Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2012-04-06, 10:24
  #25
Medlem
duros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laughing-Buddha
Tyckte att formuleringen att det "enligt Sverige inte är en del av någon religion i världen att använda droger" var så lustig.
Det är ju Sverige i ett nötskal.
VI vet bäst här i landet hur världen ser ut, eller BÖR se ut enligt vårt (Läs myndigheternas) synsätt.

Det som är ännu roligare är att jag som minderårig (från nyfödd till 13år) tillsammans med miljoner andra blivit tilldelade droger i kyrkan i Sverige och i världen. Då var det vin, kanske använder man saft eller något nu för tiden.
Citera
2013-10-08, 22:04
  #26
Avstängd
wombAwpmbAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonerFace
Tjena. Satt och funderade på hur man skulle kunna legalisera cannabis i Sverige och kom på tanken att Sverige har religionsfrihet alltså ska jag kunna röka en spliff med mina rastafarikompisar innan jag sätter mig och mediterar eller vad man nu gör . Jag är säkert inte den första som kommit på eller tyckt det här så det måste finnas något problem med detta. Men eftersom sveriges grundlagar väger tyngre än några andra lagar borde detta gå igenom. Så varför skulle inte detta kunna fungera?

Åke Gren, pastor, blev friad från anklagelser för hets mot folkgrupp i högsta instans om jag inte minns fel, efter att först blivit dömd. Han sa i en predikan något i stil med: Bögar/homos är en cancer-svulst på samhället. Han blev friad genom att hävda religionsfrihet.
Citera
2016-04-03, 10:06
  #27
Medlem
itworkss avatar
Bumpar detta då det sker här och var i världen. Vad skulle ske om detta togs upp i domstol i Sverige med all PK-ism kring religion i dagens läge? Antar att det skulle ses som ett skämt fortfarande. Eller har det prövats?
Citera
2016-04-18, 13:07
  #28
Medlem
ReflectionZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itworks
Bumpar detta då det sker här och var i världen. Vad skulle ske om detta togs upp i domstol i Sverige med all PK-ism kring religion i dagens läge? Antar att det skulle ses som ett skämt fortfarande. Eller har det prövats?

Det skulle avfärdas ögonblickligen. Straffbara handlingar blir inte tillåtna för att de utförs i en religiös kontext, se prop. 1975/76:209 s. 115.
Citera
2021-04-29, 14:11
  #29
Medlem
Bimbolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReflectionZ
Det skulle avfärdas ögonblickligen. Straffbara handlingar blir inte tillåtna för att de utförs i en religiös kontext, se prop. 1975/76:209 s. 115.
På sjuttiotalet, som din källa kommer från, gällde inte Europakonventionen som svensk lag. Nu är den däremot överordnad våra grundlagar, och då dess skydd för religionsutövning är mer långtgående än svenska grundlagars tror jag inte att du kan luta dig mot den gamla propositionen längre.
Citera
2021-06-20, 22:27
  #30
Medlem
ReflectionZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbolina
På sjuttiotalet, som din källa kommer från, gällde inte Europakonventionen som svensk lag. Nu är den däremot överordnad våra grundlagar, och då dess skydd för religionsutövning är mer långtgående än svenska grundlagars tror jag inte att du kan luta dig mot den gamla propositionen längre.

Då provar vi den här i stället, NJA 2005 s. 805 (Åke Green):

En i allmänhet straffbar handling är inte skyddad bara därför att den förekommer i ett religiöst sammanhang, utan grundlagsskyddet innebär ett förbud mot bestämmelser som uttryckligen riktar sig mot någon viss religionsutövning eller som, fastän de har fått en mera allmän avfattning, uppenbart syftar till att motverka en viss religiös riktning.
Citera
2021-06-22, 09:25
  #31
Medlem
Bimbolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReflectionZ
Då provar vi den här i stället, NJA 2005 s. 805 (Åke Green):

En i allmänhet straffbar handling är inte skyddad bara därför att den förekommer i ett religiöst sammanhang, utan grundlagsskyddet innebär ett förbud mot bestämmelser som uttryckligen riktar sig mot någon viss religionsutövning eller som, fastän de har fått en mera allmän avfattning, uppenbart syftar till att motverka en viss religiös riktning.
Ja, det är förmodligen vad åklagarsidan skulle stödja sig på, och kanske även få igenom i svensk domstol. Men Europadomstolen har en annan normhierarki; där anses svenska HD-uttalanden inte ens vägledande.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback