49 591 besökare online
858 051 medlemmar • 45 863 928 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Vetenskap & humaniora > Kemi och pyroteknik
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Nadine
Medlem
Nadines avatar
Jag har ett problem med en labb jag ska göra om diffusion/osmos.

Skulle blanda jäst+socker+vatten och fylla en ballong så mkt det går. Blandningen skulle vara fingervarm
ca 45 grader. Sedan skulle jag lägga ballongen i en kastrull med fingervarmt vatten, och vänta en timma.

Min hypotes var att diffusion skulle ske och vattenmolekylerna vill ta sig in i ballongen -
alltså borde ballongen bli större??

Inget har hänt efter 1 timma. jag har gjort 2 försök med 2 ballonger, ingen skillnad.

VAD är det som ska ske? Har jag rätt i min hypotes? Och vad gör jag för fel??

YellowLemon
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manskraft
Har lite problem med en grej, på en labb så oxiderade vi 2-propanol i två steg. Först tillsatte vi Kaliumpermanganat (KMnO4) och sedan, innan andra bränningen, utspädd svavelsyra. I första steget bildas det ju aceton, men vad händer vid den andra bränningen, eller händer någonting alls?
Tacksam för svar, .

Kan inte se framför mig hur svavelsyran skulle oxidera acetonet. Så jag tror inte att det har något med en vidare oxidation att göra.

YellowLemon
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nadine
Jag har ett problem med en labb jag ska göra om diffusion/osmos.

Skulle blanda jäst+socker+vatten och fylla en ballong så mkt det går. Blandningen skulle vara fingervarm
ca 45 grader. Sedan skulle jag lägga ballongen i en kastrull med fingervarmt vatten, och vänta en timma.

Min hypotes var att diffusion skulle ske och vattenmolekylerna vill ta sig in i ballongen -
alltså borde ballongen bli större??

Inget har hänt efter 1 timma. jag har gjort 2 försök med 2 ballonger, ingen skillnad.

VAD är det som ska ske? Har jag rätt i min hypotes? Och vad gör jag för fel??

Det kan inte vara som så att du har en ballong som inte släpper igenom nåt vatten då. Jag har för mig att man brukar använda sig av ett så kallat semiperiabelt membran för det här syftet. Jag är tveksam till att en ICA ballong eller dylik fungerar till det här ändamålet.

Nadine
Medlem
Nadines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Det kan inte vara som så att du har en ballong som inte släpper igenom nåt vatten då. Jag har för mig att man brukar använda sig av ett så kallat semiperiabelt membran för det här syftet. Jag är tveksam till att en ICA ballong eller dylik fungerar till det här ändamålet.

aaah, kan vara där skon klämmer! Det är en helt vanlig färgglad ballong.

Hursom så får jag lämna in labben såhär och säga vad jag tror skulle ha hänt. Har jag rätt i min hypotes? Ballongen blir större för att vattenmolekylerna vill uppnå lika stor vattenpotential i både ballong och vattnet runt kastrullen?

YellowLemon
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
aaah, kan vara där skon klämmer! Det är en helt vanlig färgglad ballong.

Hursom så får jag lämna in labben såhär och säga vad jag tror skulle ha hänt. Har jag rätt i min hypotes? Ballongen blir större för att vattenmolekylerna vill uppnå lika stor vattenpotential i både ballong och vattnet runt kastrullen?

Eller när man tänker på det en gång till, kan det inte ha varit som så att det skulle ske nån reaktion mellan jästen och sockret. Det låter ju som om du ska bränna hemma eller nåt när du blandar dom ingredienserna och låter det stå i ljummet vatten. Det kan då ha varit som så att det skulle bildas CO2 gas och att ballongen skulle blivit större, men då hade du möjligtvis för hög temperatur på vattnet så att jästmolekylerna dog. Tror att 37grader räcker. Men detta är bara en gissning.

Nadine
Medlem
Nadines avatar
Nja jag är ganska säker på att meningen var att vattnet skulle diffendera till ballongen.
Såhär står det: För att göra denna labb måste du vara inläst på cellandning, energiproduktion och ämnesomsättning.
Förslag på innehåll i ”Diskussion”: Jämförelse mellan olikaorganismers respirationer.

