2012-04-04, 11:57
Medlem
Hej!

Fick syn på min deklaration för några veckor sedan från år 2011, där jag märkte att något var fel.

Jobbet

Under Mars - Maj 2011 (3 mån) arbetade jag på ett nystartat företag som telefonförsäljare (fråga mig inte varför)
där ingångslönen var 10 000 + provision, jag lyckades aldrig sälja något så provisionen kan vi stryka.
Enligt mina lönespecer jag fick så var 28.97% skatt på det.

Jag började relativt sent under mars månad, så min bruttolön vart 6666 SEK, och 1931 SEK drogs i skatt = 28,97% som står på pappret stämmer.

Så allt gick bra och skatten drogs som vanligt de 2 ytterligare månaderna jag jobbade kvar, fick sedan jobb på ett annat ställe som jag jobbar kvar på.

Skattedeklarationen

När jag sedan fick syn på deklarationen för några veckor sedan, såg jag något underligt.

När jag såg vad mitt förra arbete hade dragit i skatt, vart jag chockad:

Bruttolönen var 18 144 SEK = Rimligt
Avdragen skatt var 1931 SEK = Helt orimligt

Vad det stod i mina lönespecer var att min arbetsgivare dragit skatt på alla mina månadslöner, men enligt dessa uppgifter från skatteverket, så har han endast dragit skatt på den första månaden och inte de resterande 2.

Detta innebär att jag betalat för lite skatt enligt skatteverket och måste betala restskatt för att min ARBETSGIVARE fifflat.

Jag kan tillägga att jag är 20 år, och hade 4 olika jobb 2011, så min årslön var + 100 000 kr.

Jag hittade endast min första lönespecifikation från jobbet (där jag tjänat 6666 brutto osv.) De resterande 2 hittade jag inte, men jag är helt säker på att han "dragit" skatt för dessa 2 månadlöner också.

Jag fick aldrig hem några "Kontrolluppgifter" från det arbetet som jag borde fått i Januari (Fick det från mina 3 andra jobb)

Och när jag frågade min tidigare arbetsgivare om mitt problem, skyllde han på massa andra saker, men jag bad om mina tidigare lönespecer och han sa att han skulle skicka dom, vilket jag inte fått.

Så nu frågar jag er FB:are, Vad ska jag göra?
Citera
2012-04-04, 12:07
Medlem
gottmospahedens avatar
KRÄV dina lönespeccer. Ifall du bara jobbat där i tre månader spelar ju referenser ingen roll.
Citera
2012-04-04, 12:22
Medlem
Det är väl bara att ändra i deklarationen?
Citera
2012-04-04, 12:25
Medlem
JGGs avatar
De två månaderna du jobbat borde du fått 11478kr i lön brutto. Kolla hur mycket du har fått, kanske du har fått 11478 och arbetsgivaren drog inte skatt.
Senast redigerad av JGG 2012-04-04 kl. 12:28.
Citera
2012-04-04, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JGG
De två månaderna du jobbat borde du fått 11478kr i lön brutto. Kolla hur mycket du har fått, kanske du har fått 11478 och arbetsgivaren drog inte skatt.

Det stämmer nog, jag har dock inte de 2 andra lönespecerna där det står, men jag fick inte heller 10 000 Brutto för jag jobbade aldrig en hel månad (Sista månaden fick jag t,ex åka på intervju och avsluta min tjänst tidigare)

Jag har bett om lönespecer från honom, men har inte fått dessa.
Är han skyldig enligt "Lag" att ge mig dessa lönespecer?
Är han skyldig enligt "Lag" att skicka ut kontrolluppgifter till mig? (kontrollupg=informationen om skatten som han skickar till skatteverket)
Citera
2012-04-04, 13:14
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antacz
Det stämmer nog, jag har dock inte de 2 andra lönespecerna där det står, men jag fick inte heller 10 000 Brutto för jag jobbade aldrig en hel månad (Sista månaden fick jag t,ex åka på intervju och avsluta min tjänst tidigare)

Jag har bett om lönespecer från honom, men har inte fått dessa.
Är han skyldig enligt "Lag" att ge mig dessa lönespecer?
Är han skyldig enligt "Lag" att skicka ut kontrolluppgifter till mig? (kontrollupg=informationen om skatten som han skickar till skatteverket)

Nu förstår jag inte helt vad du menar.

Du måste kolla hur mycket du fått ut netto. Har du fått ut 18 144kr - 1931kr= 16213 kr

I så fall är det bara att pröjsa eventuell restskatt. Har du fått ut mindre än 16213kr har du fått ut fel lön av din arbetsgivare och då är det han som ska betal dig upp till 16213kr.

Ja han är skyldig att ge dig både lönespec och kontrolluppgifter.
Börja med att kolla hur mycket pengar du fått. Stämmer det inte ta kontakt med skatteverket för hjälp hur du ska gå vidare. De kan berätta hur du kan göra.
Blir det problem är facket också bra att ta till hjälp.

Du kan även prata med din arbetsgivare. De kan faktiskt också göra fel och det är inte säkert att det är ett medvetet fel.
Citera
2012-04-04, 13:21
Medlem
felpost
Citera
2012-04-04, 14:49
Medlem
Nu måste jag rätta mig lite, ber om ursäkt för detta!

Jag kikade över min kontohistorik där jag hittade 2 st löner jag fått från detta företag, och när jag tänker efter jobbade jag endast 2 månader och inte 3! jag fick altså inte 3 st lönespecer utan 2.

och 1 av dessa har jag inte, endast den 1a.

Detta gör ju saken ännu märkligare.

Min första lön var 6666 brutto, netto vart det 4735, och detta stämmer, det var det jag fått in på mitt konto.

Min andra lön netto var 6379 SEK. vilket gör att jag totalt sett fått in 11 114 SEK på mitt konto efter skatt.

Och räknar man hur mycket jag betalat i skatt här så är det 7030 Kr, och på skatteverket står det att jag endast betalat 1931 i skatt, det blir en skillnad på 5099 KR som inte blivit registrerat.

Och räknar jag ut hur mycket skatt han dragit från mig är det närmare 39% från bruttolönen.

Detta blir också märkligt när jag räknar ut min totala bruttolön.
På min deklaration står det att jag tjänat 18 144 brutto som sagt:
18 144-6666= 11 478 SEK

det betyder att jag måste tjänat 11 478 SEK brutto på min andra lön, vilket inte kan stämma när jag hade en grundlön på 10 000.

Jag får stå på mig helt enkelt och begära den sista specen från honom, och den måste han ju ha sparad till framtida revisioner osv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in