Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-21, 14:11
  #1
Medlem
Jag märkte för ett tag sen att datorn blev långsammare, kollade kontrollpanelen och där stod det att jag har 4gb RAM. Jag vet att det tidigare stårr 8gb RAM. Jag har sökt runt lite och försökt olika saker; bytt plats på RAMminnerna, tagit ett i taget (Jag har 2x4gb) När jag sätter in ett av mina RAM så står det i kontrollpanelen att jag har 2gb ram. Det är som att bara halva deras kapacitet utnyttjas. Jag har testat att uppgradera min BIOS till senaste men det hände inget. Hjälp mig. Vad kan problemet vara?

Utrustning: ASUS moderkort p7p55d le. 2x4gb RAM. inteli7 2.80 ghz.

Tack på förhand//Wtf

Edit: Jag läste någonstans att man kan göra så att ramen får lite mer ström och att de då kan utnyttja sin fulla kapacitet. Hur gör man detta i så fall? (Tror dock inte det är problemet eftersom jag aldrig ändrar strömmen och tidigare har jag faktiskt haft 8GB i kontrollpanelen.)
__________________
Senast redigerad av locawtf 2012-03-21 kl. 14:14.
Citera
2012-03-21, 14:17
  #2
Medlem
2looses avatar
Har du ett 32-bits windows?
För att få tillgång till mer än 4gb måste du ha 64-bitars.
Citera
2012-03-21, 14:18
  #3
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Operativsystem och version?
Citera
2012-03-21, 14:19
  #4
Medlem
Om du har 32-bitars operativsystem, så kan endast 4gb minne användas.
Är det så att du har 64-bitars operativsystem så kolla så att båda stickorna verkligen sitter i.
Citera
2012-03-21, 14:30
  #5
Medlem
Eftersom jag skriver att jag tidigare VET att jag haft 8GB så är det klart jag har 64 bitars. Förlåt om det var konstigt fromulerat eller så... De sitter i på rätt sätt. När jag sätter i endast en 4gb så står det i kontrollpanelen att det bara är 2gb...
Citera
2012-03-21, 14:34
  #6
Medlem
Såg nu en konstig sak! Hade tråkigt och klickade fram och tillbaka mellan "system och säkerhet" och "system" i kontrollpanelen, och när jag klickar framåt så jag kommer till system så ser jag att RAM-linjen blinkar till från 8GB till 4GB (står 8GB så snabbt så att man inte hinner läsa, klickade fram och tillbaka cirka 100 gånger för att försäkra mig på att det verkligen stod 8gb i nån liten millisekund)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback