2012-04-04, 11:23
Medlem
Det började med min vanliga frukost vid tio tiden, satt och njöt av en god kopp kaffe och såg en Kalle-Anka pocket bredvid mig. Jag började läsa och ungefär 120 sidor in ser jag hur Joakim ( Skit samma vem det var) lär ut sin tjänare hur man är klimatsmart.

Då var det så att Joakim sade att man kunde spara pastavattnet med salt och återanvändba det till nästa gång man kokar pasta eller dylikt. Sedan sa han också att efter ett tag kunde man stärka skjortkragar eftersom vattnet är så rikt på stärkelse. Går det? Hur? Någon som testat?

Mod kan flytta tråden för jag har ingen aning om vart pastavatten trådar ska vara

Må väl
Citera
2012-04-04, 11:32
Medlem
percees avatar
Undrar du ifall det blir bra att koka pasta med redan använt vatten
eller om det fungerar att stärka skjortor med det?
Citera
2012-04-04, 11:34
Medlem
Egentligen både och
Citera
2012-04-04, 11:40
Medlem
Folkefulls avatar
Ja absolut går det att återanvända pastavatten. Jag kokade upp vatten en gång och insåg att jag hade pasta i kylen som jag kunde micra istället. Smart som jag är återanvända jag vattnet för att brygga kaffe.

När jag smakade på kaffet smakade det röv. Jag hade ju för faaaaun saltat vattnet .
Citera
2012-04-04, 11:40
Medlem
Hampsishs avatar
Kan inte se någon anledning att man inte skulle kunna återanvända vattnet man kokat i . Frågan är ju mer varför man vill göra det ..
Citera
2012-04-04, 11:48
Medlem
Folkefulls avatar
Spontant så kan man ju ta vattnet till ett mysigt fotbad när man sitter och råsvullar sina nykokta makaroner och ketchup framför tvn, win-win rakt igenom.
Citera
2012-04-04, 11:49
Medlem
Hampsishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkefull
Spontant så kan man ju ta vattnet till ett mysigt fotbad när man sitter och råsvullar sina nykokta makaroner och ketchup framför tvn, win-win rakt igenom.
Okej då, lite udda men visst det går väl
Citera
2012-04-04, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folkefull

När jag smakade på kaffet smakade det röv. Jag hade ju för faaaaun saltat vattnet .

Helt offT kanske, men när jag var i Kongo så fick jag salt i kaffet när jag satt på något infödingfik
Citera
2012-04-04, 12:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorist1337
Helt offT kanske, men när jag var i Kongo så fick jag salt i kaffet när jag satt på något infödingfik

salt i kaffet är finskt dessutom

precis som kanel är nån jävla turkisk påfund !
Citera
2012-04-04, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorist1337
Det började med min vanliga frukost vid tio tiden, satt och njöt av en god kopp kaffe och såg en Kalle-Anka pocket bredvid mig. Jag började läsa och ungefär 120 sidor in ser jag hur Joakim ( Skit samma vem det var) lär ut sin tjänare hur man är klimatsmart.

Då var det så att Joakim sade att man kunde spara pastavattnet med salt och återanvändba det till nästa gång man kokar pasta eller dylikt. Sedan sa han också att efter ett tag kunde man stärka skjortkragar eftersom vattnet är så rikt på stärkelse. Går det? Hur? Någon som testat?

Mod kan flytta tråden för jag har ingen aning om vart pastavatten trådar ska vara

Må väl

Och på vilket sätt skulle vara bra för klimatet återanvända pastavattnet? Det är själva uppvärmningen av vattnet och kokningen som kräver energi. Dessutom blir det rena rama stafylokock-inkubatorn. Jävla nötter på den där redaktionen.
Citera
2012-04-04, 17:22
Medlem
jajahars avatar
Användes med fördel till brödbak.
Citera
2012-04-04, 17:43
Medlem
Det går att återanvändas. Spara lite vatten (5-6 cm) i kastrullen och ha durkslaget med pastan över, det stärkelserika vattnet kommer ånga genom durkslaget och förhindra att din pasta kladdar ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in