2012-04-03, 22:35
Medlem
Hej , min motor lampa p min yamaha DT50R lyser , jag bytte olja och bensin och d frsvann den ett tag sen kom tillbaka igen. Vad kan det vara?
Citera
2012-04-04, 00:29
Medlem
Amarths avatar
Skruva av lampan s lr den inte lysa mer.
Citera
2012-04-04, 01:30
Moderator
Arne.Ankas avatar
Kolla upp varfr den lyser skriver inte ens om du kollat olja&vatten...
Citera
2012-04-04, 15:21
Medlem
Vatten? Var kollar man det? Som du mrker r jag vldigt dlig p detta xD
Citera
2012-04-04, 23:51
Moderator
Arne.Ankas avatar
Oherregud d har du mycket att lra har du ingen "bruksansvisning"? det fick man frr nr man kpte moped och den tog upp normalt underhll.
Nt annat du skulle kunna titta efter r en verkstadshandbok typ haynes, finns till en del mopeder och r guld vrt nr man skruvar.

Men, har aldrig skruvat p en sn dringa moped men du borde ha ett expansionskrl fr kylarvatten, det ska va markerat med min och max fr vattennivn, r det under min ska du fylla p och du br gra det med glykolblandat vatten, frvrigt ngot du ska kolla typ varje gng du ger dig ut och kr.
Nr du har av locket till expansionskrlet s lukta p vattnet, luktar det avgaser s kan du ha ett topplockslckage, avgaser trycks ut i kylarvattnet.

Motorolja, vet inte hur din motor r byggd men nivn brukar kollas med antingen oljesticka eller genom att lossa en skruv, d ska oljan precis p grnsen till att rinna ut och ven detta r nt som regelbundet ska kontrolleras.
Du har frmodligen en lite strre svart skruv av plast p motorns ovansida, har du oljesticka s r det i den skruven det sitter.

r det am6 motor du har?
Senast redigerad av Arne.Anka 2012-04-04 kl. 23:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in