Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Kollade min BBB lina vid 20:30 och 20:45 och det släppte där emellan i mellersta Sverige (pratade men en vän på annan ort som också har BBB).
Upplänken var tidigare lite skakig men inte alls påverkad på samma sätt. Jag tror de har en rätt god idé om vad som orsakade problemen vid det här laget och eventuella kvarvarande problem borde försvinna rätt snabbt. Om det hade varit utrustning hos BBB som havererat hade de förmodligen upptäckt det snabbare och felets art får mig att misstänka att det rör sig om rent slarv vid någon config eller uppdatering. Det är inte heller säkert att felet låg hos BBB utan det kan ha varit uppe i Telenors nät vilket traceroutes som jag gjorde tyder på. MEN det är som sagt rena spekulationer. Det skulle dock förklara varför de lät så förvånade när jag ringde första gången.
Kör inte bredbandskollen på webben i såna här lägen.
Tanka istället ner TPtest5 från bredbandskollens hemsida i kombination med något verktyg för att mäta throughput direkt på interfacet. Pröva både UDP och TCP eftersom de kan ge vitt skilda resultat, testa mot olika servrar också.
Har du möjlighet att köra krypterat så pröva det också (går det markant snabbare med krypterat/VPN än utan så är det inget tekniskt fel per-se utan antingen den privata routern eller datorn eller inkompetens eller illvilja hos din operatör).
Man bör som sagt alltid först starta om sin router och om det inte hjälper koppla in en dator direkt för att utesluta fel i den egna miljön innan man gör något annat.
Alltid när internet börjar gå segt eller krångla för mig följer jag typ en checklista jag har i huvudet,
1. Kolla om min bredbands-tv fungerar
2. Göra ett test på BBK
3. Testa på en annan dator
4. Starta om routern
5. In med kabel direkt från väggen i datorn och en till koll på BBK
6. Pinga 121.nu och Google.com
7. Köra traceroute på 121.nu och binerodrift.se
8. Kolla om det står något på Brebdandsbolagets hemsida
9. Gör det inte det, ringa och klaga lite
10. Surfa glatt igen - om BBB inte fungerar nu heller kör jag med 3s mobila bredband!
Fortsätter självklart bara listan om jag inte upptäcker vad som är fel och kan lösa det