Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-28, 21:08
  #1
Medlem
nikolaifraitures avatar
Vilket är egentligen bäst? Att plugga något man tycker är roligt, men som det inte alltid är lätt att få jobb inom eller att plugga något som är lätt att få jobb inom? Jag är egentligen mest intresserad av att jobba inom media/kultur men är också medveten om att det är en svår bransch. Alternativet är väl egentligen för mig att plugga ingenjör av något slag eller jurist.
Så ska man följa sina drömmar eller pengarna? Behöver verkligen lite råd!
Citera
2012-03-28, 21:21
  #2
Medlem
ditt vapen är ditt genuina intresse!

jurist ska du undvika, då det finns många med intresse för det där och som dessutom är redo att lägga ner extremt mycket jobb för det.

ingenjör är nog bättre tror jag om man vill ta ett säkert kort. dock så är det mindre säkert att man klarar av sitt program.

nu när jag inte vet så mkt om dig i övrigt så säger jag ta media!
Citera
2012-03-28, 21:24
  #3
Medlem
Man ska följa sina drömmar, fast inom rimliga gränser. Skådespelare, astronaut eller programledare på TV4 är kan man inte att ha som enda tänkbara alternativ. Men jag tycker samtidigt inte att man ska välja ekonom framför lärare om man verkligen brinner för läraryrket bara för att ekonomer får högre lön.

Du måste göra klart för dig vad inom kultur och media du är intresserad av och vilken typ av jobb som du skulle känna dig nöjd med. Handlar det om att du vill guida på ett konstmuseum eller ska du bli kulturminister?
__________________
Senast redigerad av ryggsack 2012-03-28 kl. 21:26.
Citera
2012-03-28, 22:01
  #4
Medlem
nikolaifraitures avatar
Min allra största dröm är väl egentligen att jobba med film eller tv. På andraplats kommer att jobba på tidning alternativt någon slags webbyrå eller reklamabyrå.
Citera
2012-03-28, 22:12
  #5
Medlem
IceEyess avatar
Givetvis finns det fördelar med att studera till ett yrke där arbetsmöjligheterna är goda, men frågan är om du verkligen vill studera till, och arbeta med något som du inte har ett genuint intresse för?

Personligen skulle jag fullfölja mina drömmar och studera till något som verkar vara kul, och som jag har intresse för. Visst, möjligheten att få arbete efter fullföljd utbildning kanske är begränsad, men definitivt inte omöjlig
Citera
2012-03-29, 00:01
  #6
Medlem
Bircks avatar
Jag för min del har så mycket svårare för att prestera inom ämnen jag är ointresserad av så om jag skulle bli ingenjör skulle sannolikt mina broar och flygplan brista och krascha. Kör 100 procent på det du vill och drömmer om - ditt intresse kommer ge dig förutsättningarna att bli riktigt bra på det och man kan försörja sig på det mesta om man är bland dom bästa inom ämnet. Skiter det sig kan du alltid läsa en kort utbildning på yrkeshögskola och vara på par med 90 procent av dina gamla klasskompisar från nian när det är dags för reunion.
Citera
2012-03-29, 21:43
  #7
Medlem
nikolaifraitures avatar
Fina ni är!
Citera
2012-03-29, 22:00
  #8
Medlem
Satsa på att bli bra på det du gör och pengarna kommer efter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback