Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-28, 13:28
  #121
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Gå inte bara en gång till ett medium. Gå 4 gånger eller fler så ska vi se om du fortf tror på medium
Citera
2017-08-28, 14:32
  #122
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Efter 4e besöket så ville inte Jörgen mina syskon skulle besöka han fler gånger.

Undrar varför?

Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Jag har inga belägg, jag kan bara utgå från mina egna erfarenheter och det räcker för mig.
Nu har inte jag sett "Det okända" på mycket länge men såg när Jörgen Gustavsson var i Japan.

Efter det att vår Mor dog så kontaktade bägge mina systrar Jörgen för att få kontakt med Mamma.
Jag gillade inte att dom gjorde detta och avrådde. Tyckte det var bortkastade pengar.
Sedan hade jag pratat med Mamma om detta innan hon dog och hon sa. - Om jag dör då vill jag inte att ni försöker kontakta mig via anden i glaset medium eller liknande. Jag tar kontakt med er om så går eller behövs.
Men dom gick iaf till Jörgen. Det blev 4 besök totalt. Det tar ca 40 min och det kostade då (flera år sedan) ca 400 - 500 kr. Han babblar i 30 min sedan lägger han lite tarotkort. Allt spelas in på band då som du får ta med dig hem. Det är ju bra.
Vi har nu 4 band och jag tycker ingenting stämmer som han säger. Så jag anser att han är en bluff.
Sedan verkar han försöka ragga folk till sina kurser. - Dyra kurser.

Det blir lite som "Dagens horoskop". Dom kan det där med att säga saker stämmer in på oss alla.
Sedan så är det som så.
Det finns riktiga medium, det finns sk vit och svart magi. Det finns människor som kan kasta en förbannelse, det finns änglar. Det finns vissa som har det där lilla xtra.
Så fort du börjar ta betalt av folk eller på annat sätt missbrukar dina sk krafter så försvinner dom.
Ett riktigt medium behåller sina krafter för sig själv.

Man känner av sig själv och sin närmaste släkt. Dom är lättast att läsa av. Men att sitta och babbla som Jörgen som aldrig träffat min Mor äh... sorry - i don't believe you
Om utomstående blir inblandade då är det oftast som så att en släkting ber om att du kontaktar någon speciell.

Vet en annan kvinna som spådde folk i många år här i vår stad. Hon försörjde sig på detta och tjänade fina pengar. Hon spådde i vanlig kortlek. Dom som besökte henne var alla möjliga. Poliser, advokater, företagare, bankfolk mm
Hon sa själv - allt är bara bluff. Folk har ett behov av att prata. Dom behöver prata med någon. Vissa har enormt svårt att fatta beslut.
Och så var det med mina syskon också. Vi var ju jätteledsna att Mamma var borta och i det läget är man svag och skör. Då blir man också lätt mottaglig för bluff.

Min åsikt.
Du får ha din egen.

//Fridens liljor.
Citera
2017-12-04, 17:12
  #123
Medlem
Om "Det okända" är fejk misstänks ju i högsta grad när man inte kontrollerar med andra medier om de får samma uppgifter. Det misstänks ju att det skulle misslyckas om man lät flera medier gå in i samma hus.

Så när mediet inte har nån annan som intygar att det finns ett spöke hur kan man tro på detta?

"Det okända" kan ju inte klassas som dokumentär som inte gör en objektiv handling när det är en konfessionell handling för tittarna att tro på. Mediet är ensam som påstår att nåt finns i huset, nån kontroll med andra medium görs inte.

Andra program är så noggranna att granska kritisk men handlat det om det paranormala så försvinner all kritisk granskning och består av folks utsagor. Ett enda medium som inte kan vara trovärdig. Det bör vara två medier så båda kan intyga samma sak.

Se alla dessa amerikanska UFO-program som också består av folks utsagor som påstår att de har sett UFO. Ingen dokumentär när man gör rekonstruktioner hur folks såg det hela. En likaså konfessionell handling som bygger på att du som tittare köper det eller inte.

Men handlar det om katastrofer, brottsfall, byggfel så byggnader rasar m.m så är det minsann noggrant med bevis för att redovisa allt.
Citera
2017-12-04, 23:42
  #124
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gzerd
Om "Det okända" är fejk misstänks ju i högsta grad när man inte kontrollerar med andra medier om de får samma uppgifter. Det misstänks ju att det skulle misslyckas om man lät flera medier gå in i samma hus.
Så när mediet inte har nån annan som intygar att det finns ett spöke hur kan man tro på detta?
"Det okända" kan ju inte klassas som dokumentär som inte gör en objektiv handling när det är en konfessionell handling för tittarna att tro på. Mediet är ensam som påstår att nåt finns i huset, nån kontroll med andra medium görs inte.
Andra program är så noggranna att granska kritisk men handlat det om det paranormala så försvinner all kritisk granskning och består av folks utsagor. Ett enda medium som inte kan vara trovärdig. Det bör vara två medier så båda kan intyga samma sak.
Se alla dessa amerikanska UFO-program som också består av folks utsagor som påstår att de har sett UFO. Ingen dokumentär när man gör rekonstruktioner hur folks såg det hela. En likaså konfessionell handling som bygger på att du som tittare köper det eller inte.
Men handlar det om katastrofer, brottsfall, byggfel så byggnader rasar m.m så är det minsann noggrant med bevis för att redovisa allt.

Både de som bor i huset och mediet säger samma saker, berättar samma saker om de fenomen som de boende upplever pågår i huset.
Citera
2017-12-05, 07:25
  #125
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentaltRetarderad
Både de som bor i huset och mediet säger samma saker, berättar samma saker om de fenomen som de boende upplever pågår i huset.
Hur kontrolleras det om det påstådda mediumet fått informationen om de upplevda fenomenen från de boende?
Citera
2017-12-05, 11:08
  #126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Hur kontrolleras det om det påstådda mediumet fått informationen om de upplevda fenomenen från de boende?

Då måste man få till ett samarbete med någon slags vetenskaplig organisation med personer som kan samarbeta med tv-team, de boende och medium.
Citera
2017-12-05, 18:30
  #127
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentaltRetarderad
Då måste man få till ett samarbete med någon slags vetenskaplig organisation med personer som kan samarbeta med tv-team, de boende och medium.
Det har gjorts flera gånger, varje gång (vad jag vet) så har det visat sig att fenomenet inte gick att upprepa eller att mediumet visat sig vara en bluff.
Citera
2017-12-05, 19:31
  #128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det har gjorts flera gånger, varje gång (vad jag vet) så har det visat sig att fenomenet inte gick att upprepa eller att mediumet visat sig vara en bluff.

När de boende påstår att det pågår oförklarliga fenomen i huset så är detta vanligtvis kopplat till någon form av oro. Alltså att de boende upplever att "energin i huset" är orolig.

De boende upplever alltså att de inte mår bra p.g.a. av de "andliga aktiviteter" som utspelar sig.

Om man följer programmet så intervjuas de boende några veckor efter att mediet varit på besök och blir då tillfrågade om de mår bättre, alltså om dessa oroliga fenomen "lugnat ner sig".

Svaret är då väldigt ofta att de "andliga aktiviteterna" avtagit och de känner mera lugn, mera frid osv.

Jag kan inte hemifrån soffan avgöra om någon bluff pågår men för mig är dessa vittnesmål viktiga bevis som visar att mediets besök haft en påtaglig positiv effekt på de boendes psykiska hälsa.
Citera
2017-12-05, 19:54
  #129
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentaltRetarderad
När de boende påstår att det pågår oförklarliga fenomen i huset så är detta vanligtvis kopplat till någon form av oro. Alltså att de boende upplever att "energin i huset" är orolig.

De boende upplever alltså att de inte mår bra p.g.a. av de "andliga aktiviteter" som utspelar sig.

Om man följer programmet så intervjuas de boende några veckor efter att mediet varit på besök och blir då tillfrågade om de mår bättre, alltså om dessa oroliga fenomen "lugnat ner sig".

Svaret är då väldigt ofta att de "andliga aktiviteterna" avtagit och de känner mera lugn, mera frid osv.

Jag kan inte hemifrån soffan avgöra om någon bluff pågår men för mig är dessa vittnesmål viktiga bevis som visar att mediets besök haft en påtaglig positiv effekt på de boendes psykiska hälsa.
Det verifieras ju aldrig på något sätt varken att det pågått "andliga aktiviteter" innan, eller att de avtagit, efter det så kallade mediumets besök.
Citera
2017-12-05, 22:26
  #130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det verifieras ju aldrig på något sätt varken att det pågått "andliga aktiviteter" innan, eller att de avtagit, efter det så kallade mediumets besök.

Nej, det verifieras aldrig. Men om de boende vittnar om att de mår bättre efter att mediet varit där en gång och "renat huset" (ibland krävs det två besök i det okända) så är det givetvis något att respektera och utreda.

Människors välbefinnande måste respekteras och utredas. Det är min utgångspunkt.
Citera
2017-12-06, 07:22
  #131
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentaltRetarderad
Nej, det verifieras aldrig. Men om de boende vittnar om att de mår bättre efter att mediet varit där en gång och "renat huset" (ibland krävs det två besök i det okända) så är det givetvis något att respektera och utreda.

Människors välbefinnande måste respekteras och utredas. Det är min utgångspunkt.
Visst, men det är inget belägg för ”det paranormala”.

Placebo-effekten ökar också folks välbefinnande.

Om det enbart gällde folks upplevda ”kundnöjdhet”, då skulle det vara OK att sälja lotter i ett falskt lotteri, så länge folk känner välbefinnande i spänningen inför en eventuell vinst.
Citera
2017-12-06, 12:50
  #132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Visst, men det är inget belägg för ”det paranormala”.

Placebo-effekten ökar också folks välbefinnande.

Om det enbart gällde folks upplevda ”kundnöjdhet”, då skulle det vara OK att sälja lotter i ett falskt lotteri, så länge folk känner välbefinnande i spänningen inför en eventuell vinst.

Jag har aldrig påstått att man inte ska undersöka saker, tvärtom förespråkar jag undersökningar av olika slag. Om det pågår falsk lotteriförsäljning ska det givetvis granskas.

Om vi utgår i från att de boende i ett "hemsökt" hus inbillar sig att det pågår oroliga oförklarliga aktiviteter, och att denna inbillning sedan upphör när mediet varit där och "spelat med", då har vi en specifik frågeställning att arbeta vidare med.

Vad är det som gör att vanliga människor inbillar sig att det "spökar" och varför upphör denna inbillning efter ett mediumbesök?

Då detta inte bara händer en familj utan väldigt många familjer så ser vi ett repeterande mönster som kräver en djupare vetenskaplig förklaring.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback