Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-27, 02:14
  #1
Medlem
Tango1s avatar
Tjena!

Ska försöka hålla det så kort och enkelt som möjligt:

Jag har planer på att utveckla ett program som ska kunna köras på en Windows burk. So far so good.
Programmet i fråga ska läsa av insignaler från en joystick/gamepad ansluten via USB till datorn. Dessa insignaler är alltså analoga värden för X, Y, Z samt digitala värden från knappar.

Detta verkar vara sjukt svårt att få till i C++. Om jag har förstått det rätt så ska man kunna använda sig utav DirektInput (en del av DirectX) och jag har hittat lite guider* men det hela blir så onödigt komplicerat. Varför? Jo, för samma jobb klarar ett program i Python med bara några rader kod - vilket jag redan lyckats fixa. Men nackdelen med Python är att det inte känns lika smidigt att börja programmera GUI:s i, något jag känner mig någorlunda bekväm med i C++ med Windows Forms. Dilemmat här är alltså att Python klarar av en sak som C++ (såvitt jag förstått) gör till ett helvete att få till, samtidigt som Python känns som en omväg när det kommer till GUI:t där C++ för mig har övertaget.

Jag tror mig ha tillräckligt med erfarenhet av C++, då jag har läst och klarat samtliga gymnasiekurser i programmering med C++. Så med lite vägledning bör jag kunna fixa det.
Kan jag slå ihop de olika språken i en härlig symfoni, eller så kanske till och med det går att anropa ett pythonscript från ett program i C++ för att få datan (insignalerna då alltså)?

All hjälp uppskattas! Såg att det blev lite rörigt men hoppas att ni förstår mig.

Kan även tillägga att programmet i framtiden även ska spela upp en videoström som tas emot genom en trådlös videomottagare som är ansluten till datorn. Så som ni kanske redan gissat så ska GUI:t alltså agera kontrollpanel åt en liten robot som matar datorn med videoströmmen.


*Guiderna i fråga

Tack på förhand!
Citera
2012-03-30, 22:04
  #2
Medlem
Hej

det här http://code.google.com/p/joypick/ använder QT, SDL (c++) för att kontrollera joysticks. Jag vet inte men det kanske kan fungera som inspiration?
Citera
2012-03-30, 22:23
  #3
Medlem
Tango1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hugobugo
Hej

det här http://code.google.com/p/joypick/ använder QT, SDL (c++) för att kontrollera joysticks. Jag vet inte men det kanske kan fungera som inspiration?

Ett stort tack! Tror det kan hjälpa mig en bra bit på vägen

Frågan kvarstår dock; kan man skriva ett program i C++ som anropar ett externt pythonscript? Och isåfall hur dvs vad bör jag läsa upp/söka på för att hitta mer information om det? Låt mig även påpeka att jag - om det nu går att göra som förklarat - skulle behöva anropa scriptet väldigt frekvent då det handlar om input från en joystick/mus/whatever.
Citera
2012-03-31, 12:06
  #4
Medlem
mrPythons avatar
Ett alternativ som jag själv kommer att utnyttja i ett större projekt med flera programspråk inblandade i är ZeroMQ från http://www.zeromq.org/.

Överföringshastigheter på 100-tals MB/s mellan olika program är möjligt.

Det går även att exekvera programmen på olika maskiner om det skulle vara kapacitetsproblem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback