Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-29, 13:03
  #1
Medlem
Vad är egentligen skillnaden mellan data och informationsteknik på KTH? Vilken är bäst?
Har faktiskt svår att bestämma vilken som man ska ta i första hand
Citera
2012-03-29, 13:08
  #2
Medlem
pontusens avatar
http://www.kth.se/utbildning/program...tateknik/2.677
vs
http://www.kth.se/utbildning/program...k-300-hp-1.785

Jämför de olika kurserna så ser du skillnaderna ganska tydligt.
Datateknik är på Valhallacampus och har funnits längre än IT som huserar på Kistacampus.

Som Dare anser jag föga förvånande att D är bäst.
Citera
2012-03-29, 13:15
  #3
Medlem
Min uppfattning är att du ska välja IT om du vill hålla på med nätverk och kommunikation, och D om du vill pilla i processorer. "D är mer kisel".
Citera
2012-03-29, 13:16
  #4
Medlem
Jag har kollat men jag vill gärna ha synpunkter från andra som går någon av dessa utbildningarna och hur det är att plugga på vart och en av dessa.
Citera
2012-03-29, 13:26
  #5
Medlem
pontusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkemacho
Min uppfattning är att du ska välja IT om du vill hålla på med nätverk och kommunikation, och D om du vill pilla i processorer. "D är mer kisel".
Stämmer bättre på de andra stora tekniska högskolorna än KTH.
De tre första åren läser Dare Datorteknik och komponenter 9 hp som enda hårdvarukurs medan IT har en massa elektro och andra saker för sig.

Citat:
Ursprungligen postat av klane
Jag har kollat men jag vill gärna ha synpunkter från andra som går någon av dessa utbildningarna och hur det är att plugga på vart och en av dessa.

De få ITare jag mött via gemensam språkkurs var inte riktigt lika imponerande som de Dare jag känner. Känns ungefär som motsvarande nv / teknik på gymnasiet. Meeen det är säkert mycket inbillning och larvig rivalitetsmentalitet bakom det.

Kolla in de olika kurserna och känn efter vad du helst vill läsa. IT har mer hårdvaru- och ekonomi-kurser medan data har mer... data.
Citera
2012-03-29, 13:40
  #6
Medlem
d01shs avatar
Tror det är rätt få som har inblick i båda programmen och har en objektiv uppfattning. Det är ungefär som pontusen säger. De som gillar D förespråkar D, och de som föredrar IT förespråkar just IT.

Det enda rimliga är att välja det som verkar intressera dig mest utifrån kursutbudet som ges. Vad andra tycker kommer i slutändan inte vara relevant.
Citera
2012-03-29, 22:30
  #7
Medlem
Jag läser datateknik på KTH, så jag är väl kanske inte särskilt objektiv. Min uppfattning är dock att datateknik är mer prestigefyllt, har skönare människor, bättre mottagning, bättre sektion, och bättre utbildning inom programmering och datalogi. Och sen är IT i KISTA, vem fan vill vara i KISTA?!
Citera
2012-03-29, 22:43
  #8
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkemacho
Min uppfattning är att du ska välja IT om du vill hålla på med nätverk och kommunikation, och D om du vill pilla i processorer. "D är mer kisel".
Där håller jag inte med. Nätverksprogrammering är snarare mer besläktat med inbyggda system och lågnivåprogrammering och därtill längre åt D än IT.
Citera
2012-04-05, 01:56
  #9
Medlem
Student-KTH-Kistas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Där håller jag inte med. Nätverksprogrammering är snarare mer besläktat med inbyggda system och lågnivåprogrammering och därtill längre åt D än IT.

Vad är skillnaden mellan IT och Data på KTH?
Båda är Civilingenjörsprogram med möjlighet att läsa internationell inriktning men då det är möjligt att välja kurser så att programmen bli närmast identiska med möjlighet till samma inriktningar väljer jag att istället beskriva de så här: IT är för dig som vill arbeta med och förstå hela datorn då den börjar på lågnivå kombinerat med Java-programmering. Sedan byggs förståelsen upp underifrån. Data är mer till för dig som i huvudsak vill programmera då programmet utgår från programmeringen och algoritmerna först för att andra året knyta an till den hårdvarunära programmeringen i "Datorteknik och komponenter 9 hp" något som på IT är uppdelat i "Digital design 7,5 hp" + "Datorteknik 7,5 hp" under första året. Data har sedan tidigare plockat bort kursen i Elkretsteknik och från och med 2012 läses inte Flervariabelanalys 7,5hp. Det är även så att IT-programmet förändrats till 2012 där en kurs i GrönIT, i samarbete med industrin, lagts till samt en ekonomikurs för att stärka möjligheterna till entreprenörskap ytterligare.
Data har å andra sidan större kurs i Diskret matematik, längre kurs om algoritmer och en kurs i Människa-dator-interaktion som obligatorisk. Vad man föredrar beror på vad man söker men man får en bra utbildning oavsett.

Då Inbyggda system är en master vid ICT-skolan i Kista, tidigare en inriktning på IT-programmet, vill jag verkligen trycka på att att IT är mer hårdvarunära än D. Det räcker att kolla utbildningsbeskrivningarna och kurserna för att se att IT tar spjärn i de hårdvarunära kurserna från grunden där D istället bygger en större förståelse för algoritmer och programmeringen.
http://www.kth.se/utbildning/program...skurs-1-1.4277
http://www.kth.se/utbildning/program...skurs-1-1.4988
Det gör inte IT bättre eller sämre än D; det finns stora behov av alla kompetenser i IT-branschen!
För de som har frågor så arbetar jag som studentambassadör och finns i KTHs studentchatt 11e och 12e även om jag kommer titta in här fram tills sista anmälningsdatumet: http://www.kth.se/utbildning/traffak...enter-1.267046

/Carl, IT åk 4, master Inbyggda system, KTH
__________________
Senast redigerad av Student-KTH-Kista 2012-04-05 kl. 02:12.
Citera
2012-04-05, 02:13
  #10
Medlem
Student-KTH-Kistas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkemacho
Min uppfattning är att du ska välja IT om du vill hålla på med nätverk och kommunikation, och D om du vill pilla i processorer. "D är mer kisel".
Du har tyvärr helt fel; iaf beträffande KTH. På övriga universitet stämmer det dock bättre.

Vad är skillnaden mellan IT och Data på KTH?
Då det är möjligt att välja kurser så att programmen bli närmast identiska med möjlighet till samma inriktningar väljer jag att istället beskriva dem så här: IT är för dig som vill arbeta med och förstå hela datorn då den börjar på lågnivå kombinerat med Java-programmering. Sedan byggs förståelsen upp underifrån. Data är mer till för dig som i huvudsak vill programmera då programmet utgår från programmeringen och algoritmerna först för att andra året knyta an till den hårdvarunära programmeringen i "Datorteknik och komponenter 9 hp" något som på IT är uppdelat i "Digital design 7,5 hp" + "Datorteknik 7,5 hp" under första året. Data sedan tidigare plockat bort kursen i Elkretsteknik och från och med 2012 läses inte Flervariabelanalys 7,5hp. Det är även så att IT-programmet förändrats till 2012 där en kurs i GrönIT, i samarbete med industrin, lagts till samt en ekonomikurs för att stärka möjligheterna till entreprenörskap ytterligare.
Data har å andra sidan större kurs i Diskret matematik, längre kurs om algoritmer och en kurs i Människa-dator-interaktion som obligatorisk.
Vill du pilla i processorn på KTH, välj IT! Vill du programmera hellre än skapa kretsar på KTH? Välj D!
Vad man föredrar beror på vad man söker men du kommer få en bra utbildning oavsett med mycket möjligheter att träffa företag, bygga kontaktnät och bli en bra problemlösare.

/Carl, IT åk 4, master Inbyggda system, KTH
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback