2012-03-28, 16:48
Medlem
einsteintiinas avatar
Jag köpte en Nissan Micra -05 den 13:e februari. Sedan dess har den varit inlämnad 5 gånger på verkstad. Senast igår fick jag tillbaka den med samma fel som jag lämnat in den för: det viner i växellådan och bilen rycker när jag kommer upp i fart och lägger i femman. Detta händer alltså endast när jag släpper gaspedalen och inte när jag gasar på.

Som svar på verkstäderna får jag att jag kör med för hög växel på för låg fart. Men är man över 1500 varv så ska ju bilen gå bra med den växeln enligt mig? Sedan har de ändå bytt delar på den (luftfilter och tändstift) fast de påstår att det inte är något fel. Det brukar man väl inte göra när allt är som det ska?

Sedan är vinandet i växellådan tydligen ett normalt ljud för dessa bilar enligt verkstaden. Men kan den vara trasig igen? För jag fick växellådan utbytt mot en begagnad andra gången jag lämnade in bilen.

Någon som kan hjälpa mig med detta? Jag vill få köpet hävt, men det blir lite småjobbigt att tvista med en bilhandlare när han står bakom sina mekaniker till 100% när de påstår att alla dessa ryckningar och ljud är helt normala.
Citera
2012-03-28, 19:44
Medlem
kitsoves avatar
är det bara i femman det bli så? och på vilket vis rycker den?
Citera
2012-03-28, 19:51
Medlem
Hur fort kör du vid 1500 varv på femman? Du skall räkna med att 50km/t på femman är minimum, annars kommer den att gå ryckigt.
Citera
2012-03-28, 20:18
Medlem
Om det viner ifrån växellådan så är det nog ett lager som inte är som det ska, dyrt som fan att byta om det inte går på försäkringen. Alternativt kan det vara kugghjul i växellådan ellet något annat lager som har med drivlinan att göra!

Om du kan leva med det så fortsätt att kör. Försök att få det på försäkringen om du har det annars så är det bara att fortsätta att köra om verkstads personalen säger det.
Citera
2012-03-28, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyttnick
Hur fort kör du vid 1500 varv på femman? Du skall räkna med att 50km/t på femman är minimum, annars kommer den att gå ryckigt.

Precis femman är i mina ögon en "överväxel" som man använder på vägar med 70km/t eller högre som skyltad hastighet.
Ökar farten gör man på växel 1,2,3,4.
Är ju fasen synd om motor o låda att öka farten från 50km/t på femman,
det är ingen lastbilsmotor på 16liter med 2000NM i vrid vid 950rpm liksom.
Små bilmotorer är inte gjorda för den körning som läres ut på körskolorna idag,
i alla fall inte de som har en 10-15år på nacken.

Men visst, vill man spara ett par kronor i bränsleförbrukning så kan man sätta dem på ett konto för byte av katalysator, bromsskivor, klotsar och inte minst däck som körts med för högt tryck .

Näe kör med känsla och framför allt öronen, varva ur motorn och bromsa hårt emellanåt
Citera
2012-03-28, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av einsteintiina
Jag köpte en Nissan Micra -05 den 13:e februari. Sedan dess har den varit inlämnad 5 gånger på verkstad. Senast igår fick jag tillbaka den med samma fel som jag lämnat in den för: det viner i växellådan och bilen rycker när jag kommer upp i fart och lägger i femman. Detta händer alltså endast när jag släpper gaspedalen och inte när jag gasar på.

Som svar på verkstäderna får jag att jag kör med för hög växel på för låg fart. Men är man över 1500 varv så ska ju bilen gå bra med den växeln enligt mig? Sedan har de ändå bytt delar på den (luftfilter och tändstift) fast de påstår att det inte är något fel. Det brukar man väl inte göra när allt är som det ska?

Sedan är vinandet i växellådan tydligen ett normalt ljud för dessa bilar enligt verkstaden. Men kan den vara trasig igen? För jag fick växellådan utbytt mot en begagnad andra gången jag lämnade in bilen.

Någon som kan hjälpa mig med detta? Jag vill få köpet hävt, men det blir lite småjobbigt att tvista med en bilhandlare när han står bakom sina mekaniker till 100% när de påstår att alla dessa ryckningar och ljud är helt normala.

Tror du har fel, 1500 varv är ingeting för motorn! Om du ligger på 1500 varv i femman och trycker på gasen så har bilen väldigt svårt att "svara" på det speciellt om det är en liten motor som inte har så starkt vridmoment! Testa att ligga runt 2500 varv så svarar bilen bättre!

Dags att se över din körstil!
Citera
2012-03-28, 23:31
Medlem
Citat:

Kolla i bilens instruktionsbok det står där i vilken växel som är lämpligast att köra på och i vilken hastighet du kan lägga i olika växlar,det är olika på olika bilar beroende på motor och vilken utväxlig de olika växlarna har.
Oljudet är svårare att svara på det kan vara ett slitet lager,men har du bytt låda för samma problem så kanske det är så att den typen av bil helt enkelt ska låta så dom har sparat in på ljud dämpande material tex kan även fattas någon ljudavskärmare som bilen hade från början tex en plåt eller plast bit någonstans,det kan även vara så att de har bytt olja i lådan till en tunnare och därför hörs dreven mer.jag skulle tro att det bara är att vänja sig med ljudet,det bästa du kan göra är att provköra en likadan bil och jämföra om den låter lika som din.
Citera
2012-03-29, 16:23
Medlem
einsteintiinas avatar
Bilen rycker när jag släpper gasen, inte när jag gasar. Då är det väl inte normalt att bilen ska rycka? Den borde väl bara rulla som vilken bil som helst?

Alla reparationer går på garantin för tillfället, men misstänker att bilhandlaren inte vill laga mer, eftersom de hittills har fått utföra jobb för närmare 20 000 kr. Bilen var ju trasig från början.

Pratar jag med mekaniker (bl a Nissanexperter) säger de att det inte låter som normala fel.

Har ni några tips på vad det kan vara för fel just med ryckandet?
Citera
2012-03-29, 16:29
Medlem
Har den varit inlämnad på verkstad med samma fel 5 (?) gångar och det inte kan åtgärdas kan du häva köpet.
Citera
2012-03-29, 17:03
Medlem
Citat:
Bilen rycker när jag släpper gasen, inte när jag gasar. Då är det väl inte normalt att bilen ska rycka? Den borde väl bara rulla som vilken bil som helst?

Alla reparationer går på garantin för tillfället, men misstänker att bilhandlaren inte vill laga mer, eftersom de hittills har fått utföra jobb för närmare 20 000 kr. Bilen var ju trasig från början.

Pratar jag med mekaniker (bl a Nissanexperter) säger de att det inte låter som normala fel.

Har ni några tips på vad det kan vara för fel just med ryckandet?

Den ligger troligtvis i gränsläget mellan tomgång och inte, därför rycker den.
Alltså när du släpper gasen och motorbromsar så får motorn inget bränsle, men när den kommer ned till ett visst varvtal, säg 1400 så börjar den få bränsle igen då den närmar sig tomgång, ligger man då precis och nosar i de varvtalet så blir de så.

Så just i detta fallet så får man nog snarare kalla det för en egenskap o inte ett fel.
Citera
2012-03-29, 18:43
Medlem
Verkar mer som att du inte kan köra bil. Sälj bilen och köp en cyckel.
Citera
2012-03-29, 19:04
Medlem
einsteintiinas avatar
Tack för era svar!

Det lutar åt att jag lämnar in bilen för felsökning, för så mycket som den rycker stundvis så blir man rädd. Det är inte småryck vi pratar om utan det är så hela bilen nästan hoppar upp från backen. Det är ju inte så att jag inte vet hur man kör bil och hur en bil ska bete sig och det där känns lite overkill för min del.

Men tack i alla fall för erat engagemang!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in