Citat:
Ursprungligen postat av gondolinklyka
Snittet låg på 218 dollar per månad år 2007 ser jag efter lite googling, så kanske typ 400 dollar nu? Sedan kanske det är dyrare beroende på din ålder, om du röker, om du har diabetes, haft cancer eller hjärtsjukdomar osv. Låter onödigt med en plan som täcker plastikkirurgi. Då betalar du ju även för andra som vill förstora brösten t.ex och som man lär du ju vara mindre beroende av plastikkirurgi än kvinnor t.ex.
Du kan i princip gratis få hjälp med att välja försäkring om du flyttar hit med hjälp av en försäkringsmäklare. Det är en snårig marknad med många fallgropar. Själv har jag, som de flesta, försäkring betald via mitt jobb. Vi fick välja på tre olika men det är omöjligt att sätta sig in i dem med alla olika undantag de har etc utan man får höra sig för med sina kollegor vilken av försäkringarna som anses bäst osv. Personligen skulle jag undvika så kallade HMOs - kräver massa pappersarbete och pre-approvals osv.
Dental plan, vision plan osv finns så klart också. Väldigt många amerikaner går till en financial advisor och ordnar med det mesta när det gäller livförsäkring osv. Mina kollegor går till någon som kostar 100 dollar per månad och tar hand om allt ifrån din deklaration (man kan göra mycket avdrag här och det är rätt komplicerat, inte SMS som i Sverige), livförsäkring, bästa bang for the bucks bilförsäkring, Roth IRAs, 401k retirement plans osv. De sysslar även med så kallade trust funds för att se till att dina egendomar går oavkortat till dina barn och inte till dina ex-fruar osv om du trillar av pinn. Man bör även ha en hemförsäkring som täcker om någon trillar på din garageuppfart eller om din städerska halkar i din trappa osv och hävdar att hon fått whiplash..
Summa summarum så är det en riktig djungel här men som tur är finns det professionella rådgivare som kan ta hand om skiten åt dig och eftersom väldigt många använder sådana tjänster så är det inte så farligt dyrt. Själv går jag alltid till en professionell tax advisor när jag deklarerar t.ex. De tar typ 150 dollar i avgift men i gengäld får jag typ 3000 dollar tillbaka på skatten varje år och deklarationen tar en halvtimme (blir intervjuad av skatteplaneraren och blir bjuden på kaffe under tiden) istället för att sitta 6 timmar framför en dator och traggla som en del dumsnåla individer gör och sedan får 200 dollar tillbaka på skatten för att de inte känner till alla möjliga avdrag.
Hej och tack för svaret.
Mitt företag är väldigt lönsamt och jag tänkte starta upp en del just på grund av att en stor del av våra kunder finns där, och för att slå två flugor i en smäll tänkte jag också flytta dit eftersom att det varit en dröm för mig. Finns det gruppförsäkringar i USA? Hade tänkt att börja med 5 anställda i USA filialen och vill då erbjuda allt sådant som du nämner till dessa. Kan du tipsa om några financial advisors? Vart bor du själv (delstat)?
Jag har hittat några bra och ganska billiga ställen i Kalifornien, Kansas (har hört att alla är vänliga i Kansas), Utah (vacker miljö) och Oregon. Men har svårt att bestämma mig, hur ligger det till med övriga priser i dessa stater? Är det billigt att bo i t.ex. Kansas (mat, osv.)?
Som jag förstått det är det mycket billigare med mat och sådant i USA. Är det så?
Nu kanske vi spårar ut ur ämnet menmen..
Tack.