2011-02-04, 21:30
Medlem
kuligs avatar
bredbandsbolaget 100

har beställt llt 100 mbit bredband från bredbands bolaget för 2 dagar sen och han i buttiken sa att det skulle ta 2 dagar tills dem aktiverar det men jag har fortfrande inte fått nått ljuger dem ? eller...
Citera
2011-02-04, 21:37
Medlem
mega_techs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulig
har beställt llt 100 mbit bredband från bredbands bolaget för 2 dagar sen och han i buttiken sa att det skulle ta 2 dagar tills dem aktiverar det men jag har fortfrande inte fått nått ljuger dem ? eller...
Men för helvete. Jag hatar såna här trådar. Lugna ner dig och sluta kvid som en bortskämd unge. Pröva med att ringa support när dom har öppet, eller gå till affären. Hatar spontana trådar.
Citera
2011-02-04, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kulig

Aktivera är nåt man gör själv, då man måste godkänna olika villkor m.m.
Jag kan tänka mig att du ej har fått ut uppgifterna, ring bara till din isp, så löser dom detta.
Citera
2011-02-04, 21:42
Medlem
Mr.Biggless avatar
Har ni installerat fiber? Det är ett måste för att ha så pass snabba hastigheter.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fiberoptik

Mr.Biggles
Citera
2011-02-04, 21:47
Medlem
kuligs avatar
var en dosa här hemma i väggen som man stoppar nätsladden i så alla i lägenheterna har bredbandsbolaget typ.
jag väntar på mina uppgifter
Citera
2011-02-04, 21:48
Medlem
http://www.bredbandsbolaget.se/kundservice/
Citera
2011-02-16, 01:31
Medlem
kuligs avatar
100 mbit bredbandsbolaget

hej

hur kan man snabba upp bredbandet ligger på 50-60 mbit i fart nu ska vara 100 mbit.
jag ha nätvärkskabel i väggen till datan. bor i stan.

Senast redigerad av kulig 2011-02-16 kl. 01:46.
Citera
2011-02-16, 01:34
Medlem
Idealistens avatar
Har ofta med placering att göra. Alltså hur långt ifrån stan du bor osv.
Citera
2011-02-16, 01:39
Medlem
myrmeldjyrs avatar
Beror på längden mellan dig och stationen som matar ut bandbredden.
Citera
2011-02-16, 02:30
Medlem
Jag blir osäker då många postar i trådar som dom inte har någon koll på, men jag kommer anta att de två svaren hittills endast var för att driva med TS

Testa annan kabel, testa annan dator. Blir det inte bättre så kontakt bredbandsbolaget så kommer ni garanterat hitta en lösning. Tptestar du 50-60 konstant på en 100 Mbit-lina så är det inte "som det ska vara" utan felet går att hitta.
Citera
2011-02-16, 04:28
Medlem
PeterNosters avatar
Klen dator eller dåligt nätverkskort kanske.
Avstånd till "station" har ingen betydelse för fiber.
Citera
2011-02-16, 15:47
Medlem
Avstånd till någon station spelar absolut ingen roll. Det finns ingen "station" i fibervärlden, som det gör för ADSL.

Däremot har BBB inte byggt sina nät så snyggt, och 50-60mbit på "primetime" är hyfsat bra ändå, och något du ska nöja dig med tycker jag.

För att förklara ovanstående påstående:

Om ett bostadsområde har BBB, så drar BBB oftast in en inkommande fiber till ett hus, in i en switch, sen vidare till nästa hus från den switchen, sen vidare till nästa, och nästa, och nästa. Oftast är "backbonen" på 1Gbit, och switcharna 24-48 portars 100mbit switchar.

Detta innebär att det kan sitta flera hundra kunder och dela på 1Gbit "upplänk" ut från bostadsområdet.
Om det nu sitter ett par glada pirater i varje hus, så är 1Gbit ganska snabbt uppslukat, som du kanske förstår. Man kan nästan säga att du "delar" på bandbredden med alla andra (vilket är en sanning med modifikation).

Testa mäta din hastighet en tidig morgon, tex kl 05.00, så ska du se att den är bättre. Då använder färre kunder nätverket, och du borde få närmare 100mbit.

Sen är det inte HELT uteslutet att du har dåligt nätverkskort, dålig kabel, dåliga drivrutiner eller liknande, men det är högst osannorlikt, då BBB fungerar på det här sättet på dom flesta orter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in