Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-05, 04:05
  #1
Medlem
peligrossos avatar
Förstår inte riktigt detta resonemang, har dykt en del och märkt att väldigt många anser att det dom håller på med är en extremsport?
Skulle säga att dykande är lugnare än att spela bingo på ålderdomshem..
Min tolkning av extremsport är att det ska göra ont/dö om man misslyckas samt få en rejäl adrenalinkick när man utövar den vilket man inte får när man dyker, det är snarare medtitation!
Citera
2012-04-05, 04:09
  #2
Medlem
Klartos avatar
Nu har jag inte dykt själv men att jämföra det med bingo är väl ändå att ta i. Det är väl en hel del utrustning i dykning, kostar en hel del pengar, det blir väl rätt tungt också. Kan tänka mig att det är en del att tänka under vattnet också, med tryck, kommunikationen och allting. Men visst, extremsport låter å andra sidan också överdrivet.
Citera
2012-04-05, 05:49
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peligrosso
Förstår inte riktigt detta resonemang, har dykt en del och märkt att väldigt många anser att det dom håller på med är en extremsport?
Skulle säga att dykande är lugnare än att spela bingo på ålderdomshem..
Min tolkning av extremsport är att det ska göra ont/dö om man misslyckas samt få en rejäl adrenalinkick när man utövar den vilket man inte får när man dyker, det är snarare medtitation!

Det finns manga olika typer av dykning. Vrak,is och grottdyk ar nagra exempel.
Om nagot gar fel under isen, inne i grottan eller inne i vraket sa ar det stor chans att du aker med.
Sjalv sysslar jag bara med ow dock, men saker kan ga fel dar ocksa.
__________________
Senast redigerad av Knycken 2012-04-05 kl. 05:53.
Citera
2012-04-05, 07:24
  #4
Medlem
percees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knycken
Det finns manga olika typer av dykning. Vrak,is och grottdyk ar nagra exempel.
Om nagot gar fel under isen, inne i grottan eller inne i vraket sa ar det stor chans att du aker med.
Sjalv sysslar jag bara med ow dock, men saker kan ga fel dar ocksa.

Ja, man får väl säga att farliga avancerade grottdyk med rebreather och dyl. är extremt.
Dock inte vanliga OW/AOW-dyk
Citera
2012-04-05, 16:36
  #5
Medlem
gbajerns avatar
Snowboard, skateboard, inlines, bmx och klättring behöver ju inte heller vara särskilt extremt. Ska man följa ditt resonemang (att en extremsport måste vara farlig) finns det ju ingen sport som är extrem i sig självt, allt handlar om hur sporten utförs.
Citera
2012-04-06, 07:05
  #6
Medlem
yellowboxfishs avatar
Teknisk dykning tycker jag nog är rätt extremt. Förresten, lästips för den som tycker att dykning är att jämställa med pensionärsbingo, "Diver Down" av M. Ange. Det är väldigt mycket som kan gå fel även på ett vanligt OW-dyk...
Citera
2012-12-09, 22:18
  #7
Medlem
HighHitlers avatar
Man är långt under vattnet där man egentligen inte kan överleva men så kan man göra det ändå med utrustning, gör man fel dör man. Det är inte så snabbt som mycket annat men det är farligt om man inte är försiktig.
Citera
2013-06-03, 09:03
  #8
Medlem
sfrges avatar
Allt är relativt. Jag dyker bara ensam. Dykning är en risksport. Inget snack om den saken. Speciellt om du dyker solo. Om någonting händer så måste du lösa problemet själv....Vissa personer tycker nog att man är en idiot som håller på med detta men det är ett litet problem i min värld. Jag är alkoholist och allting som kan få mig att hålla mig nykter är bra...Så är det bara....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback