Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-03-31, 16:52
  #1
Avstängd
SmartaFlickans avatar
Vågar ni klaga på krogmaten när ni är ute? Själv har jag inga betänkligheter att klaga om det är befogat, jag är en betalande gäst och har rätt att förvänta mig det jag betalar för. har råkat ut får dåligt lagad mat, usel service och ibland rena matbedrägerier där man serverat annat och enklare kött och fisk än vad som stått på menyn.
Man behöver inte ställa till scen, men man ska hålla på sin konsumenträtt, det gör man ju i alla andra sammanhang..varför inte på krogen?

Vet att många drar sig för att klaga för att de tycker det är obehagligt, men återigen, man är inte deras privata gäst som blir bjuden på mat och därför måste vara artig..man är faktiskt en betalande gäst!

Vad anser ni om detta, vågar ni klaga eller inte..isåfall varför? och vad era erfarenheter om detta ämne?

Sen blir jag så irriterad av att man blir mycket bättre bemött om man är ute på krogen i manligt sällskap än om man bara är tjejer.



http://arbetarbladet.se/nyheter/gavl...-pa-krogmaten-

http://arbetarbladet.se/nyheter/gavl...bba-stamningen
__________________
Senast redigerad av SmartaFlickan 2012-03-31 kl. 16:54.
Citera
2012-03-31, 17:39
  #2
Medlem
kaxen82s avatar
Tyvärr tillhör jag den fega skaran som surt muttrar att jag aldrig ska gå dit mer istället för att klaga när det är befogat. Är nog sedan barnsben att man ska vara trevlig oavsett vad.
Citera
2012-03-31, 18:20
  #3
Medlem
Spyrrans avatar
Här beror det nog lite på. Ibland har andra varit snälla och valt att bjuda på maten (det var bland annat så under gymnasiet när vi gjorde skolresor, då betalade skolan för lunchen. Sedan har även andra betalar ibland). Då har jag väldigt svårt att klaga på maten, just för att det är andra som betalar. Tycker att det är så oförskämt att gå ut och äta och klaga om det är nån annan som bjuder.

Om det är jag själv som betalar, så kan jag tänka mig att klaga. Jag ska trots allt betala för maten senare. Då vill jag inte betala för kall/ljummen mat, eller mat som är dålig (kanske inte ordentligt tillagad eller mat som är överkokt etc). Nu brukar jag sällan vara missnöjd, men de fåtal gånger som jag är det så kan jag påpeka det. Beroende på service så kan jag antingen tänka mig att gå dit igen, eller bojkotta stället. God service är nämligen lika viktigt som god mat.
Citera
2012-03-31, 18:58
  #4
Medlem
Redoxreaktions avatar
Jag äter dels på en krog som ägs av en gammal skolkamrat dels på en trestjärnig restaurang. Båda ställena har nästan alltid förstklassig mat. De få gånger som maten inte är riktigt OK uppvägs lätt av alla de gånger den är det.

Är till naturen en ganska påstridig person när jag vet att jag har rätt men bråkar inte gärna om småsaker.
Citera
2012-04-01, 13:38
  #5
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag äter dels på en krog som ägs av en gammal skolkamrat dels på en trestjärnig restaurang. Båda ställena har nästan alltid förstklassig mat. De få gånger som maten inte är riktigt OK uppvägs lätt av alla de gånger den är det.

Är till naturen en ganska påstridig person när jag vet att jag har rätt men bråkar inte gärna om småsaker.


Hurdå trestjärnig?
Citera
2012-04-01, 13:41
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag äter dels på en krog som ägs av en gammal skolkamrat dels på en trestjärnig restaurang. Båda ställena har nästan alltid förstklassig mat. De få gånger som maten inte är riktigt OK uppvägs lätt av alla de gånger den är det.

Är till naturen en ganska påstridig person när jag vet att jag har rätt men bråkar inte gärna om småsaker.

Vad menar du? . Äter du bara på två restauranger.
Citera
2012-04-01, 13:47
  #7
Medlem
Fromlandss avatar
OnT,
Ja det gör jag, dock inte alltid. Ibland orkar man inte söka servitörens uppmärksamhet och be dem göra om/ göra rätt då det tar för lång tid.

Man kan försöka sätta sig in i krögarens situation. En bra krögare VILL ha konstruktiv kritik. Om man själv öppnade krog och kunderna blev färre och färre vill man ju veta vad det beror på.
Sedan har man ju varit med om idioter bland personal också, tex när jag en gång påpekade (trevligt) att en rätt var kall (varmrätt) så suckades det och kommentaren "varför äter du här då?" klämmer servitris-idioten ur sig..
Citera
2012-04-01, 22:20
  #8
Medlem
HertigTorulf.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fromlands
OnT,
Ja det gör jag, dock inte alltid. Ibland orkar man inte söka servitörens uppmärksamhet och be dem göra om/ göra rätt då det tar för lång tid.

Man kan försöka sätta sig in i krögarens situation. En bra krögare VILL ha konstruktiv kritik. Om man själv öppnade krog och kunderna blev färre och färre vill man ju veta vad det beror på.
Sedan har man ju varit med om idioter bland personal också, tex när jag en gång påpekade (trevligt) att en rätt var kall (varmrätt) så suckades det och kommentaren "varför äter du här då?" klämmer servitris-idioten ur sig..

Ta aldrig in mat igen efter du klagat... Du vill nog inte ens veta vad kocken gör då.
Citera
2012-04-01, 22:26
  #9
Medlem
Harkeleights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HertigTorulf.
Ta aldrig in mat igen efter du klagat... Du vill nog inte ens veta vad kocken gör då.


Rättar till? Om det är på en respektabel krog tas det mycket allvarligt på klagomål.
Citera
2012-04-01, 22:27
  #10
Avstängd
Siccatures avatar
Nu när jag ändå får vara anonym kan jag lika gärna vara ärlig. Jag brukar aldrig klaga på maten även om det är näst intill oätligt. Jag sitter tyst och äter upp eller så går jag därifrån utan att säga något.

Har talat med flera vänner om det här och då säger jag givetvis att jag klagar och kräver pengarna tillbaka.
Citera
2012-04-01, 22:56
  #11
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Hurdå trestjärnig?

Tre stjärnor i Michelinguiden. Fast jag misstog mig visst. Det finns bara tvåstjärniga krogar i Sverige.
Citera
2012-04-01, 22:57
  #12
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svennekebab
Vad menar du? . Äter du bara på två restauranger.

Jäpp.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback