Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-03, 08:32
  #205
Medlem
Fris avatar
Om ryssarna är lite kaxiga nu (efter att Ryssland invaderat Ryssland, gah) så kan de göra såsom NASA politiskt krigskåt försöker diktera: evakuera besättningen i den ryska skytteln som NASA+ESA köpt, och låta ISS brinna upp i atmosfären. Det är ju bara Ryssland som kan skicka upp människor till ISS numera, NASA har avskaffat den typen av verksamhet. Större delen av alla statliga rymdstyrelser budgetar skulle då omgående frigöras för att tvärtom börja utforska rymden istället. Jag bara hoppas att ISS meteor blir synlig där jag bor!
__________________
Senast redigerad av Fri 2014-04-03 kl. 08:35.
Citera
2014-04-03, 13:24
  #206
Medlem
Pre 1914s avatar
Undrar vad de menar med att all mailkontakt och telekonferenser ska avbrytas? Låter lite löjligt.
Avbryta samarbetsprojekt som inte är fullt så konkreta som iss kan de väl göra utan att förbjuda mailkontakter?
Citera
2014-04-21, 11:11
  #207
Medlem
miss-darknesss avatar
Går det att se ISS från väst Sverige? Räcker det med kikare eller behövs det avancerad utrustning?
Citera
2014-04-21, 11:39
  #208
Medlem
Fredde104s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miss-darkness
Går det att se ISS från väst Sverige? Räcker det med kikare eller behövs det avancerad utrustning?
Det borde gå, jag har själv sett iss från mitt fönster ett flertal gånger, med blotta ögat.
Citera
2014-04-21, 11:54
  #209
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miss-darkness
Går det att se ISS från väst Sverige? Räcker det med kikare eller behövs det avancerad utrustning?
ISS bana har en lutning på 51 vinkelgrader, vilket är ungefär över Berlin och helt klart synligt från västkusten. Den är ungefär lika långt över havsytan som den är söderut när den är som närmast Sverige. Den gör 15 varv per dygn och en del av de varven sker med nordligaste punkt här över Europa. Hur synlig den är beror väl sen mycket på hur dess stora solpaneler är vinklade relativt Solen, det är reflektionerna från dem som man kan se.

Det finns appar som hjälper till att hålla koll på när det är dags att titta upp. Jag kanske tycker det är måttligt intressant att se en plot förflytta sig över himlen, som någon astroretiker skämtsamt påstås ha sagt: "I never look up", men men men:
https://play.google.com/store/apps/d...detector&hl=sv
Citera
2014-04-21, 12:30
  #210
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
ISS bana har en lutning på 51 vinkelgrader, vilket är ungefär över Berlin och helt klart synligt från västkusten. Den är ungefär lika långt över havsytan som den är söderut när den är som närmast Sverige. Den gör 15 varv per dygn och en del av de varven sker med nordligaste punkt här över Europa. Hur synlig den är beror väl sen mycket på hur dess stora solpaneler är vinklade relativt Solen, det är reflektionerna från dem som man kan se.

Det finns appar som hjälper till att hålla koll på när det är dags att titta upp. Jag kanske tycker det är måttligt intressant att se en plot förflytta sig över himlen, som någon astroretiker skämtsamt påstås ha sagt: "I never look up", men men men:
https://play.google.com/store/apps/d...detector&hl=sv
Jag har en app från AppStore "ISS" av VosWorx. Där kan man få påminnelser när ISS är synlig, om den är det från din plats.
Citera
2014-04-23, 18:27
  #211
Avstängd
Nils.Linds avatar
http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyhe...article1246.ab
Citera
2014-04-23, 18:36
  #212
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nils.Lind
http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyhe...article1246.ab
Jag hör till de som ALDRIG öppnar en länk till en kvällstidning. Skriv vad det handlar om. Det är väl dessutom ett krav här att man inte får posta länkar utan diskuterande text.
Citera
2014-05-01, 15:17
  #213
Medlem
Fris avatar
Bigelow Aerospace jobbar på att skicka upp privata rymdstationer som de ska hyra ut platser i till företag, universitet och privatpersoner för produktutveckling och turism. De viker ut sina moduler i omloppsbana så att de får gott om utrymme. Nästa år ska en sån modul dockas med ISS för utvärdering.

De har redan skickat upp två obemannade rymdstationer för tester, Genesis I & II. Man kan följa dem här och vid passage se dem med blotta ögat om solreflexerna faller rätt:
http://www.bigelowaerospace.com/genesis-2-tracking.php

Boing presenterar sin spacade inredningen i den kommande bemannade versionen av CST-100 som i obemannad variant redan har skickats till ISS ett par gånger:
http://www.parabolicarc.com/2014/04/...space-habitat/

Närmaste konkurrenten är SpaceX som ska visa upp sin bemannade version av Dragon nån gång nu i maj. Vi får se om de följer samma inredningsmode.
__________________
Senast redigerad av Fri 2014-05-01 kl. 15:21.
Citera
2014-05-01, 17:43
  #214
Medlem
Gabriel Knights avatar
Varför har man bara rymdstationer som går i bana runt jorden och ingen fast rymdstation på månen? Hade man det kanske man lättare kunde skicka ut sonder osv ut i rymden
Citera
2014-05-01, 18:25
  #215
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Varför har man bara rymdstationer som går i bana runt jorden och ingen fast rymdstation på månen? Hade man det kanske man lättare kunde skicka ut sonder osv ut i rymden
För att man är rädd för kosmisk strålning och strålning från solutbrott (som vid fullträff utan sköld snabbt kan ge strålningssjuka och total mission failure). ISS kretsar i lägsta möjliga rymd, bara 3% av Jordens diameter ovanför havsnivå, om Jorden vore ett äpple så vore det bara ca 3 mm ovanför äppelskalet. Detta för att få mesta möjliga skydd från Jordens magnetfält och om jag förstått det rätt även från van Allen-bältena lite längre ut. Samt förstås att Jordklotet täcker nästan halva "himlen" från ISS sett och därmed blockerar halva den kosmiska strålningen.

NASA är ointresserat av att skicka människor utanför detta skalskydd som Jorden erbjuder. De gjorde det extremt framgångsrikt under Apollo-programmet, men sedan dess är det totalt tvärtopp av någon anledning. Det står klart att NASA aldrig någonsin mer kommer att skicka astronauter bortom LEO. Bigalow planerar däremot att landa sina rymdstationer på Månens yta. Att skicka dem i bana runt både Jorden och Månen har jag inte hört om, men om det finns efterfrågan så kommer de att kunna leverera även den tjänsten.

Astronauter och kosmonauter drabbas inte av mer cancer än några andra yrkesgrupper. Alla astronauter och kosmonauter som avlidit på jobbet har gjort så i atmosfären under start eller landning på väg till/från LEO (några ryssar kan ha avlidit ovanför atmosfären när landningen påbörjades). De 14 senste dödade astronauterna i världen dog ombord på Rymdfärjan till/från LEO. Det är helt uppenbart att det är det där med att köra jättefort genom atmosfären som är dödligt inom rymdfarten, medan strålning inte orsakat någon mätbar hälsoeffekt. Men NASA är en statlig och därmed politisk organisation och politiskt är dogmen att allting som har med "strålning" att göra är tabu och måste undvikas till varje pris. Därför fortsätter NASA att döda sina astronauter här nere i LEO och kommer aldrig någonsin att flyga någon längre än så.
__________________
Senast redigerad av Fri 2014-05-01 kl. 18:34.
Citera
2014-05-01, 20:55
  #216
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
För att man är rädd för kosmisk strålning och strålning från solutbrott (som vid fullträff utan sköld snabbt kan ge strålningssjuka och total mission failure). ISS kretsar i lägsta möjliga rymd, bara 3% av Jordens diameter ovanför havsnivå, om Jorden vore ett äpple så vore det bara ca 3 mm ovanför äppelskalet. Detta för att få mesta möjliga skydd från Jordens magnetfält och om jag förstått det rätt även från van Allen-bältena lite längre ut. Samt förstås att Jordklotet täcker nästan halva "himlen" från ISS sett och därmed blockerar halva den kosmiska strålningen.

NASA är ointresserat av att skicka människor utanför detta skalskydd som Jorden erbjuder. De gjorde det extremt framgångsrikt under Apollo-programmet, men sedan dess är det totalt tvärtopp av någon anledning. Det står klart att NASA aldrig någonsin mer kommer att skicka astronauter bortom LEO. Bigalow planerar däremot att landa sina rymdstationer på Månens yta. Att skicka dem i bana runt både Jorden och Månen har jag inte hört om, men om det finns efterfrågan så kommer de att kunna leverera även den tjänsten.

Astronauter och kosmonauter drabbas inte av mer cancer än några andra yrkesgrupper. Alla astronauter och kosmonauter som avlidit på jobbet har gjort så i atmosfären under start eller landning på väg till/från LEO (några ryssar kan ha avlidit ovanför atmosfären när landningen påbörjades). De 14 senste dödade astronauterna i världen dog ombord på Rymdfärjan till/från LEO. Det är helt uppenbart att det är det där med att köra jättefort genom atmosfären som är dödligt inom rymdfarten, medan strålning inte orsakat någon mätbar hälsoeffekt. Men NASA är en statlig och därmed politisk organisation och politiskt är dogmen att allting som har med "strålning" att göra är tabu och måste undvikas till varje pris. Därför fortsätter NASA att döda sina astronauter här nere i LEO och kommer aldrig någonsin att flyga någon längre än så.


Hehehe det är alltså likadant både i rymden som på jorden att det är farten som dödar

Skämt å sido så är det förstås trist att så många saker sätter hinder för rymdforskningen och eventuella rymdfärder, speciellt som det verkar finnas planeter som kan ha förutsättningar för organiskt liv. Nu för ett tag sedan pratades det till och med om en planet som var jordens kusin och som var väldigt intressant att försöka att utforska och då hade det ju varit en fördel om man hade haft någon utpost längre ut i rymden att utgå ifrån än jorden.

Sedan läste jag tidigare i tråden något om att astronauterna skulle stanna upp till 1 år på ISS.
Klarar man det? Förtvinar inte musklerna då och blir alldeles konstiga om de är där uppe så länge?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback