Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-03-29, 18:08
  #1
Medlem
Jag är en svensk kille som har siktet inställt på att börja studera somaliska. Tycker det verkar spännande att lära sig ett exotiskt språk och kan bara se fördelarna att som svensk kunna somaliska.

Men frågan är hur jag går tillväga och vilka högskolor eller universitet erbjuder denna utbildning?
Hör sökt på internet och även här på flashback men hittar inget av substans.

Att gå på hemspråks-lektioner i en gymnasieskola känns inte aktuellt.

Hoppas det är någon som vet mer och vill hjälpa mig!

Politik åsikter eller invandrarförakt hör inte hemma i denna tråden utan bara hur jag ska göra för att nå mitt mål

Stort tack för hjälpen!
Citera
2012-03-29, 18:10
  #2
Medlem
Tror inte det finns något universitet med en språkutbildning i somaliska. Antagligen för att det är så litet intresse för att lära sig det, förvånansvärt nog.
Citera
2012-03-29, 18:13
  #3
Medlem
Keffastes avatar
Google translate "råna mig inte, snälla" så äre lugnt mannen!
Närå förlåt!
Går du på gymnasiet nu? Hör med kurator eller någon som kan "peka" vägen åt dig och hjälpa dig nå ditt mål. Pratar/förstår inte de flesta arabiska i somalien? Tror det är ett betydligt större språk och du kommer ha mer nytta av det. Lycka till, och ignorera rasist kommentarer för de kommer garanterat landa några här :/
Citera
2012-03-29, 18:13
  #4
Medlem
Ja det låter jätte konstigt!

Invandringen från Somalia har ju var så stor genom åren.

Måste finnas utbildningar för människor inom sociale eller liknande. Hur utbildas de somaliska tolkarna osv?
Citera
2012-03-29, 18:17
  #5
Medlem
Citat:
Google translate "råna mig inte, snälla" så äre lugnt mannen!
Närå förlåt!
Går du på gymnasiet nu? Hör med kurator eller någon som kan "peka" vägen åt dig och hjälpa dig nå ditt mål. Pratar/förstår inte de flesta arabiska i somalien? Tror det är ett betydligt större språk och du kommer ha mer nytta av det. Lycka till, och ignorera rasist kommentarer för de kommer garanterat landa några här :/

Somaliska är ett eget språk och det skiljer sig ganska mycket från arabiskan. Det är just somaliska jag vill lära mig och jag har mina anledningar till det.

Slutade gymnasiet för många år sedan och arbetar och studerar nu på högskola.
Citera
2012-03-29, 18:20
  #6
Medlem
Tasstasss avatar
Utbildning på högskola eller universitet kanske blir svårt, men ta kontakt med Medborgarskolan, Studieförbundet Vuxenskolan eller liknande och säg att du är intresserad av att lära dig somaliska. Det borde inte vara några större problem om du bor i närheten av någon större stad. De hjälper ofta till att sätta ihop kurser eller studiecirklar, fixa lärare och sånt där. En sådan kurs är ju bättre än inget. Hittar du fortfarande ingen högre utbildning i Sverige sedan kan du kanske hitta någon distansvariant utomlands, men då skadar det inte att åtminstone kunna lite grunder sedan tidigare.
Citera
2012-03-29, 18:22
  #7
Medlem
Gör man en sökning på antagning.se hittar man inga utbildningar.

https://www.antagning.se/se/search?p...Text=somaliska

Jag vill lära mig att prata och förstå språket. har inga ambitioner på att uppnå någon form av tolknivå.
Citera
2012-03-29, 18:28
  #8
Medlem
Citat:
Utbildning på högskola eller universitet kanske blir svårt, men ta kontakt med Medborgarskolan, Studieförbundet Vuxenskolan eller liknande och säg att du är intresserad av att lära dig somaliska. Det borde inte vara några större problem om du bor i närheten av någon större stad. De hjälper ofta till att sätta ihop kurser eller studiecirklar, fixa lärare och sånt där. En sådan kurs är ju bättre än inget. Hittar du fortfarande ingen högre utbildning i Sverige sedan kan du kanske hitta någon distansvariant utomlands, men då skadar det inte att åtminstone kunna lite grunder sedan tidigare.

Tack för tipset!!

Bor i Stockholm
Citera
2012-03-29, 18:29
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yippi2
Somaliska är ett eget språk och det skiljer sig ganska mycket från arabiskan. Det är just somaliska jag vill lära mig och jag har mina anledningar till det.

Slutade gymnasiet för många år sedan och arbetar och studerar nu på högskola.

Sant, det är väldigt få ord lånade direkt från arabiskan, just pga religonen, och då är det främst den religiösa vokabulären som det gäller.

Jag gjorde en sökning och fann varken program eller kurser som består av somaliska, tyvärr. Du nämner att du är intresserad av ett exotiskt språk. Det finns bland annat persiska och latinska alternativ vilket låter intressant och givande, men du verkar samtidigt ha din anledning till just somaliskan.
__________________
Senast redigerad av Ectomorph 2012-03-29 kl. 18:35. Anledning: text
Citera
2012-03-30, 10:14
  #10
Medlem
Du kanske bör åka till Somalia eller Djibouti?, skaffa dig en kandidatexamen i somaliska språket.
Tror du inte kan prata språket i så många länder.

Arabiska talas ju i ca 24 länder, och skulle väll öka dina chanser för att hitta jobb(speciellt i gulfen)
Persiska talas ju i 3 länder
Turkiska språk kanske är något?

Du måste komma ihåg att ta ner gardinerna sen när du är fullspråkig, för det är officiell klädesdräkt där nere(Och för somalier i svea rike). Jag tror du skulle integrera dig bättre i deras kretsar då.
Citera
2012-03-30, 17:57
  #11
Avstängd
Det fanns på stockholm och GBGs universitet, men nu har dem typ tagit bort! Kanske kommer i framtiden! Men jag pratar somaliska , så att du kan lära dig språket! Jag själv siktar på att lära mig över 30 språk !
Citera
2012-03-30, 18:00
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oops12
Det fanns på stockholm och GBGs universitet, men nu har dem typ tagit bort! Kanske kommer i framtiden! Men jag pratar somaliska , så att du kan lära dig språket! Jag själv siktar på att lära mig över 30 språk !

30 språk? Blir det inte svårt att urskilja dessa sedan? Jag hade nog blandat ihop en massa spanska, franska och tyska till slut.

Men, visst. Om du menar grunden i språket är det inte helt omöjligt, men 30 språk låter utöver det vanliga.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback