• 5
  • 6
2012-03-29, 12:01
Medlem
Själv har jag inga problem med spara pengar när jag använder kort. Jag köper de jag behöver köpa, svårare än så är de inte.. Sen har jag ändå lite småpengar på mig till att kunna låna ut till nån som behöver eller lätt kunna vara med på jobbet på presenter och annat tjaffs.. Men dom försvinner inte lättare än mina pengar på kortet.
Citera
2012-03-29, 13:16
Medlem
Patiences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Jag har på sistonde börjat spara undan en hel del pengar, har alltid haft problem när det gäller kort, man bara drar och betalar skiten man köper utan att tänka på vad allt kostar och på vad som finns kvar på kontot.

Nåväl, något som alltid har fungerat klockrent för mig är att ta ut allt som återstår efter räkningarna är betalda i kontanter och spara på det sättet, när jag har uppnått målet jag vill nå så sätter jag eventuellt in dem eller köper det jag ska.

Så till frågan, är vi fler som har enklare att spara kontanter ? För min del blir jag snålare med pengar jag ser...

Nää tvärtom för mig.

Har jag en femhundring och vill ha en kaffe. Då har man 4 hundralappar och några 20-lappar kvar sen. Lunchar med hundralappen och sitter nu med 300 spänn + växelpengar som försvinner bara för att man inte orkar ha o göra med små valörer.

Jag insåg detta och handlar numera ingenting kontant, så länge det kan undvikas. Jag sparar mycket mer på detta sätt. Alla småkronor i växel sitter kvar på kontot.
Citera
2012-03-29, 15:41
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbullen
Klart vi är ett vinstdrivande företag som försöker tjäna pengar. Men det är en STOR skillnad mellan att en kund betalar en summa för en tjänst han känner sig tillfreds med och att vi lurar denne.

Med andra ord så försöker ni *inte* få kunder att ta ut kreditkort hos er eller säljer på era kunder idiotlösningar som fond-i-fond etc?

Tillåt mig tvivla.
Citera
2012-03-29, 16:02
Medlem
Citat:
Klart vi är ett vinstdrivande företag som försöker tjäna pengar. Men det är en STOR skillnad mellan att en kund betalar en summa för en tjänst han känner sig tillfreds med och att vi lurar denne.

jag skulle ju tro att kunden känner sej tillfreds för att h*n inte förstår att h*n blir lurad...
Citera
2012-03-29, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Med andra ord så försöker ni *inte* få kunder att ta ut kreditkort hos er eller säljer på era kunder idiotlösningar som fond-i-fond etc?

Tillåt mig tvivla.

Beror helt på från kund till kund. Den vanligaste kreditkortslösningen är att du lägger in en kredit på ditt "vanliga kort" så du helt enkelt får lite extra köputrymme, denna är räntefri i 30 dagar. Förstår inte vad som är så illa?

Finns alltid folk som kommer tycka att banker bara existerar för att sno pengar av medelsvenssons.
Citera
2012-03-29, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
jag skulle ju tro att kunden känner sej tillfreds för att h*n inte förstår att h*n blir lurad...

Vad exakt lurar vi kunder till?
Citera
2012-03-29, 17:19
Medlem
Citat:
Vad exakt lurar vi kunder till?

exemplen är många:

spara och låna samtidigt i stället för att bara låna
meningslöst pensionssparande
dyrt och värdelöst fondsparande
skaffa checkkredit
skaffa dyra kreditkort
binda sina bostadslån
binda sina bostadslån på olika lång tid
att inte amortera på sina lån

den här typen av "råd" möts man av så fort man går in på ett bankkontor...
Citera
2012-03-29, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
exemplen är många:

spara och låna samtidigt i stället för att bara låna
meningslöst pensionssparande
dyrt och värdelöst fondsparande
skaffa checkkredit
skaffa dyra kreditkort
binda sina bostadslån
binda sina bostadslån på olika lång tid
att inte amortera på sina lån

den här typen av "råd" möts man av så fort man går in på ett bankkontor...

va?
Citera
2012-03-29, 18:19
Medlem
Citat:
va?

listan är ett utdrag på vad jag blivit "rådd" till som kund i flera olika banker under många år.

inga av dessa "råd" kan jag betrakta som bra för mej på något sätt överhuvudtaget utan det handlar bara om att öka bankens intäkter..
Citera
2012-03-30, 10:15
Medlem
Jag använder väldigt sällan kontanter. Har jag några så brukar jag "betala med dom och ta resten på kortet", t.ex. i matbutiken, för att bli av med dom. Är det mynt så hamnar dom i "spargrisen", just för att jag inte orkar ha dom i plånboken. Föredrar kortet och att betala över nätet, eftersom det är smidigare. Koll på pengarna har man ju genom sin internetbank, behöver inte ha några fysiska pengar framför mig för att se/förstå hur min ekonomi ser ut.

Edit: Jag handlar aldrig på kredit.
Senast redigerad av mekanikweed 2012-03-30 kl. 10:17.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in