• 1
  • 2
2005-02-09, 23:35
Medlem
StigAllans avatar
Efter att ha varit och är en trogen kasslerhatare så har jag tyvärr blivit ägare av en kasslerbit.
Därför önskar jag höra alla fb:s-kasslerfantasters favoritrecept.
Helst inte ostgratinerad kassler i skivor med ananas på, ogillar den starkt.
Kom igen nu och visa vad all jävla kassler använts till genom åren!
Citera
2005-02-09, 23:39
Medlem
Acquiences avatar
Jag tycker stekt kassler som man rör ner i omellet och sedan steker omelleten så allt sitter ihop är gott som fan, men du kanske sökte nått mer "fint"?
Citera
2005-02-09, 23:45
Bannlyst
Vänd kasslerskivorna i en stekpanna så de får lite yta. Smöra en form och lägg i kasslern. Sprid ut 3/4 av en mango chutney och ca 2-3 dl grädde. In med formen i ugnen på ca 200 grader i 20-30 minuter. Ät kokt potatis till. Fantastiskt gott.

Obs. Det ska vispas ner en hel del luft i grädden också. Det ska inte bli vispgrädde men lite lätt krämig ska den vara.
Citera
2005-02-10, 00:36
Medlem
Madchilds avatar
Smacka ihop en senapsgegga av vanlig och fransk senap och nån äggula. Vänd kasslerskivor i detta och panera med ströbröd. Stek i smör och käka med potatismos. Rätt okej käk.
Annars brukar jag göra skinksås på kassler, funkar utmärkt.
Citera
2005-02-10, 09:17
Medlem
farbror einars avatar
Enkelt tips som tar cirka 30min.
Ta en form(typ glas) sedan tar du smördeg på rulle som inns på affären.
Sedan lägger du den i formen och tar och skivar kasslern men inte ända ner utan den ska sitta ihop fortfarande.Lägg kasslern på smördegsbädden.
Nu ska du ta 4dl creme fraiche och 4 burkar cantadou vitlök och blanda.
Sedan ska röran ner mellan skivorna och även bres på kasslern.
Sedan viker du över degen så att den ser ut som en brödlimpa.
Sedan ugnen i mitten i cirka 200grader i cirka 20min eller tills degen fått färg.

Till detta serveras ris och till detta kan du använda krämen som blir över för det blir det.
Smaklig måltid.
Citera
2005-02-10, 09:54
Medlem
Miless avatar
Fick du ärva denna kassler?

Tärna kasslern i lagoma bitar och stek den, häv sedan i porjolök och stek på den lite. Spill sedan i lagom mängd matlagningsgrädde tills du tycker att det ser bra ut. hacka sedan en banan i små bitar och låt den får komma ner i den övriga röran, krydda sedan med salt och svartpeppar & paprikapulver. Ätes med fördel med pasta alt. ris... skitgott Mormors recept...
Citera
2005-02-10, 10:10
Medlem
Hispers avatar
Kasslerburgare

Skär kasslern i skivor, något tjockare än "vanligt", stek/grilla dem, lägg i hamburgerbröd tillsammans med tillbehör.
Citera
2005-02-10, 10:34
Medlem
Requiems avatar
Flygande Jacob... ersätt kycklingen med kassler! , ersätt bananen med annanas! Käka med ris!
Citera
2005-02-10, 10:36
Medlem
Gratäng

Varva kokt ris,krossad tomat,kassler och bearnessås i 2-3 lager i en ugnsfast form.Lägg sist över ett lager ost.Gratinera i ugn tills den är varm.
Citera
2005-02-10, 14:41
Medlem
Skiva kasslern, lägg på en skiva ananas samt ost. Skjuts in i ugnen och gratinera.
Citera
2005-02-10, 14:43
Medlem
farbror einars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomble
Skiva kasslern, lägg på en skiva ananas samt ost. Skjuts in i ugnen och gratinera.
Men shit mannen läs Allans första inlägg och skriv sedan om inlägget.
Hatar folk som inte läser vad trådskaparen gillar och ogillar.
Citera
2005-02-10, 21:22
Medlem
*nYx*s avatar
Min favorit

Kassler
Olja (lite att steka i)
Gul lök
Röd eller gul paprika
Syrligt äpple
Ris
Vatten enligt rispaketet
Kalvbuljongtärning
Jordnötter
Curry

Tärna kassler & bryn i oljan, tillsätt löken efteråt och låt den svettas.
Koka riset halvfärdigt enligt paketet. Häll kassler, tärnade äpplen, buljongtärning och ris + vatten i en gryta och koka tills riset är mjukt.
Tillsätt paprikastrimlor vid slutet av kokningen så att det blir varmt. Smaksätt med curry och jordnötter. Fantastiskt gott.
Man kan även utesluta curryn och röra ned lite riven parmesanost på slutet. Mumma!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in