Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-29, 02:16
  #1
Medlem
Hej,

Jag söker en utbildning som leder till jobb med möjlighet att ständigt utvecklas och där framtiden ser någorlunda ljus ut. Jag vill inte vakna och veta hur arbetsdagen kommer se ut eller vara på jobbet och räkna timmarna som är kvar för den delen. Jag vill istället satsa på ett mer fritt och självständigt yrke där man växer som person och kan arbeta lite efter eget schema.

Mina svaga områden är matematik, kemi och fysik. Är mer intresserad av kreativa och skapande yrken där man får utmana sig själv. Områden som väcker intresse är exempelvis praktiska-estetiska yrken, samt språk och annat intressant åt det samhällsvetenskapliga hållet.

Seriösa förslag? Tack.
__________________
Senast redigerad av Ectomorph 2012-03-29 kl. 02:49. Anledning: ...
Citera
2012-03-29, 14:21
  #2
Medlem
Ingen som har förslag?
Citera
2012-03-29, 16:30
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ectomorph
Ingen som har förslag?

Informationsteknik verkar passa beskrivningen. Nackdelen är väl att du har svårt för matte. Systemvetenskap kanske? Vad är du annars intresserad av?
Citera
2012-03-29, 16:53
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ifloow
Informationsteknik verkar passa beskrivningen. Nackdelen är väl att du har svårt för matte. Systemvetenskap kanske? Vad är du annars intresserad av?

Jag har haft samma tankar. Ingenjör och liknande är bara att sortera bort då matematik är bland det tråkigaste som finns i mitt tycke.

Jag har Ma B (som förövrigt godkändes med nöd och näppe) och det krävs ju för systemvetenskap. Jag undrar därför om det är något som ligger på min nivå. Detta då det trots allt finns en kurs som heter diskret matematik och logik inom programmet.

Är det goda framtidsutsikter och utvecklingsmöjligheter? Finns inriktningar IT och Management, IT och Projekt, samt IT och Systemutveckling. Vilken kan vara mest gångbar inför framtiden och internationellt?

Tack.
Citera
2012-03-29, 17:01
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ifloow
Vad är du annars intresserad av?

Jag har testat både lärar- och sjuksköterskeyrket och det var ingenting för mig. Pedagogik och omvårdnad, arbete med ungdomar, samt människor i behov av vård är inte alls min grej.

Då tänker jag mer i banorna av något självständigt yrke där jag istället får inrikta mig på mig själv. Dvs där jag har stor möjlighet att utvecklas inom branschen och även som person, samt där det förekommer varierande arbetsuppgifter. Dessutom en utbildning som gör att man kan byta jobb (inriktning) om man tröttnar på sitt arbete.

Allt som har med det praktiska-estetiska att göra är av intresse, samt datorer och ekonomi kan tänkas.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback