• 1
  • 2
2012-03-28, 15:16
Medlem
franzstrudels avatar
Hej!
Bytte för några veckor sedan handbromsbelägg på min kära Volvo 940.
Spände även den härliga bromsvajern.

Handbromsbeläggen var köpa på Biltema.
Dock verkar något skevt för när jag öppnade vänstra "trumman" ramlade i princip en stor rosthög ut med några metallbeslag som då skulle föreställa Handbromsbelägg. När jag försökte få in de nya Handbromsbeläggen var det som när jag raggar på krogen det gick åt skogen tills jag tog till ordentligt med våld.

Kan själva trumman vara skev på något sätt?

Nåväl. Tyckte ändå att bromsverkan var ok, kunde parkera i backar med växel i och liknande.
Idag besiktade jag den och fick såklart ett papper där det stod "Otillräcklig Bromsverkan Handbroms".

Vad i helvete ska jag göra?
Spänna vajer verkar ju inte fungera, byta bromsbelägg verkar inte fungera?

Ska jag hälla i kemisk metall i bromsarna precis innan besiktning så det hinner härda tills de ska testa handbromsarna?

Kan nämna att det var en tjurgubbe så är lite arg nu.
Citera
2012-03-28, 15:28
Medlem
Power41s avatar
Kan bilen stå still i backe med 16 graders lutning så är det okej. Finns vissa bilar som inte ens klarar det när de är nya.
Citera
2012-03-28, 15:38
Medlem
WorldTradeCenters avatar
Biltemas handbromsbelägg är inget att ha ,du skulle ha köpt original istället och sen spänt vajern ordentligt.
Citera
2012-03-28, 15:51
Medlem
franzstrudels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WorldTradeCenter
Biltemas handbromsbelägg är inget att ha ,du skulle ha köpt original istället och sen spänt vajern ordentligt.

Äsch alltid kört på Biltemas belägg då jag bara haft skitbilar ändå.
Det kan inte ha att göra med att vänster vajer är för spänd medans högern ligger och slappar vilket gör att bara vänsterhjulet spänns åt?

Efter lite googling har jag nämligen hittat att det är en väldans skillnad både i pris och längd på höger och vänster handbromsvajer.
Citera
2012-03-28, 16:11
Medlem
Du måste monterat något fel.. även justerat vajer och backar fel

gör om gör rätt, elr lämna in till ett proffs
Citera
2012-03-28, 16:15
Medlem
Börja med att kolla att handbromsvajrarna går lätt och att alla leder inte kärvar. En led sitter på vänster sida på bakaxeln, den ska gå lätt samt infästningen till vajern som går till höger sida. Efter du gjort detta kan du kontrollera att vajrarna går lätt i infästningen till de där vad de nu heter som pressar ut backarna, där brukar vajerns infästning fastna.

Då dessa går lätt så släpper du på vajern, sätter dit allt och justerar vajern tills handbromsen tar i början. Någonstans innan första hacket brukar väl vara lagom på volvo som har en bra bit upp till första hacket.
Vill du vara säker på att handbromsen ska ta ordentligt får du nog byta bromsskivorna också, dessa har varit boven på ett par jag hållt på med iaf. (allt nytt och allt går lätt med gamla skivor = otillräcklig bromsverkan på handbroms)
När du ändå är där och rotar kan du kolla om det går att köpa en sådan där justeringsgrej istället för plattjärnet mellan backarna, det finns att köpa till 850/v70 iaf och justera upp backarna med denna för att sedan justera upp vajern.

Köp ett par skivor på biltema och sätt dit är mitt råd hur som helst iaf.

Lycka till.

Lycka till.
Citera
2012-03-28, 16:55
Medlem
franzstrudels avatar
Tack för ett grymt givande inlägg och inget småhånande och annat skräp man fått av vissa.

Har gjort allt det där men ska gå igenom det och se till att alla vajrar går lätt.
Hm, misstänker att den inte är spänd tillräckligt då. Brukar kanske komma upp i 3-4 Hack när jag parkar.

Jag har smörjt in de där små "byglarna" eller vad det heter med kopparfett som vajrarna är fästa i och som drar åt bromsen så de borde gå lätt.

Awesome, nu är jag på gått humör igen, tack or99

Citat:
Ursprungligen postat av or99
Börja med att kolla att handbromsvajrarna går lätt och att alla leder inte kärvar. En led sitter på vänster sida på bakaxeln, den ska gå lätt samt infästningen till vajern som går till höger sida. Efter du gjort detta kan du kontrollera att vajrarna går lätt i infästningen till de där vad de nu heter som pressar ut backarna, där brukar vajerns infästning fastna.

Då dessa går lätt så släpper du på vajern, sätter dit allt och justerar vajern tills handbromsen tar i början. Någonstans innan första hacket brukar väl vara lagom på volvo som har en bra bit upp till första hacket.
Vill du vara säker på att handbromsen ska ta ordentligt får du nog byta bromsskivorna också, dessa har varit boven på ett par jag hållt på med iaf. (allt nytt och allt går lätt med gamla skivor = otillräcklig bromsverkan på handbroms)
När du ändå är där och rotar kan du kolla om det går att köpa en sådan där justeringsgrej istället för plattjärnet mellan backarna, det finns att köpa till 850/v70 iaf och justera upp backarna med denna för att sedan justera upp vajern.

Köp ett par skivor på biltema och sätt dit är mitt råd hur som helst iaf.

Lycka till.

Lycka till.

Citat:
Ursprungligen postat av JUSTer88
Du måste monterat något fel.. även justerat vajer och backar fel

gör om gör rätt, elr lämna in till ett proffs

JUSTer88, ett proffs som dig? Som precis gått klart fordonslinjen med lägsta möjliga betyg och står och häckar på någon jävla skitverkstad med snuset hängandes och byxorna nere vid knäna så folk kan få beskåda din skäggiga stjärtspringa,där du har problem med en fistel men inte orkar gå till doktorn än för närmaste sjukhus ligger 18 Mil i från din Byhåla där du bor.
Senast redigerad av franzstrudel 2012-03-28 kl. 16:59. Anledning: quote
Citera
2012-03-28, 19:10
Medlem
provocative77s avatar
Då det rasade ur bromstrumman så skulle jag tro att du kört på järn ett tag på handbromsen. Du åker nog på att byta bromstrummor med när du ändå börjat.
Citera
2012-03-29, 00:00
Medlem
franzstrudels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Då det rasade ur bromstrumman så skulle jag tro att du kört på järn ett tag på handbromsen. Du åker nog på att byta bromstrummor med när du ändå börjat.
Hm, märkligt.
Det var ju den som gick på järn som var överjävligt att sätta tillbaka igen. Järnet borde ju ha slipat ner den så det var enklare att sätta tillbaka allting, eller har den bara gjort den ojämn?

Och med bromstrumma antar jag nya bromskivor bak?

Vågar man köpa Biltemas Bromsskivor eller börjar det tjuta och ha sig efter ett tag?
Citera
2012-03-29, 00:07
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av franzstrudel
Hm, märkligt.
Det var ju den som gick på järn som var överjävligt att sätta tillbaka igen. Järnet borde ju ha slipat ner den så det var enklare att sätta tillbaka allting, eller har den bara gjort den ojämn?

Vågar man köpa Biltemas Bromsskivor eller börjar det tjuta och ha sig efter ett tag?
Klart du vågar!

Jag gjorde det iaf,på min -88 och det har hänt att de tjutit lite,men inget som man stört sig på
(enstaka gånger har det pipit lite..)
Citera
2012-03-29, 00:22
Medlem
Min-Mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av franzstrudel
Hm, märkligt.

Du måste släppa justeringen uppe vid spaken också, så går skivan på lättare.

Och för att förtydliga:

Sen så slår man väl inte på saker som inte passar? Vad är du för en amatör? Det man gör är att kontrollerar så att backarna nästan går ihop mot varandras klackar. SÅ LÅNGT ska nämligen vajern slakas. Kommer saknas cirka 5 millimeter på det ena klackparet om det andra är helt ihop. Sen när man gjort det så centrerar man backarna (centrera = lägga dom i mitten av navet) så går det också lite lättare. Om backarna ligger på sniskan är det klart att du inte får på skivan, säger sig själv ju.

Har du nu genom att försöka slå på skivorna, skadat backarna kan du likagärna köpa nya backar när du ändå köper nya skivor. Dessutom får du dessutom köpa nya belägg...

Gör du nu allt detta rätt kommer grejerna glida på som ingenting.
Senast redigerad av Min-Mamma 2012-03-29 kl. 00:25.
Citera
2012-03-29, 00:23
Medlem
Min-Mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Klart du vågar!

Jag gjorde det iaf,på min -88 och det har hänt att de tjutit lite,men inget som man stört sig på
(enstaka gånger har det pipit lite..)

Använd mer smörj då.

jag har aldrig haft problem med tjut i bromsar...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in