Fan nu blir jag väldigt osäker.

rocket
Medlem
rockets avatar
Citat:
Nja jag är ganska säker på att meningen var att vattnet skulle diffendera till ballongen.
Såhär står det: För att göra denna labb måste du vara inläst på cellandning, energiproduktion och ämnesomsättning.
Förslag på innehåll i ”Diskussion”: Jämförelse mellan olikaorganismers respirationer.

Fan nu blir jag väldigt osäker.
Med all rätt. Jag tycker att det låter precis som att du ska få jästen att producera etanol och koldioxid. Jag vet inte var du har fått att den ska handla om osmos ifrån.

Nadine
Medlem
Nadines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocket
Med all rätt. Jag tycker att det låter precis som att du ska få jästen att producera etanol och koldioxid. Jag vet inte var du har fått att den ska handla om osmos ifrån.
Jag har fått det ifrån biologiboken
Trodde att vattnet från kastrullen skulle vilja flytta över sina molekyler till ballongen..
Hmmm. Okej, så ni tror att resultatet skulle bli att torrjästen + sockret + vattnet skall bli till etanol och koldioxid? Vad skall hända med ballongen? Större eller mindre?
Tycker det är konstigt att läraren skrev 45gradigt vatten isåfall..
Och vad menar han med "förslag på innehåll i diskussion" Jämförelse mellan olika organismers respirationer?"

Gnejs
Medlem
Kemi A "Lab Reaktion mellan koppar och svavel"

Jag försker skriva en lab till Kemi A, men jag fattar helt enkelt inte. sad Jag skriver helt enkelt ner labben och ser om någon kan förklara hur man ska lösa den.

Du skall bestämma den kemiska formeln för den kemiska förening som bildas då koppar reagerar med svavel.

Du blandar koppar och svavel. Svavlet tillsätts i överskott. När blandningen upphettas så kommer all koppar att reagera med svavlet. Det svavel som inte reagerar med kopparen förbränns till svaveldioxid som går bort i gasform. Genom att bestämma kopparens massa före reaktionen och kopparsulfidens massa efter reaktionen kan man bestämma substansmängden koppar och svavel som har reagerat med varandra. Kopparjonerna kan vara 1+ eller 2+, så det gäller dig att bestämma om formeln skall vara CuS eller Cu2S.

Jag hade 0.62g koppar och efter att jag hade bränt kopparen med svavlet hade jag massan 0.79g. Jag skulle uppskatta hjälp med att lösa detta.

GalFisk
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnejs
Jag försker skriva en lab till Kemi A, men jag fattar helt enkelt inte. sad Jag skriver helt enkelt ner labben och ser om någon kan förklara hur man ska lösa den.

Du skall bestämma den kemiska formeln för den kemiska förening som bildas då koppar reagerar med svavel.

Du blandar koppar och svavel. Svavlet tillsätts i överskott. När blandningen upphettas så kommer all koppar att reagera med svavlet. Det svavel som inte reagerar med kopparen förbränns till svaveldioxid som går bort i gasform. Genom att bestämma kopparens massa före reaktionen och kopparsulfidens massa efter reaktionen kan man bestämma substansmängden koppar och svavel som har reagerat med varandra. Kopparjonerna kan vara 1+ eller 2+, så det gäller dig att bestämma om formeln skall vara CuS eller Cu2S.

Jag hade 0.62g koppar och efter att jag hade bränt kopparen med svavlet hade jag massan 0.79g. Jag skulle uppskatta hjälp med att lösa detta.
1: räkna ut hur många mol koppar dina 0.62g motsvarar
2: räkna ut hur många mol svavel som motsvarar 0.79-0.62=0.17 g svavel
3: jämför antalet mol mellan koppar och svavel - nu bör du kunna lista ut svaret. Posta dina siffror och fråga om du är osäker.

citron14
Medlem
Eftersom den här tråden var för de lata så hoppas jag att min fråga inte är helt för idiotisk men jag undrar om ketoner löser sig med alkoholer?

Naturvetaren
Medlem
Naturvetarens avatar
Generellt; ja.

YL: Ser ut som du fått en groupie

Svara på ämne
Topp Dela »