29 529 besökare online
855 942 medlemmar • 45 773 872 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Vetenskap & humaniora > Kemi och pyroteknik
Svara på ämne
Ämnesverktyg
bojskeli
Medlem
Vilket av följande exempel är falskt?

a) Då is smälter ökar entropin kraftigt.
b) Om man blandar två gaser ökar entropin.
c) Entalpin minskar vid en exoterm reaktion.
d) Vid framställning av bränd kalk minska entalpin.

e de någon som vet =)

ivanrebroff
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bojskeli
Vilket av följande exempel är falskt?

a) Då is smälter ökar entropin kraftigt.
b) Om man blandar två gaser ökar entropin.
c) Entalpin minskar vid en exoterm reaktion.
d) Vid framställning av bränd kalk minska entalpin.

e de någon som vet =)

Vad tror du själv?

mrrandom14
Medlem
mrrandom14s avatar
Hjälp med Biokemi

Har problem med den här frågan.

Närvaro av fettsyror bromsar ett reglerat enzym i glykolysen. Varför?

Har det med att fettsyran ändrar strukturen eller hur ska man förklara det?

ivanrebroff
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrrandom14
Hjälp med Biokemi

Har problem med den här frågan.

Närvaro av fettsyror bromsar ett reglerat enzym i glykolysen. Varför?

Har det med att fettsyran ändrar strukturen eller hur ska man förklara det?

Det bromsar p.g.a. att fettsyror ger mer energi vid nedbrytning. Om det är ChREBP som avses (finns även lite andra), så verkar den som en transkriptionsfaktor och inducerar transkription av genen för pyruvat kinas när glukos finns. Vid hög fettdiet så inhiberas den via en mekanism som jag inte tror du ska kunna..

Vet inte om du är intresserad av att veta mer, men om du inte läst cellbiologi (vilket man inte brukar ha gjort när man läser biokemi) så är det inte så viktigt att förstå dess pathway, lägger därför länken som en spoiler..

Något på samma tema och som kan vara roligt att veta, är att hjärtmuskelceller supprimerar glykolys och har fett som sin huvudsakliga energikälla, detta för att vara oberoende av blodsockernivån!

derbyknights
Medlem
derbyknightss avatar
Biokemi
Jag fattar inte riktigt den här uppgiften: beskriv kort de olika organisationsnivåerna i en eukaryot cell. Ange deras likhet/olikhet mellan olika organismer.

Är det celldelarna man ska beskriva? :S fast har inte de samma uppgift i alla eukaryota celler?

ivanrebroff
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derbyknights
Biokemi
Jag fattar inte riktigt den här uppgiften: beskriv kort de olika organisationsnivåerna i en eukaryot cell. Ange deras likhet/olikhet mellan olika organismer.

Är det celldelarna man ska beskriva? :S fast har inte de samma uppgift i alla eukaryota celler?

Det var en ganska konstigt ställt fråga, jag har aldrig sett organisationsnivåer användas i det sammanhanget. Kanske ska det vara mellan organeller och gener de menar, eller möjligtvis kanske det handlar om att jämföra eukaryota med varandra (växtcell, djurcell, jästcell)?

Diskproppen
Medlem
Diskproppens avatar
Behöver hjälp med följande uppgift:
Vanlig läsk har pH 2,6. Läsk bildas genom att koldioxid löses i vatten vid övertryck. Antag
att trycket i en läskflaska är två bar. Hur många gånger större kommer koncentrationen av H+
att vara än koncentrationen av HCO3-?

Koncentrationen H+ är ju 10^(-2.6). Men hur får jag fram koncentrationen av HCO3-?

Reaktionsformler om det behövs:
H3CO3 + H2O ->HCO3- + H+

HCO3- + H20 -> CO3(2-) + H+

Svar: Andelen H+ är 575000 gånger större än HCO3-.

ivanrebroff
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskproppen
Behöver hjälp med följande uppgift:
Vanlig läsk har pH 2,6. Läsk bildas genom att koldioxid löses i vatten vid övertryck. Antag
att trycket i en läskflaska är två bar. Hur många gånger större kommer koncentrationen av H+
att vara än koncentrationen av HCO3-?

Koncentrationen H+ är ju 10^(-2.6). Men hur får jag fram koncentrationen av HCO3-?

Reaktionsformler om det behövs:
H3CO3 + H2O ->HCO3- + H+

HCO3- + H20 -> CO3(2-) + H+

Svar: Andelen H+ är 575000 gånger större än HCO3-.

Henrys lag mm

Sätt H+ som X ->

Ka1 = [H+] [(HCO3)-1] / [H2CO3]

4,5×10–7 = X^2 / 0,0017

Prova lös det där för X och kolla om det blir rätt, har inte räknat sånt här på väldigt länge :P Om det blir fel så är jag ute på fel spår, vill inte lura dig utan att veta om jag själv räknat rätt först ^^

Diskproppen
Medlem
Diskproppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ivanrebroff
Henrys lag mm

Sätt H+ som X ->

Ka1 = [H+] [(HCO3)-1] / [H2CO3]

4,5×10–7 = X^2 / 0,0017

Prova lös det där för X och kolla om det blir rätt, har inte räknat sånt här på väldigt länge :P Om det blir fel så är jag ute på fel spår, vill inte lura dig utan att veta om jag själv räknat rätt först ^^

Detta är förmodligen på rätt väg. Bilden är ett utdrag ur kurslitteraturen.
http://i47.tinypic.com/2ziwsnt.jpg

Men jag förstår fortfarande inte riktigt hur jag skall tänka.

mrrandom14
Medlem
mrrandom14s avatar
Vissa transportprotein för joner utnyttjar ATP-hydrolys som energikälla för transporten. Vi antar att jonerna transporteras från utsidan till insidan. Jonkoncentrationen på utsidan är 5mM. Vilken jonkoncentration kan teoretiskt uppnås på insidan om varje ATP-hydrolys transporterar 5 joner?

Data: R=8,3; T=310K, ΔG för ATP-hydrolys=-41KJ/mol

Jag har försökt att göra så här men jag gör något fel...

ΔGjon -41*10^3 = 0

ΔGjon = 41*10^3kJ/mol

ΔGjon = RTln(cin/ut)

41*10^3kJ = 8,3*310*ln(cin/5)

Hur ska man göra?

Fosorf
Medlem
Hej !
Har elektrokemi i skolan just nu, Har prov imorgon och det är två frågor som jag inte kan.

1. Kunna med exempel beskriva hur kunskapen om naturen har utvecklats och hur den har formats av och format människors världsbild och verklighetuppfattning.

2. Utförligt kunna beskriva principen för ett galvaniskt element och skriva reaktionsformeln för den redox-reaktion som sker.

Skulle blivit glad om någon skulle kunnat hjälpa mig med dessa frågor.

Tack på förhand!

e-l
Medlem
En lösning av saltsyra har pH=2,15. Beräkna den volym natriumhydroxidlösning 0,100 mol/dm^3 som behövs för att neutralisera 0,40 dm^3 av syran. Skriv reaktionsformeln för reaktionen.

Svara på ämne
Topp Dela »