2012-03-28, 18:20
Medlem
sappys avatar
Jäkligt intressant att det tydligen finns tänder från tex. T-rex och Megalodon att köpa på ebay. Frågan är hur säker man kan vara på att det är äkta vara? Priserna verkar ligga mellan 50$ - 150$, känns inte så jäkla dyrt för flera miljoner år gamla artefakter som dessa.

Nån kunnig som har nån åsikt om detta? Kanske till och med nån som köpt sig nåra tänder innan?

Spännande och sjukt sugen på att inhandla!
Citera
2012-03-28, 19:15
Medlem
Det är ju svårt att garantera äktheten men när det gäller priset låter det rimligt, det finns faktiskt en hel del ben och tänder från dinosaurier och samtida andra djur...
Citera
2012-03-29, 12:35
Medlem
lyrica32s avatar
Kan man köpa sådant i Sverige någonstans? Eller finns det någon godkänd butik på nätet? Känns som stor risk att få fejkade grejer via ebay(?)
Citera
2012-03-29, 13:19
Medlem
DTWKs avatar
Utan att ha en aning kan jag tänka mig att det blir problem i tullen. Se till att få något äkthetsbevis eller dylikt och jag vet inte vilken typ av dokumentation man behöver för att tullen inte ska tro att det är stöldgods från något museum?
Citera
2012-03-29, 18:19
Medlem
Runkpappers avatar
Hajtänder är vanliga fossil då en haj konstant byter ut äldre tänder mot nya som på ett rullband. Tänder som faller ner och begravs i sedement blir lättare fossiliserade, samt att det inte var så länge sedan relativt talat då det fanns mer intressanta hajar vilet underlättar processen. Vissa hajar förbrukar upp till 35 000 tänder under sin livstid, där vi ser vithajen som är Megalodons närmaste släkting förbruka ca 30 000. Som apexpradator var Megalodon rätt ovanlig till skillnad mer talrika mindre hajar, men det finns ändå väldigt mycket av denna fossil. Tyrannosaurus rex däremot är en helt annan sak.
Väldigt få exemplar..
Dom äkta kostar så här mycket: 1, 2, 3.

Den här är jag lite tveksam till om den är äkta.
Citera
2012-03-29, 22:00
Medlem
sappys avatar
Tack för svaren!

Ja t-rex låg lite högre i prisklass såg jag nu. Men Megalodon-tänder verkar vara relativt vanligt så chansen är nog rätt stor att man får äkta vara. Finns några fake också men verkar som att de flesta skriver "replica" isåfall. Som sagt så byter ju hajar tänder ofta därav finns det många ex.

Ska försöka få mig en hyfsat stor Megalodon-tand att ha som en trofe hemma i vardagsrumsskåpet, har sedan barndomen alltid varit intresserad av både hajar och dinosaurier så känns nästan som ett måste och priset är ju jäkligt överkomligt. Flera miljoner år gamla grejer som setat i en av de grymmaste monstren som härskat på jorden!! *ryser* lol.
Citera
2012-03-29, 22:05
Medlem
sappys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DTWK
Utan att ha en aning kan jag tänka mig att det blir problem i tullen. Se till att få något äkthetsbevis eller dylikt och jag vet inte vilken typ av dokumentation man behöver för att tullen inte ska tro att det är stöldgods från något museum?

Varför tror du de blir problem i tullen?

Edit: Nu såg jag varför, lite dragen å läser inte tillräckligt noga :P Man får hoppas dom kollar e-bay å inte krånglar Verkar inte som att man får med några riktiga äkthetsbevis, kanske för "vanliga" och priset är ju rätt lågt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in