Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-01, 18:33
  #1
Medlem
muppenwtfs avatar
Hej,
Satt å klurade lite igår inför min kommande Kinaresa.Har för mig jag fick lära mig i skolan att Pu Yi var inlåst i den förbjudna staden då han var för ung för att leda landet. Han levde dock i tron att han var härskare och alla beslut han fattade inne i den förbjudna staden verkställdes. Har dock googlat runt lite utan att hitta något som stärker min teori.
Någon som har någon bra källa där man kan läsa mer eller kan bekräfta eller dementera det jag tror mig minnas?
Citera
2012-04-01, 22:23
  #2
Medlem
Imperators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muppenwtf
Hej,
Satt å klurade lite igår inför min kommande Kinaresa.Har för mig jag fick lära mig i skolan att Pu Yi var inlåst i den förbjudna staden då han var för ung för att leda landet. Han levde dock i tron att han var härskare och alla beslut han fattade inne i den förbjudna staden verkställdes. Har dock googlat runt lite utan att hitta något som stärker min teori.
Någon som har någon bra källa där man kan läsa mer eller kan bekräfta eller dementera det jag tror mig minnas?
Med tanke på att Pu Yi var kejsare mellan två och sex års ålder tror jag inte att han hade någon större koll. Dock vill jag minnas att han skrev en självbiografi, vilken kunde vara av intresse om du nu är intresserad av honom
Citera
2012-04-01, 23:29
  #3
Medlem
odalmans avatar
Antar att du redan har sett Den siste kejsaren, om inte så är det en riktigt bra film som bygger på självbiografin.
Citera
2012-04-02, 01:05
  #4
Medlem
muppenwtfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imperator
Med tanke på att Pu Yi var kejsare mellan två och sex års ålder tror jag inte att han hade någon större koll. Dock vill jag minnas att han skrev en självbiografi, vilken kunde vara av intresse om du nu är intresserad av honom
Den skulle jag kunna tänka mig att läsa, tack för tipset!

Citat:
Ursprungligen postat av odalman
Antar att du redan har sett Den siste kejsaren, om inte så är det en riktigt bra film som bygger på självbiografin.
Tyvärr har jag inte sett den. Hört den ska vara väldigt bra men inte varit säker på hur verklighetsbaserad den är. Ska ladda ner den på en gång! Tack!
Citera
2012-04-02, 05:09
  #5
Medlem
PuYi foddes 1906. 1912 utropades Kina republiken. Dock blev han kejsare igen, for nagra manader, under 1917.
Dock blev han igen kejsaren i den Japanska 'puppy state' Manchukuo fran 1932 till 1945.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback