Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-03-21, 22:06
  #1
Medlem
Skriver fritt ur minnet.

I juli 1985 mördades en 31-årig prostituerad kvinna i Stockholm. Mördaren var en man som för mordet dömdes till livstids fängelse.

Enligt en artikel om mordet ska samme man ha fällts för mord på en socialassistent i Eskilstuna 1974

Någon som vet mer om denna person? När släpptes han ut från livstidsstraffet? Vad blev påföljden för mordet 1974? Vad gör han idag?
Citera
2012-03-21, 23:27
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnson88
Skriver fritt ur minnet.

I juli 1985 mördades en 31-årig prostituerad kvinna i Stockholm. Mördaren var en man som för mordet dömdes till livstids fängelse.

Enligt en artikel om mordet ska samme man ha fällts för mord på en socialassistent i Eskilstuna 1974

Någon som vet mer om denna person? När släpptes han ut från livstidsstraffet? Vad blev påföljden för mordet 1974? Vad gör han idag?
Intressant.
Detta ska ju, säger jag rätt säkert, kunna gå få fram befintliga fakta om utefter den information du lagt upp här.

Frågan är s.a.s. hur snart saker & ting – inblandade namn, domar, straff, kriminalhistoriska omständigheter etcetera – kan/kommer falla på plats ...

Har redan nu en fundering: Kan mannen som avses vara en viss A*** *** B****** i (den f.d. C**** *****s**)? En figur som tog livet av en kvinna 1985 och sedermera av Svea hovrätt samma år erhöll livstid (och i alla fall 2010 fortfarande satt inne). Med tanke på den långa voltan, tänker jag att dito kanhända inkluderat beror på ett tidigare mordhyss.
Citera
2012-03-22, 06:45
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PontusEnhorning
Intressant.
Detta ska ju, säger jag rätt säkert, kunna gå få fram befintliga fakta om utefter den information du lagt upp här.

Frågan är s.a.s. hur snart saker & ting – inblandade namn, domar, straff, kriminalhistoriska omständigheter etcetera – kan/kommer falla på plats ...

Har redan nu en fundering: Kan mannen som avses vara en viss A*** *** B****** i (den f.d. C**** *****s**)? En figur som tog livet av en kvinna 1985 och sedermera av Svea hovrätt samma år erhöll livstid (och i alla fall 2010 fortfarande satt inne). Med tanke på den långa voltan, tänker jag att dito kanhända inkluderat beror på ett tidigare mordhyss.

Nej, tror inte det är rätt person. Det här mordet ska ha skett i Stockholm i juli. Mordet som Birjandi är dömd för inträffade i Eskilstuna i februari.
Citera
2012-03-22, 07:40
  #4
Medlem
Jag får rätta mig själv här nu. Mordet skedde 1984 och ingenting annat.

TT 84-10-05

Med infon ovan betyder det alltså att han var blott 15 år då han skall ha dödat socialassistenten.
Citera
2012-03-22, 08:44
  #5
Moderator
blomvattnares avatar
Årtalet ändrat: 1985 -► 1984.

/Mod
Citera
2012-03-22, 21:25
  #6
Medlem
GM:s namn och brottmålsnumret etc.

Brottmålsnummer: B 497/84.

GM: Fr*driksson, T*mmy L*RS; 1959-10-16
(Vid brottstillfället boendes på Bergsgatan 1, Eskilstuna.)

Brottsoffer: Maj*or M*hlin, född 1953


Brottsbenämningar:

1. Mord
2. Bedrägeri
3. Varusmuggling
4. Narkotikabrott

Påföljd:

Fängelse på livstid.

(Stämningsansökan: 1984-09-19; Dnr: C8-1-868-84.)
Citera
2012-03-23, 03:07
  #7
Medlem
Mordförloppet — inklusive prostitutionsförloppet där före ...


Ur DOMSKÄL – Åtalet för mord, den 5 oktober 1984, ur domen kan man läsa om mordet som utspelade sig 30 juli 1984 i Stockholm (GM benämns av mig med F och BO med M):
Citat:
F har erkänt dels att han med en kniv av oaktsamhet tilldelat M ett stick i ryggen och att därav orsakats den av åklagaren angivna dödliga skadan dels och att han i anslutning härtill under knivhot tvingat M att till honom utge ett penningbelopp. Han har förklarat underkasta sig ansvar för rån och vållande till annans död.

Närmare hörd över åtalet har F uppgivit bland annat:
Under ett restaurangbesök i Eskilstuna den 30 juli 1984 drack han sex–tio flaskor starköl. Efter besöket inköpte han tio burkar sådant öl. Klockan 16.30 avreste han från Eskilstuna med tåg till Stockholm, dit han anlände vid 18-tiden. Han hade då druckit upp det inköpta ölet och därutöver under tågresan druckit några "supar" whisky, som en resenär bjudit F på.

Vid ankomsten till Stockholm var F "full". På grund härav vägrades han servering på restaurang Hamlet. Emellertid fick han sådan på en närbelägen restaurang, där han i samband med en måltid drack en flaska starköl. På grund av "fyllnoja" beslöt han att "ta sig en hora". Han uppsökte Brunkebergstorg och sammanträffade där med M. Det överenskoms att F skulle få ha samlag med henne för 300 kr. De gjorde sällskap ned i Klaratunneln och uppsökte den nödutrymningsgång som löper mellan körbanorna. De gick upp för en spiraltrappa och stannade på en avsats i vars ena ände fanns en dörr. M gjorde här anspråk på ytterligare 100 kr för att stå till tjänst. F, som ju efter bedrägeribrottet var innehavare av ganska mycket pengar, hade inget att erinra häremot och överlämnade fyra 100-kronorssedlar till M, som tillhandahöll en kondom.

M tog av sig sina byxor och F drog ned sina. Han hade därefter samlag med M som därvid låg på rygg på golvet. Under samlaget som pågick fem–tio minuter bad M honom att "snabba på" samlaget. F blev med anledning härav "förbannad" på henne då hon ju ej hade anledning att anmärka på honom, som ju erlagt mer för hennes tjänster än som varit avtalat. F beslöt att efter samlaget återtaga vad han erlagt till henne. Sedan F fått utlösning och de båda ordnat sin klädsel, sade F att han önskade få tillbaka de pengar han erlagt. M förklarade sig ej villig att återbetala något och det blev "mycket snack". För att "påskynda händelserna" tog F ur en innerficka på sin jacka fram en morakniv, som han befriade från dess slida. Han höll med höger hand om skaftet på kniven, som hade ett blad av en längd på cirka tio centimeter, på så sätt att bladet sköt ut vid handens lillfingersida.

F yttrade i samband härmed ungefär på följande sätt:
"Nu ger du mig pengarna, jag vill ha mina 400 kr".
Det uppstod handgemäng mellan dem och därvid kom M – F kan ej närmare ange på vilket sätt – att bryta ned F:s högra arm så att kniven kom att tränga in i hans högra lårs insida. F vred sig ur M:s grepp. Han tilldelade därefter henne några slag med högra handen utan att därvid kniven kom att skada henne. Slagen träffade sannolikt både i ansiktet och på kroppen. M knuffade i sammanhanget F så att han "rasade bakåt". För att söka återvinna balansen grep han med båda armarna om hennes överkropp liksom vid en omfamning.

Sedan F, som ej märkt att han på något sätt skadat M, återfått balansen "gapade" de åt varandra. M sade plötsligt att han skulle få sina pengar och överlämnade dessa till F. Varifrån hon framtog pengarna vet ej F. F började lämna platsen samma väg som han kommit. M däremot gick till dörren till avsatsen, öppnade dörren och skrek att hon blivit knivskuren. F började springa från platsen, då han, som insåg att det ej var "populärt att robba en hora", fruktade att M hade "kompisar" som kunde tänkas på något sätt ingripa mot F.
Han sprang genom Klaratunneln till dess mynning vid Sveavägen och ut ur tunneln.
———
Citera
2012-03-23, 15:34
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnson88
–––
Någon som vet mer om denna person?
–––
Vad gör han idag?
Mannen i fråga avled 1998-06-13.
Citera
2012-03-23, 21:58
  #9
Medlem
Trådens man, den livstidsdömde Fredriksson, dog alltså av för mig okänd orsak 1998, knappa 39 år gammal. Han vad då skriven på Torsgatan 6A i Flen.

Är det någon av er flashbackare som minns honom?

Jag vill gärna uppdatera en av TS frågor i första inlägget:
När blev han fri från livstidsstraffet? (Eller dog han på kåken?) ...
Citera
2012-03-24, 11:52
  #10
Medlem
-TheRiddle-s avatar
"Livstid"

Citat:
Ursprungligen postat av PontusEnhorning
Trådens man, den livstidsdömde Fredriksson, dog alltså av för mig okänd orsak 1998, knappa 39 år gammal. Han vad då skriven på Torsgatan 6A i Flen.

Är det någon av er flashbackare som minns honom?

Jag vill gärna uppdatera en av TS frågor i första inlägget:
När blev han fri från livstidsstraffet? (Eller dog han på kåken?) ...
Om han hade en vanlig adress i folkbokföringen så är det sannolikt så att han var frigiven från "livstids"-straffet. När han blev frigiven vet jag dock inte men han kan maximalt ha suttit 12 - 13 år.

Ur Sveriges Dödbok:
Citat:
19591016-1610
Fredriksson, Lars

Thorsg 6A
642 37 Flen

Död 13/6 1998.

Folkbokförd i Flen, Flens kn (Södermanlands län, Södermanland).

Född 16/10 1959 i Eskilstuna Kloster (Södermanlands län, Södermanland).

Ogift man.
--------------
Motsvarande folkbokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:
Flen, Helgesta-Hyltinge, Flens kn (Södermanlands län, Södermanland)

Födelseförsamling i källan:
Esk-Tuna Kl (Södermanlands län)

Källor:
RTB 98 / SPAR 92f
__________________
Senast redigerad av -TheRiddle- 2012-03-24 kl. 12:26.
Citera
2012-03-24, 12:09
  #11
Medlem
-TheRiddle-s avatar
Jag är lite nyfiken på hans första mord 1974, finns det fallet beskrivet nånstans? Vad blev straffet? (Om det blev något straff överhuvudtaget vill säga)

Han bytte namn nån gång på 80-talet, antagligen efter andra mordet.

1980 hette han:

Citat:
1959-10-16

Andersson, Lars Erland

Svengrensg 7B
632 27 ESKILSTUNA

Mantalsskriven i Fors Eskilstuna (Eskilstuna kn, Södermanlands län, Södermanland), fastigheten Fakiren 7.

Född 16/10 1959 i Eskilstuna Kloster (Södermanlands län, Södermanland).
--------------
Källa: Mtl Södermanlands län 1981

1990 satt han inne och hette:
Citat:
1959-10-16

Fredriksson, Lars

Mantalsskriven i Eskilstuna Fors (Eskilstuna kn, Södermanlands län, Södermanland), fastigheten På Församlingen Skriven.

Född 16/10 1959 i Eskilstuna Kloster (Södermanlands län, Södermanland).

Ogift man.
--------------
Källor:
Mantalslängd 1991, Södermanlands län
__________________
Senast redigerad av -TheRiddle- 2012-03-24 kl. 12:25.
Citera
2012-03-24, 12:35
  #12
Medlem
Det här fallet från 1974 låter intressant. Han kan ju på grund av sin låga ålder inte ha fått mycket till påföljd. Och fallet från Stockholm - jobbig sommar för huvudstans prostituerade.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback