Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-02-22, 21:00
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormtjusaren
Detta är Kröningsvikter. Dom används för kalibrering av vågar och anna utrustning. Att det kallas just kröningsvikter kommer sig av att Ers majestät Konungen hade män att bland annat konttrolera böndernas sådd.

*gilla*
Citera
2013-02-22, 23:38
  #14
Medlem
ormtjusarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dim
*gilla*
Gokväll.Jag glömde säga att dessa (mest gubbar) Kallades för Kröningsmän.Dom red runt i landet o kontrolerade att bönderna o anndra arbetare (1700 & 1800 talet) levererade rätt vikter på gods.Det heter väll inte Kröningsmän längre, men exempel Bensinmackar hade regelbunden kontroll av volym/flöde då jag arbetade på bensinstation-1986.
Citera
2017-05-17, 00:26
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormtjusaren
Gokväll.Jag glömde säga att dessa (mest gubbar) Kallades för Kröningsmän.Dom red runt i landet o kontrolerade att bönderna o anndra arbetare (1700 & 1800 talet) levererade rätt vikter på gods.Det heter väll inte Kröningsmän längre, men exempel Bensinmackar hade regelbunden kontroll av volym/flöde då jag arbetade på bensinstation-1986.

Tack för intressant info.
Ordet kröning finns väl i viss mån kvar tror jag men nu heter det ingenjörer som åker runt samt verifiering av vikter och pumpar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback