Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-03-26, 21:48
  #13
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag är fullt medveten om att det är en chansning och att man oftast får det man betalar för. Jag brukar oftast resonera som du, att det blir dyrt att köpa billigt, och köpa "bra" grejer i stället. Men just i det här fallet så räcker det om maskinen håller runt 20h.
Googlade lite innan jag skrev här, men hittade inget av värde.

www.byggahus.se/forum så finns det en del trådar om grästrimmers och meccs röjsågar och kontentan därifrån är att det inte är så mycket att hänga i granen tyvärr. En tråd som berör meccs röjsåg är nedanstående men det finns fler trådar som kommit fram till samma slutsats, dvs att lågprismaskiner inte är så mycket att hurra över.

http://www.byggahus.se/forum/tradgar...fran-jula.html
Citera
2012-05-21, 17:11
  #14
Medlem
Antevantes avatar
Bumpning :-)

Jag har ett par Meccpryttlar.
Borrmaskin
Elgrästrimmer
Vinkelslip
Excenterslip.

Alla fungerar finfint och har allesamman 2-3år på nacken skulle jag gissa.
Min slutsats är att för privat bruk d.v.s borra upp lite prylar/år. Normal villatomt och inga större renoveringsobjekt fungerar dessa maskiner perfekt. Ska man däremot renovera en kåk, skruva ett helt trädäck eller liknande kanske man bör satsa på andra maskiner.

Det finns ingen anledning att investera i en maskinpark för 20-30000kr om man bara är en hemmapulare.
Citera
2015-09-11, 17:54
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JAQ
Då tar jag en följdfråga; något lite starkare, alltså en riktig röjsåg för "hobbyanvändning"? 11 000 är mycket om den ska köras 1-2 gånger per år, men samtidigt behövs något lite rejälare som kan få ordning på både gräs och småsly. Är det någon som har några rekommendationer där? Både till bra pris och prisvärdhet tack.
Kollade 1 kraftigare Stihl maskin på 1 trädgårdsfirma inne på Upplandsg. eller Västmannagatan i stan. den kostade ca 5300 :-
Funderar själv på 1
Citera
2015-09-11, 18:58
  #16
Medlem
Infinitiv86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wallis75
Kollade 1 kraftigare Stihl maskin på 1 trädgårdsfirma inne på Upplandsg. eller Västmannagatan i stan. den kostade ca 5300 :-
Funderar själv på 1

De är väldigt trevliga att röja lättare sly med. Röjklingan fungerar i mina ögon bra även till lite segare gräs där det är lite blandat med grövre cellulosa. Strimmern har en tendens att gå av i tid och otid.

Att tänka på om man skall kantklippa/ta gräs runt t.ex. fruktträd är att även strimmern utan tvekan går igenom unga träd och lämnar tråkiga märken på staket. Klart påtagligt om man jämför med t.ex. Bosch lite svagare maskiner.
Citera
2015-09-11, 19:03
  #17
Medlem
zepofans avatar
Eftersom tråden dök upp igen kan jag ju ta och uppdatera lite. Det blev till slut en trimmer från Clas i sjön http://www.clasohlson.com/se/Sly--gr...Cotech/40-7947 och den är inne på tredje året nu, funkar fortfarande utan problem. Har kört både med tråd och klinga.
Citera
2015-09-11, 23:18
  #18
Medlem
Som uppgradering av en billigtrimmer kan rekommenderas Oregon's Jet-Fit trimmerhuvud, se https://www.youtube.com/watch?v=LyUfOMMFPBw
Säljs ex på granngården. Det är en stabil aluminiumpuck som laddas med taggiga "plastpinnar" av kolfiberarmerad nylon i stället för tråd. Min Julatrimmer, vars trådrullehus exploderade vid första körningen fick en sån, och det är fantastiskt så bra det funkar. Jag har för övrigt aldrig sett ett trådrullesystem som funkar som det ska, antingen rullas det ut för fort eller inte alls.
Citera
2015-09-14, 18:59
  #19
Medlem
SaftMajas avatar
Har en Meec-trimmer köpt på jula 2004 eller 2005 för 995:-, vilket på den tiden var sensationellt billigt. Hade en obebyggd tomt som behövde röjas innan försäljning och tänkte att den skulle hålla för det åtminstone....

MEN: Nu har trimmern gått varje år i 10 år, runt 4-5 timmar/månad under sommaren. Trimmerhuvudet har pajjat lite i plasten men matar som den ska fortfarande, motorn startar alltid på andra eller tredje rycket. Har bytt fett en gång i växelhuset, annars är den som den kom. Samma tändstift (!). Kör med en grövre tråd (1.5mm?, 2mm?) som sänker varvet lite, men den avverkar fint ändå och håller 10 ggr längre än lakritssnöret som följde med... Min modell är den som inte kan ha röjklinga och det är ingen sele till den, så man kör inte gärna mer än 20-30 minuter i stöten, men vafan.. 95:-/år är ju inte dyrt.

Är faktiskt grymt imponerad av den med tanke på allt annat rappel som Meec klämt ur sig
Citera
2015-09-15, 13:57
  #20
Medlem
Antevantes avatar
Jag kan väl också uppdatera!

Allt nedanstående fungerar fortfarande vad jag vet. Jag har dock gett bort slipen och trimmern men inte hört att det skulle havererat.
Jag har använt grejerna som en normal villaägare.


Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Bumpning :-)

Jag har ett par Meccpryttlar.
Borrmaskin
Elgrästrimmer
Vinkelslip
Excenterslip.

Alla fungerar finfint och har allesamman 2-3år på nacken skulle jag gissa.
Min slutsats är att för privat bruk d.v.s borra upp lite prylar/år. Normal villatomt och inga större renoveringsobjekt fungerar dessa maskiner perfekt. Ska man däremot renovera en kåk, skruva ett helt trädäck eller liknande kanske man bör satsa på andra maskiner.

Det finns ingen anledning att investera i en maskinpark för 20-30000kr om man bara är en hemmapulare.
Citera
2015-09-15, 14:09
  #21
Medlem
bradgardsindianens avatar
Har en mecc trimmer som jag fick för sisådär tre fyra år sedan. Funkar hyfsat (är lite trögstartad ibland) det enda som gått åt var pluppen till vajerns fäste vid choken (tror jag). Men det gick att fästa vajern i alla fall. Största problemet jag har med den är att den är så jäkla kort, visserligen något längre än de flesta eltrimmers jag sett men ändå. Den är inget man går med längre tid, och den är lite "skakig".
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback