2012-03-25, 03:12
Medlem
franges avatar
Har tittat lite på att köpa en Mitsubishi Outlander Turbo, de har börjat bli rätt billiga på sista tiden. Går att få från runt 65k och uppåt. Själv tänkte jag väl lägga max 80-90k.

Behöver en bil med lite mer utrymme och lite mer framkomlighet än standard, samtidigt som något lite piggare och roligare att köra till vardags. Är förjävla trött på att köra fast vintertid, jobbar i skogen och har visserligen en arbetsbil, men händer att jag får ta privatbilen då och då.

Men nej, jag vill inte ha någon V70 AWD eller liknande.

Vad finns det att säga om Outlander Turbon, ni som har erfarenhet? Har förstått att de ska dra en del soppa och att inredningen inte ska vara hypermodern, men i övrigt? Hur är de att köra och äga? Och vad finns det för kända fel och svagheter man bör kolla upp vid köp?
Citera
2012-03-25, 03:26
Medlem
EvilGuys avatar
Jag provkörde en 04:a för en tre-fyra år sedan, dock ingen turbo. Jag upplevde att automatlådan växlade på lite väl höga varvtal för min smak. Om det beror på om det var en 4-växlad låda eller ej vet jag inte. Det slutade med att jag köpte en konkurrent och var nöjd med den tills jag sålde den häromåret.

I övrigt har jag inget negativt att säga om bilen, jag vill minnas att det mesta var godkänt enligt mig.
Citera
2012-03-25, 13:37
Medlem
franges avatar
Glömde tillägga att det är en manuell jag ska ha, men tack för input.

Hur upplevde du inredningen? Har hört att den ska kännas lite föråldrad för att vara en bil som kom runt -05...
Citera
2012-03-25, 16:27
Medlem
EvilGuys avatar
Nu köpte jag ju som sagt en konkurrent och de flesta asiatiska SUV'arna har snarlik inredning vad det gäller "flashighet". Jag upplevde inte Mitsubishin som varken bättre eller sämre.

Ett tips är att provköra och skapa dig en egen bild av bilen. Mitsubishi brukar vanligtvis göra bra bilar och jag har inte hört något dåligt om Outlandern - fast som en reservation så har jag ju inte letat heller.
Citera
2021-06-06, 08:25
Medlem
Bumpar denna istället för att starta en ny tråd.

Är sugen på en 06a med den ”stora” motorn på ca200hk.

Men tvekar lite på motorn i sig, det är vad ja förstått samma motor som t.ex Evo.

Svagheter med den motorn i en Outlander?

Något annat man ska akta sig för i en äldre outlander.
Citera
2021-06-06, 23:11
Medlem
killawifes avatar
Jag kollade lite på denna bilen för nåt år sen när en vill byta med min S6. Vad jag förstod fanns väl inte några direkta svagheter, på besiktningen var det det vanliga. Det som intresserad mig var mest att motorn tydligen är samma som i en Evo men nertrimmad, så turbo, spridare, grenrör, intercooler, ecu och lite mer prylar skiljer. Det fanns en på blocket som tydligen är upptrimmad till evo-spec och det fanns en även då jag kollade så det verkar rätt vanligt att man gör det. Man kan även sätta i delar av Evons inredning, stolar och baksäte, i outlandern. Lite modifiering krävs dock för att stolarna ska passa.
Jag pratade även med en kund på mitt jobb som ägde en och han gillade den verkligen. den var mer som en vanlig personbil att köra än en suv, och han hade ägt flera suv:ar. Den jag tittade på vara dock en 2004.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in