Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-03-29, 17:29
  #1
Medlem
Jag har en kompis som påstår sig ha fått 1.5 på högskoleprovet. Nu menar inte jag att det är omöjligt eftersom MÅNGA får 1.5+. Men grejen e den att han är för korkad för det
Han går en samhällsvetenskaplig linje men han klarade inte matte A och har dessutom gått om ett år så han går nu i 2:an.

Han har tagit en printscreen på den sidan man ser provresultatet och man kan se att det står 1.5. Men min andra kompis säger att det finns en massa sådanna sidor som kopierar den "riktiga" sidan så att det ser ut som han har fått 1.5. Så jag undrar om någon känner till en sådan sida?

Jag klarar inte av att han då har fått bättre än mig, jag fick 1.4....
Men om han nu har fått 1.5 är jag glad för honom, men måste veta om han KAN ha fuskat.
Citera
2012-03-29, 17:31
  #2
Medlem
Ballsack.Koopas avatar
Kan man ha en ren jävla tur på högskoleprovet? :O
Citera
2012-03-29, 17:32
  #3
Medlem
tror inte man kan ha SÅ mycket tur
Citera
2012-03-29, 17:35
  #4
Medlem
deyys avatar
Han kan väl helt enkelt bara ha photoshoppat bilden? Be att få se originalet med egna ögon.
Känns ju lite roligt att han fick 1,5 och du 1,4 annars. Men han kanske helt enkelt är lite mer begåvad än vad du tror!
Citera
2012-03-29, 17:38
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illusionist
Jag har en kompis som påstår sig ha fått 1.5 på högskoleprovet. Nu menar inte jag att det är omöjligt eftersom MÅNGA får 1.5+. Men grejen e den att han är för korkad för det
Han går en samhällsvetenskaplig linje men han klarade inte matte A och har dessutom gått om ett år så han går nu i 2:an.

Han har tagit en printscreen på den sidan man ser provresultatet och man kan se att det står 1.5. Men min andra kompis säger att det finns en massa sådanna sidor som kopierar den "riktiga" sidan så att det ser ut som han har fått 1.5. Så jag undrar om någon känner till en sådan sida?

Jag klarar inte av att han då har fått bättre än mig, jag fick 1.4....
Men om han nu har fått 1.5 är jag glad för honom, men måste veta om han KAN ha fuskat.

Jag minns att jag gjorde provet för några år sedan - är heller inget mattegeni - och gissade mig fram hela vägen till 0.9. Såklart är det inget att hurra över, men poängen här är att man behöver inte vara grymt duktig på matematik för att få någorlunda bra resultat då mattedelen är en tredjedel av provet?
__________________
Senast redigerad av Ectomorph 2012-03-29 kl. 17:39. Anledning: ...
Citera
2012-03-29, 17:38
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deyy
Han kan väl helt enkelt bara ha photoshoppat bilden? Be att få se originalet med egna ögon.
Känns ju lite roligt att han fick 1,5 och du 1,4 annars. Men han kanske helt enkelt är lite mer begåvad än vad du tror!

Några andra kompisar har sett honom "logga in" men inte jag. Sen som sagt så säger en annan kompis att det finns en så kallad "fake-sida"
Citera
2012-03-29, 17:41
  #7
Medlem
Vad jag kan minnas är HP-resultat offentliga uppgifter. Testa att googla på det så får du nog mer information.
Citera
2012-03-29, 17:42
  #8
Medlem
Runkpappers avatar
Personer med hög intelligens är inte alltid vara dom mest ambitiösa skoleleverna, så det faktum att han gått om ett år är inte nödvändigtvis ett tecken på att han är ointelligent. Du beskrev honom samtidigt som korkad. Uppenbarligen är han inte korkad, så du får kanske ta och omvärdera din analys om honom istället för att famla efter något så långsökt som fusk. Givetvis kan det som du också säger vara ett fabricerat/fotoshoppat sitt resultat.
Eller så är det du som försöker snoka reda på hur man fabricerar sitt högskolereslutat för att du fick så dåligt på det.
Citera
2012-03-29, 18:01
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballsack.Koopa
Kan man ha en ren jävla tur på högskoleprovet? :O

Har han sådan tur kan han med fördel även köpa en trisslott i samma veva.

Ett alternativ är att han kanske sneglade på någon som satt bredvid? Undermålig kontroll på en hel del ställen skulle jag tippa på efter allt jag läst och hört. Ett annat alternativ är att han egentligen är rätt begåvad.
Citera
2012-03-29, 18:20
  #10
Medlem
Högskoleprovresultat är offentliga handlingar. Ta reda på din polares personnummer (vill ha inte ge ut dom kan du kontakta skatteverket som ger ut dom) och ring sedan Umeå för att begära att få hans resultat.

Dock tkr jag du inte ska bry dig. Har han skrivit 1,5 så är det väl kul för honom. Har han inte det så är det trist han ljuger. Varken eller gagnar dig särskilt mkt.
Citera
2012-03-29, 18:33
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Dock tkr jag du inte ska bry dig. Har han skrivit 1,5 så är det väl kul för honom. Har han inte det så är det trist han ljuger. Varken eller gagnar dig särskilt mkt.

Mycket bra skrivet.
Citera
2012-03-29, 18:36
  #12
Medlem
Elm0s avatar
Högskoleprovet är en offentlig handlig, precis som betyg så det går nog att få fram om du nu verkligen vill och inte litar på din kompis.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback