Citat:
Ursprungligen postat av
Kinny
Jag tränar 2 dagar i veckan och tycker att det räcker för mig.
Jag har alltid varit vid datorn minuterna innan min sömn innan denna veckan och jag har alltid kunnat sova perfekt efter det.
Och när jag går och lägger mig i sängen måste jag fortsätta att antingen kolla på tv eller läsa nyheter på min telefon innan jag kan sova.
Jag har vaknat flera gången för att jag har varit varm, fast det inte har varit någon skillnad på om jag har haft dörren stängd eller inte när jag sover.
Jag har haft tillgång till en laptop den senaste veckan som jag har använt precis innan jag ska sova istället för min vanliga mobil/tv. Detta är det enda som skulle kunna skapa ett problem, men jag ser fortfarande inte varför detta skulle göra mig nervös?
För det första kan jag väl säga att om du väl känt den där oron/stressen över sömnen en gång så är risken stor för att den ska återkomma. Du blir så att säga oroad av oron för att stressen ska komma igen, som du upplevde var obehaglig. Brukar kallas för förväntansångest inom psykologyrket.
Att du är för varm kan jag bara tolka som att det är ångest du kämpar med. Svettas själv, vilken temperatur det än är i rummet, och jag har svår ångest som jag kämpar både dagar och kvällar med. Det handlar om en attitydförändring. Rationalisera bort känslan. Tänk att det inte spelar någon roll om du inte somnar, när allt kommer omkring så får man den sömn man får, spelar ingen roll hur mycket man kämpar. Ta det lugnt, ta ett djupt andetag så ska du se att svettningarna försvinner! Funkar inte det, ta ett till andetag...kör på så tills du känner att du blir lugnare. Det funkar för mig.
Kan tilläggas att du verkar ha ett internet-beroende. Lägg undan laptopen/mobilen i ett annat rum, och tänk att du ändå får svar på dina funderingar nästa dag. Sömnbrist skapar ångest också, så skit i nätandet...