Citat:
Ursprungligen postat av Roxana
Man kan inte klicka med alla, så är det.
Och ibland får man modifiera sig efter tid och plats. Snuskig humor, maniskt behov av att prata om barnens senaste blöjbravader eller en förmåga att spotta snus 3 meter uppskattas inte överallt och av alla. Nån gång får man faktiskt hålla tillbaka lite.
Sen är man oftast ändå lite olika med olika personer. Man är på ett sätt med arbetskamrater, ett annat med sin partner och på ett tredje med sina föräldrar.
Och hur vet man egentligen exakt är man verkligen är "sig själv"? Jag har tex trott att jag varit det med personer jag tidigare umgåtts med, men med facit i hand har man insett att man snarare var en något återhållsam version av sig själv. Hur vet man verkligen är sig själv till 100% och inte bara 70%?
Så är det.
'...talar med bönder på bönders vis och med lärde män på latin.' / Erik Axel Karlfeldt
Det med att hålla tillbaka lär sig folk ganska tidigt tror jag utefter sociala koder och normer, ju skickligare man är desto snabbare kan man läsa av vem personen är som man pratar med och anpassa sig efter denne.
Som svar på din sista fråga - ditt facit fick du när du förändrades. Du hade inte svaret tidigare eftersom du var en annan person, skulle jag tro. Om du lyssnar på din innersta röst så tror jag du vet hur mycket du är av dig själv eller inte.