Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-06-26, 17:04
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Intressant. Kommissionen undersökte tydligen även andra länders system, en jämförelse som tydligen inte var till Sveriges fördel.



http://www.enca.com/south-africa/dec...e-sex-work-cge

Toppmeny, jag gillar för övrigt inte halmgubbeargument. Du tillskriver WW åsikter han inte uttryckt. Det är en förvanskning av grövsta mått att påstå att hela hans arguemntering för laglig prostitution skulle kunna presses ner till att män ska kunna förlusta sig. Det är inte seriöst.

Vad du tycks missa är att Sydafrika är ett religiöst och konservativt samhälle. Det är därför ANC:s kvinnoförbund går på äggskal och försäkrar att det inte handlar om att "uppmuntra" branchen; för att minimera motståndet från de konservativa, inte minst inom det egna partiet. Det handlar inte om någon långsiktig feministisk agenda. Feminismen finns knappt öht.

Det är helt riktigt att det främsta argumentet för avkriminalisering är att skydda en utsatt samhällsgrupp. Helt korrekt. Det är också det som är min och WorldWarriors linje. Avkriminalisering handlar inte om glorifiering eller att män ska få tillgång till sex utan om harm reduction. Alla parters hälsa och säkerhet skyddas bäst genom en avkriminalisering, som exemplet Nya Zeeland visar.

Att det finns nån sorts långsiktig agenda att införa en svensk modell är helt din eget önsketänkande. De flesta i Sydafrika som motsätter sig sexköp gör det på religiöst moraliska grunder, och är då minst lika fördömmande gentemot säljarna som köparna. Och det finns definitivt inte stöd för en lag som skulle göra män ansvariga för kvinnors egna livsval.

Sådana omyndigförklaranden sysslar vi tydligen bara med här i Norden .

Du verkar inte fatta att det jag har citerat i mina inlägg ovan är ord direkt från företrädare för ANC och inte min ord. Där det talas om ojämställdhet mellan könen och våld mot kvinnor. Så visst finns det en feministisk rörelse i Sydafrika och inom ANC, om man nu ska behöva tala om feminism när man är emot sexuell exploatering och sexuellt våld mot kvinnor och flickor Men visst går det väldigt sakta framåt i Sydafrika, alltför sakta.

När det gäller kondomanvändningen bland sexköpare och horor i Sverige så har ju jag hävdat i en annan tråd att det nog är relativt vanligt med kondomlöst sex hos sexköpare och horor i Sverige då det är vanligt med kondomlöst tillfälligt sex även bland resten av befolkningen och studier visar att kondomanvändandet har minskat markant vid tillfälliga sexuella kontakter i Sverige sedan 90-talet. Jag fick dock en del mothugg gällande detta och dom flesta sexköpande män verkade anse att kondomlöst sex vid sexköp i Sverige var mycket ovanligt. Och det finns ingen studie som visar att kondomlöst sex vid sexköp ökat sedan sexköpslagen infördes på grund av sexköpslagen, det är bara löjligt att påstå att det finns ett samband. Men jag hoppas såklart att du länkar till din fantasistudie som du verkar hävda påstår detta. Däremot, som sagt, har kondomlöst sex ökat generellt vid tillfälliga sexuella förbindelser i Sverige sedan 90-talet och enligt mig är det konstigt om det inte även gäller för köpsex då det handlar om attityder i samhället. Troligen dags för en stor informationskampanj snart igen för att minska spridningen av könssjukdomar.
Citera
2013-06-26, 17:44
  #14
Medlem
@toppmeny:

Du vet precis vad griffen talar om. Du försöker påskina att Sydafrika är intresserat av den svenska förbudsmodellen, vilket är fullständigt felaktigt.

Det blåser avkriminaliseringsvindar i större delen av världen just nu, och den svenska modellen är tvärdöd internationellt. Givetvis blir Sverige bland de sista, vilket får omvärlden att betrakta oss som ett märkligt land med dogmer och vanföreställningar av typen Nordkorea.
__________________
Senast redigerad av WordWarrior 2013-06-26 kl. 18:14.
Citera
2013-06-26, 18:26
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
@toppmeny:

Du vet precis vad griffen talar om. Du försöker påskina att Sydafrika är intresserat sv den svenska förbudsmodellen, vilket är fullständigt felaktigt.

Det blåser avkriminaliseringsvindar i större delen av världen just nu, och den svenska modellen är tvärdöd internationellt. Givetvis blir Sverige bland de sista, vilket får omvärlden att betrakta oss som ett märkligt land med dogmer och vanföreställningar av typen Nordkorea.

Nu är det ju inte jag som påskiner något utan jag utgår från vad företrädare från ANC sagt. Eller ska vi bortse från det bara för att det inte passar dig/er? Som jag skrev så är inte Sydafrika intresserade av att införa den svenska modellen för tillfället och personligen anser jag att det skulle bli mycket svårt att införa en sexköpslag som den svenska i Sydafrika för tillfället (vilket jag redan sagt i tidigare inlägg i tråden). Däremot, som tydliggörs i ett av citaten från företrädare av ANC, så är dom intresserade av hur Sverige genom sexköpslagen minskat prostitutionen och synsättet gällande prostitution, att det handlar om ojämställdhet och sexuellt våld. Vidare tror jag personligen att den svenska modellen kommer bli mycket intressant för både Sydafrika och många, många andra länder i framtiden. Men du vet WW, du behöver inte tro och tycka som mig, det är helt ok att du tycker annorlunda även utan min tillåtelse, jag lovar. Men du kan tyvärr inte bortse från vad exempelvis företrädare för ANC sagt bara för att det är jag som citerar eller för att du inte vill att dom ska ha sagt så. Det är att gå lite för långt med att snedvrida verkligheten. Det räcker väl med att du tror att dina rumänska horor på dom tyska bordellerna älskar att suga din gubbkuk och mer än gärna gör det för att kunna köpa sig en Pradaväska att vifta med
Citera
2013-06-26, 20:14
  #16
Medlem
Det finns centerpartister som vill legalisera knark också. Men man kan inte utifrån detta dra slutsatsen att hela centerpartiet har som ståndpunkt att legalisera knark.
Citera
2013-06-26, 23:00
  #17
Medlem
Naturligtvis finns det personer som uttrycker svenska åsikter. Men jag har aldrig hört talas om Nozizwe Madlala, och då är jag rätt insatt i sydafrikansk politik. En google-sökning gör gällande att hon verkat tappa alla betydelsefulla uppdrag runt 2007 och därefter bara är vanlig parlamentsledamot utan någon maktbas. Hon är dessutom kommunist (med i SACP).

I Sydafrika tar man våld mot kvinnor på större allvar idag i politiken. Röster höjs för krafttag mot våld mot kvinnor och då speciellt våldtäkter. Delvis eftersom det är ett så stort problem. Det är uppmuntrande att se. Men det jag ser är politiker, exempelvis Democratic Alliance's Lindiwe Mazibuko, som ställer sig upp och argumenterar kraftfullt mot våldtäkt, jag ser politiker från alla partier som annordnar demonstrationer och protestmarcher mot våldtäkt.

Jag ser ingen som gör detsamma mot sexköp, eller kallar detta våld. Det finns helt enkelt ingen seriös person som gör sådana liknelser. Just eftersom man till skilland från Sverige förstår att statens roll är att ge oss bästa möjliga valmöjligheter i livet, inte att välja åt oss. Om sexköp var att likna med våld och våldtäkt så skulle vi inte ens ha denna diskussion.

Västvärlden (exempelvis UK) må ha tid att försöka bygga ideologiska nollvisioner. I tredje världen försöker man vara pragmatiskt och realistisk.
Citera
2013-06-27, 07:07
  #18
Medlem
BlueStars avatar
OT raderat. Tråden handlar om den legala situationen för prostitution i Sydafrika, inte Tyskland eller Nya Zeeland. Referenser till dessa länder är bara tillåtna så länge men vill jämföra dessa med Sydafrika och prostitutionen där, inte annars.

Blir det fler OT-inlägg måste vi börja dela ut varningar för off topic.

Synpunkter på detta tas via PM, inte i tråden.

/Mod
Citera
2014-05-26, 21:43
  #19
Medlem
Tre sexarbetare från organisationerna SWEAT och Sisonke vädjar till President Zuma att avkriminalisera sexarbete i Sydafrika:

http://www.citypress.co.za/you-say/s...-need-mr-zuma/

Läget bör vara gynnsamt nu. Det styrande ANC har just valts om för en ny femårsperiod och behöver inte längre oroa sig om att konservativa eller religiösa väljare ska bli upprörda. Kan ANC göra homovigslar och aborter lagliga ska väl även detta gå?
Citera
2016-03-12, 22:26
  #20
Medlem
Sydafrikas deputy president: sex work is work

http://www.sabc.co.za/news/a/f9bf748...ork:-Ramaphosa
Citera
2016-03-12, 22:26
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Allt är visst inte skit med styrande ANC och Sydafrika, hehe. Partiets kvinnoförbund vill avkriminalisera prostitution i landet:

http://www.citypress.co.za/Politics/...gaung-20120324

När ska man få se ett kvinnoförbund i Europa förespråka så pragmatiska saker?
crazy
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback