Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-04, 10:49
  #1
Medlem
Nu visar det sig att en somalisk man med risk för eget liv (både under misshandeln och nu efteråt ) försökt stoppa misshandeln av Carl-Erik i Kortedala.

Det är förmodligen den största pr-succén för somalier i Sverige någonsin?. Jag har aldrig hört någon som gjort en större bragd.

Rent spontant kommer jag på två fall som kan konkurrera, en personlig tränare i GBG som bröt sig loss från imamers och släktens hets och blev fri. Och den man som gick emot dårar i Rinkeby som inte ville låta somaliska tjejer gå på disco.


Kommer ni på någon större bragd av en somalier en det som vår okända hjälte fixade i Kortedala?.

Kan den här händelsen innebära att folk får en bättre bild av somalier?

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....ervakningsfilm

"Har ni något signalement på den person ni söker?
– Ja, både mannen och kvinnan har somaliskt utseende, men jag vill inte släppa till exempel ålder eller klädsel. Jag vill inte begränsa andra eventuella vittnen, svarar Håkan Ohlson.
"
__________________
Senast redigerad av svennekebab 2012-04-04 kl. 11:11.
Citera
2012-04-04, 10:56
  #2
Medlem
Nehtilea.s avatar
Alltså det första jag tänker på är att de nämner att han var av "somaliskt utseende". Hade de gjort det om han nu hade varit en av gärningsmännen?
Citera
2012-04-04, 10:57
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nehtilea.
Alltså det första jag tänker på är att de nämner att han var av "somaliskt utseende". Hade de gjort det om han nu hade varit en av gärningsmännen?

Nej förmodligen inte, men hursom rätt stor pr-framgång för somalier i Sverige?
Citera
2012-04-04, 11:07
  #4
Medlem
Nalin_Pekguls avatar
Enligt pressens etiska regler skall ju etnicitet bara nämnas om det är relevant i sammanhanget.

Att det var just en somalier som försökte rädda 61-åringen är naturligtvis mycket relevant därför att....
Citera
2012-04-04, 11:39
  #5
Medlem
S.C.s avatar
Hur kommer det sig att i en vecka har vittnen har sagt att INGEN hjälpte gubben, och helt plötsligt har det trollats fram en "somalier".

Något luktar illa här. Kanske det är somaliern.
Citera
2012-04-04, 11:44
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.C.
Hur kommer det sig att i en vecka har vittnen har sagt att INGEN hjälpte gubben, och helt plötsligt har det trollats fram en "somalier".

Något luktar illa här. Kanske det är somaliern.

Uppgifterna kommer ju från Polisen, att de skulle fixa en stor konspiration köper jag inte. Om vi nu utgår från att uppgifterna är sanna. Tror du att det kommer ändra synen på somalier ?
Citera
2012-04-04, 11:52
  #7
Medlem
epic-norrmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svennekebab
Uppgifterna kommer ju från Polisen, att de skulle fixa en stor konspiration köper jag inte. Om vi nu utgår från att uppgifterna är sanna. Tror du att det kommer ändra synen på somalier ?

Om han nu var en sån hjälte så kan han ju börja med att hjälpa polisen och säga vad som hände, men detta tycks han vara oförmögen att göra.
Citera
2012-04-04, 11:54
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epic-norrman
Om han nu var en sån hjälte så kan han ju börja med att hjälpa polisen och säga vad som hände, men detta tycks han vara oförmögen att göra.

Absolut det får vi hoppas på!
Citera
2012-04-04, 12:11
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svennekebab
Uppgifterna kommer ju från Polisen, att de skulle fixa en stor konspiration köper jag inte. Om vi nu utgår från att uppgifterna är sanna. Tror du att det kommer ändra synen på somalier ?

Men, svennekebab, uppgiften kommer ju inte från fria tider eller patetiskt inkorrekt, alltså kan du ju inte lita på att det är riktigt .
Citera
2012-04-04, 12:15
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Men, svennekebab, uppgiften kommer ju inte från fria tider eller patetiskt inkorrekt, alltså kan du ju inte lita på att det är riktigt .

Sant tänkte inte på det .
__________________
Senast redigerad av svennekebab 2012-04-04 kl. 12:27.
Citera
2012-04-04, 12:31
  #11
Medlem
RedBats avatar
En händelse i media väger inte upp mot deras lata beteende i övrigt.

Dock ska jag inte dra alla över en kam, stött på två somalier inom lagerarbeten och de har jobbat på som fan, långt över snittet. Men de är de enda somalier jag har stött på som skött sig, tyvärr.
Citera
2012-04-04, 13:28
  #12
Medlem
jackflashs avatar
Ingen vet vem mannen är, men ändå vet man att han är somalier. Hur kommer det sig? Bara jag som tycker det luktar troll?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback