdar till diskarna sitter i ordentligt. Det kan ju vara glapp någonstans. Har du otur så kan disken med operativet gett upp helt.

Jag minns att jag hade liknande problem tidigare. Som tur var så var det en av de andra diskarna som strulade (inte den med OS på). Det löste sig då jag kopplade ur den disken som strulade. Jag har också för mig att jag hade liknande problem när min cd/dvd-brännare slutade fungera och den var satt i BIOS som first boot device.

Hårddisken låter troligt.
Jag har varit med ett par gånger om att disken eller styrningen till den, alltså på moderkortet gett felsymptom liknande dessa. Har du otur så kan det vara moderkortet också. Dock skulle jag i första hand gissa på disken och testa något med den. Som Allon skrev, kolla sladdarna. Är det inte det så kan du försöka med en annan disk.
Citera
2012-04-09, 01:05
Medlem
Potatisfans avatar
Hur mycket gav du för den, om man får fråga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in