Citat:
Ursprungligen postat av kqr
Ja. Det är ganska vanligt. Det är lite samma grej som att feströka. Däremot är det inget man börjar med medan man håller på och slutar. Sluta helt först. Gå utan i några månader/år (venne exakt vad som gäller för nikotin) så du vet att du aldrig känner abstinens mer. Sen kan du börja trappa upp till en lagom nivå.
Detta tycker jag låter osannolikt! Har du några belägg för detta?
Så som jag upplevt det, både för mig själv och människor jag pratat med, så är det ganska mycket antingen av eller på.
När jag, häromveckan, började röka igen efter att ha hållit upp med all nikotin i 15 månader upplevde jag att röksuget kom nästan omedelbart. Första ciggen var bara en om dagen i några dagar, men röksuget var enormt, och när jag väl köpte ett paket av "mina" cigg så var det kört. Nivån på rökningen var knappast som att jag aldrig rökt tidigare, utan låg närmare paketet om dagen.
Flera som jag pratat med som slutat röka för många år sedan, upplever fortfarande stundtals röksug, och då pratar vi 20+ år efter senaste cigaretten.
Nu är jag rökfri igen, tredje dagen utan, och upplever att det är lättare att sluta den här gången än det var förra. Första dagen var nog lika illa dock, upplever att min korta rökperiod nu inte blivit en sån vana som det blivit sist då jag rökt och snusat konstant i 10 år.
[EDIT]
Kanske ska vara lite OnTopic också.
Jag känner en del sötsug när jag slutar röka, men jag har ingen fallenhet för att småäta, det händer att jag köper en massa godis precis när jag känner suget men det försvinner ganska snabbt och godiset blir liggande. Min vikt är ganska konstant, och har varit det under lång tid, upplevde att jag gick upp lite sist jag slutade röka men antingen var det väldigt tillfälligt eller bara inbillning.