Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-02-13, 18:18
  #1
Medlem
Patriarch Ks avatar
Efter 10 års uppehåll har jag sett den här filmen igen. Den är helt klart upprörande i nostalgiknölarna.
För att uttrycka mig grovt: Filmen är helt jävla underbar.

De skumma karaktärerna, den fina omgivningen, den underbara musiken, allt är helt slående bra. Jag tyckte att den här filmen var värd en helt egen tråd, den är något som vi Svenskar bör vara stolta över.

Vad har ni att säga om den här filmen?
Citera
2005-02-13, 19:56
  #2
Medlem
rick-ransoms avatar
Det känns som att det finns MINST en annan person (läs "Kaliban") här på flashback som kommer hålla med.......
Citera
2012-04-27, 00:00
  #3
Medlem
jwendins avatar
Gammal tråd men... musiken är helt fantastisk i Resan Till Melonia! Helt underbar. Skriven av Björn Isfält som för övrigt också skrev musiken till Ronja Rövardotter och Bröderna Lejonhjärta.
Citera
2012-04-28, 12:28
  #4
Medlem
Var hemma hos morsan och röjde och lyckades hitta denna klassiker på VHS bland allt bråte. Nu gäller det bara att hitta en VHS-spelare som fungerar också, så är lyckan gjord!
Citera
2012-08-17, 22:55
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarch K
Efter 10 års uppehåll har jag sett den här filmen igen. Den är helt klart upprörande i nostalgiknölarna.
För att uttrycka mig grovt: Filmen är helt jävla underbar.

De skumma karaktärerna, den fina omgivningen, den underbara musiken, allt är helt slående bra. Jag tyckte att den här filmen var värd en helt egen tråd, den är något som vi Svenskar bör vara stolta över.

Vad har ni att säga om den här filmen?

Såg den för första gången för några månader sedan. Jävligt bra film, mystisk och väldigt trevlig
Sen är ju som sagt musiken helt makalöst bra.
Konstigt att jag aldrig såg den när jag var liten. Men även om jag inte kan känna dom där nostalgikännslorna så är filmen klart en av de bättre svenska barnfilmer jag sett.
Sitter och lyssnar på Längtan till melonia på youtube nu. Lyssnar på den låten nästan varje dag, älskar dem http://www.youtube.com/watch?v=DcW0ySBswb0

Ingen härskar över Melonia!
Citera
2018-05-20, 22:00
  #6
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Finns på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=sONb2yAiJtI

Mycket bra film, väldigt vacker.
Citera
2018-05-20, 22:02
  #7
Medlem
Åh vilka minnen från barndomen. Minns att jag ville leva i en trädkoja i den färgstarka världen. Underbar film, men lite läskig också.
Citera
2018-05-20, 22:06
  #8
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Älskar den också. Tvingade far att gå
Med mig fem gånger och se den på bio. Nog enda filmen jag sett mer en en gång på bio. Hoppas att den kommer på bluray. Någon kan väll maila Per Åhlin och tjata?


Hittade detta när jag googlade lite en gångg. Man kan älska eller hata. Själv tyckte jag det var coolt synd att man missade det.

https://m.youtube.com/watch?v=bSIBQazGcCg
__________________
Senast redigerad av Trevligt.konto 2018-05-20 kl. 22:13.
Citera
2018-05-20, 22:36
  #9
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TG4Y
Åh vilka minnen från barndomen. Minns att jag ville leva i en trädkoja i den färgstarka världen. Underbar film, men lite läskig också.

Den har ett ganska allvarligt tema för att vara en barnfilm. Tillsammans med Shakespearereferenserna gör det att filmen håller mycket bra över tid.

Melonia, Melonia, hem till vår ö går färden
Melonia, Melonia, vår ö är hela världen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback