Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-21, 16:46
  #1
Medlem
Magnet83s avatar
I trådar som rör Sydafrika brukar många hävda att den absoluta merparten av negrerna i Sydafrika invandrade efter att de vita byggt upp det moderna Sydafrika och att bushmän och hottentotter är landområdets ursprungsbefolkning. Det sistnämnda stämmer, men däremot fanns det ju bantunegrer redan innan i Sydafrika sedan bantuexpansionen några tusen år tidigare. Det jag undrar över är hur många negrer som invandrade till Sydafrika efter att vita koloniserat det och hur många fanns det innan landmassan bosattes av europeér?
Citera
2012-03-21, 17:05
  #2
Medlem
Salfords avatar
Fast när bantufolken kom till dit så bodde ju khoikhoi-folket där redan. Du verkar kalla alla primitiva folkgrupper för bantu som egentligen är en specifikt folkslag. Om du vill ha reda på siffror så kommer det nog bli svårt.
Citera
2012-03-21, 17:40
  #3
Medlem
Magnet83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salford
Fast när bantufolken kom till dit så bodde ju khoikhoi-folket där redan. Du verkar kalla alla primitiva folkgrupper för bantu som egentligen är en specifikt folkslag. Om du vill ha reda på siffror så kommer det nog bli svårt.
Nej bantu är inte "en specifikt folkslag", det är ett hundratal etniska grupper som talar någon typ av bantuspråk. Gör om gör rätt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bantu_peoples
Citera
2012-03-21, 17:46
  #4
Medlem
Salfords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnet83
Nej bantu är inte "en specifikt folkslag", det är ett hundratal etniska grupper som talar någon typ av bantuspråk. Gör om gör rätt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bantu_peoples
Skandinaver är ett specifikt folkslag som talar olika typer av germanska språk. Men tänker inte gå in på detaljer för skiter ärligt talat i din tråd och lämnar den således att självdö som tack för att du är så trevlig.
Citera
2012-03-21, 18:19
  #5
Medlem
Magnet83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salford
Skandinaver är ett specifikt folkslag som talar olika typer av germanska språk. Men tänker inte gå in på detaljer för skiter ärligt talat i din tråd och lämnar den således att självdö som tack för att du är så trevlig.
Tja, ifrågasätter du vedertagen fakta som dessutom är OT i tråden, får du räkna med att jag inte lär nicka medhållande och ge dig 10 stycken . Har du ingenting som kan hjälpa till att utveckla tråden i önskvärd riktning (alltså svara på mina frågeställningar) utan bara bekräfta det jag redan skrivit och sprida desinformation kan du gott lämna tråden.
Citera
2012-03-21, 18:54
  #6
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnet83
I trådar som rör Sydafrika brukar många hävda att den absoluta merparten av negrerna i Sydafrika invandrade efter att de vita byggt upp det moderna Sydafrika och att bushmän och hottentotter är landområdets ursprungsbefolkning. Det sistnämnda stämmer, men däremot fanns det ju bantunegrer redan innan i Sydafrika sedan bantuexpansionen några tusen år tidigare. Det jag undrar över är hur många negrer som invandrade till Sydafrika efter att vita koloniserat det och hur många fanns det innan landmassan bosattes av europeér?
Problemet ligger i definitionen av Sydafrika.
Det som idag är nordöstra Sydafrika nåddes av Bantus före de vita.
Medans vita kom först till kapstaden, som ligger i den motsatta den av dagens Sydafrika.
Sedan expanderade vita därifrån samtidigt som bantus (Zulus i detta fall) expanderade från sitt håll, och man möttes någonstans i dagens sydöstra Sydafrika, vid floden Vaal har jag för mig.

Dagens Sydafrika var helt enkelt inte samma som dåtidens stater som inkluderade kapkolonin och Transoranje. Och sedan Natal och Transvaal, som mer var bantu-områden.
Citera
2012-03-21, 20:50
  #7
Medlem
Magnet83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Problemet ligger i definitionen av Sydafrika.
Det som idag är nordöstra Sydafrika nåddes av Bantus före de vita.
Medans vita kom först till kapstaden, som ligger i den motsatta den av dagens Sydafrika.
Sedan expanderade vita därifrån samtidigt som bantus (Zulus i detta fall) expanderade från sitt håll, och man möttes någonstans i dagens sydöstra Sydafrika, vid floden Vaal har jag för mig.

Dagens Sydafrika var helt enkelt inte samma som dåtidens stater som inkluderade kapkolonin och Transoranje. Och sedan Natal och Transvaal, som mer var bantu-områden.
Poängen var om det fanns uppskattningar på hur stort antalet negrer var runt det här landområdet på den tiden och försöka få fram en slutsats på om merparten av dagens sydafrikanska negrer har sina rötter i området som blev Sydafrika sedan ett par tusen år eller om de helt enkelt är invandrare som sökte sig till Sydafrika för att leva på det fungerande samhälle de vita byggt upp.
Citera
2012-03-23, 01:19
  #8
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnet83
Poängen var om det fanns uppskattningar på hur stort antalet negrer var runt det här landområdet på den tiden och försöka få fram en slutsats på om merparten av dagens sydafrikanska negrer har sina rötter i området som blev Sydafrika sedan ett par tusen år eller om de helt enkelt är invandrare som sökte sig till Sydafrika för att leva på det fungerande samhälle de vita byggt upp.

Census från 1911 säger att 6 % av befolkningen var från området men inte sydafrikaner. Jag skulle gissa att de arbetade på fälten och i gruvorna. Strax efter det infördes regler som gjorde att man som svart inte fick invandra - däremot kunde man komma som kontraktsarbetare. De fick väl stanna så länge de arbetade. 1961 fanns det närmare en miljon sådana, om jag har förstått rätt.

Förutom dessa finns det förstås en mängd illegala invandrare, men jag skulle inte tro att de är så massivt många fler.

Merparten av befolkningen där verkar därför ha sina rötter i det som skulle komma att bli Sydafrika, men de behöver inte ha funnits där i tusentals år. Bantufolken sägs ju ha kommit till området under de senaste tusen åren eller så.
Citera
2018-10-07, 03:39
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Problemet ligger i definitionen av Sydafrika.
Det som idag är nordöstra Sydafrika nåddes av Bantus före de vita.
Medans vita kom först till kapstaden, som ligger i den motsatta den av dagens Sydafrika.
Sedan expanderade vita därifrån samtidigt som bantus (Zulus i detta fall) expanderade från sitt håll, och man möttes någonstans i dagens sydöstra Sydafrika, vid floden Vaal har jag för mig.

Dagens Sydafrika var helt enkelt inte samma som dåtidens stater som inkluderade kapkolonin och Transoranje. Och sedan Natal och Transvaal, som mer var bantu-områden.

Din beskrivning är nog ganska korrekt, enligt mig. Definitionen av Sydafrika är krånglig. Har en gymnasiebok i Sydafrikansk historia från 1960-talet och i den framgår det ju indirekt men flera omgångar att Sydafrika är en vit skapelse.
Citera
2018-10-07, 08:36
  #10
Medlem
Soterns avatar
Men varför fanns det inga eller så få svarta i Sydafrika innan boerna tog sig dit? Sydafrika är ju oerhört bördigt och har ett bra klimat?
Citera
2018-10-07, 16:33
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Men varför fanns det inga eller så få svarta i Sydafrika innan boerna tog sig dit? Sydafrika är ju oerhört bördigt och har ett bra klimat?

Västra halvan är en torr buskland (veld). Om du ser var trekboerna flyttade ut till var det mot det bördigare nordöstra delen.

Sydafrikas bantufolk var till stor del pastoralister som levde på boskap (likt trekboerna). Sådan ekonomi kan inte upphålla stora folkmängder.
Citera
2018-10-07, 17:24
  #12
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Västra halvan är en torr buskland (veld). Om du ser var trekboerna flyttade ut till var det mot det bördigare nordöstra delen.

Sydafrikas bantufolk var till stor del pastoralister som levde på boskap (likt trekboerna). Sådan ekonomi kan inte upphålla stora folkmängder.


OK. Tack för ett utförligt svar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback