Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-22, 20:01
  #1
Medlem
Hej på er hackers där ute.

Hur lägger jag enklast över filmer från min macbook till min Ipad? Ska allt vara så jävla krångligt så att man måste gå via Itunes. Finns det inget program som man kan ha på mackbooken och ipad som synkar trådlöst?

E övertygad att nån av er harckers där ute har koll på detta.

/Danke
2012-03-22, 20:19
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tahtah
Hej på er hackers där ute.

Hur lägger jag enklast över filmer från min macbook till min Ipad? Ska allt vara så jävla krångligt så att man måste gå via Itunes. Finns det inget program som man kan ha på mackbooken och ipad som synkar trådlöst?

E övertygad att nån av er harckers där ute har koll på detta.

/Danke


Det är väl inte så krångligt med iTunes...?


Det kan göras på olika sätt med iTunes.

Det ena är att konvertera om filmerna OM de inte har rätt format för iTunes och iPad. Detta kan göras rätt smidigt i ett program som är gratis och heter Handbrake, och det finns färdiga förinställningar för om filmen ska optimeras för iPad iPhone eller Apple TV2 o s v.

Fördelen är att man får ner filstorleken ordentligt och ändå får väldigt bra bildkvalitet för att visas på resp. enhet. Nackdelen är det extra arbetet såklart.

Ett annat sätt är att på App Store skaffa en app som kan spela upp filmerna i nästan vilket format de än har, utan att behöva konvertera. Det finns många olika sådana appar från gratis och någon tjuga. En av de populärare är AV Player HD.

När du har en sådan app installerad så kan den entingen streama filmerna från din dator och spela upp dem, eller så synkas de över till din iPad och kan spelas upp utan att konverteras.

Hur det går till får du kolla upp med de olika programmen.


Dr Tinnitus
2012-03-22, 20:40
  #3
Medlem
Tack dr tinnitus!!

De var ett väldigt bra svar, jag ska kolla upp de olika alternativen.. Hade du funnits i verkligheten hade jag bjudit på en grande ÖL!!

Tack tack
2012-03-22, 20:40
  #4
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tahtah
Hej på er hackers där ute.

Hur lägger jag enklast över filmer från min macbook till min Ipad? Ska allt vara så jävla krångligt så att man måste gå via Itunes. Finns det inget program som man kan ha på mackbooken och ipad som synkar trådlöst?

E övertygad att nån av er harckers där ute har koll på detta.

/Danke

Jag är ingen harcker men hela trådstarten är lite diffus enligt mig. Vad exakt är det du vill få gjort? Synka filmer till iPaden? Lösningen: Sök. (tips: Handbrake är ett bra program att konvertera filmer, lite restriktioner med att överföra filmer till iPad, bl.a filformat)
Vill du streama filmerna från datorn? Ska det vara så krångligt via iTunes? Söker du ett iTunes-alternativ? I båda fallen hade nog programvaruforumet varit lämpligare.
2012-03-22, 20:43
  #5
Medlem
Jag tänkte mig mer att man kanske kunde skicka en film till Ipad. Vi säger att macbooken och ipad har samma program, att man via de programmet skickar en film/fil tex.

E du med vad jag menar?
2012-03-22, 20:47
  #6
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tahtah
Hade du funnits i verkligheten hade jag bjudit på en grande ÖL!!
(lol)
Citat:
Ursprungligen postat av tahtah
Jag tänkte mig mer att man kanske kunde skicka en film till Ipad. Vi säger att macbooken och ipad har samma program, att man via de programmet skickar en film/fil tex.

E du med vad jag menar?

Det beror på vad du menar med att skicka filmen. Vill du helt överföra filmen till iPaden och se den via vanliga Videos-appen? Eller är du ute efter ett program som du kan använda för att streama filmerna från datorn över internet till iPaden? Sen att skicka filer är itne helt smärtfritt, det är inte många filformat som stöds av iOS hur som helst.
2012-03-23, 01:51
  #7
Medlem
tzjs avatar
Vi har en supporttråd för iTunes i Hemelektronik, ljud och bild. Sedan finns det svar på denna typen av frågor i forumet för surfplattor.

Jag tror TS löser problemet, annars får h*n återkomma till mig.

Tråd låst.
/mod.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback