Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-03-21, 08:07
  #1
Medlem
Overminds avatar
Det är så att jag har snart varit arbetslös 1 år när datumet slår 31 Mars.

Jag skall på intervju imorgon (Torsdag) hos Polisen där jag sökt tjänsten Operatör. Utbildning till det är på två veckor. Det är en 80% tjänst (inte heltid) och man kommer jobba vardagar som helger. Jag skall sitta och ta emot anmälningar om brott. Jag vet inte exakt vilka brott det rör sig om ännu, om det är allt från cykelstölder till mord?

15.000kr i lön, 19.000 för heltid så det blir ungefär 15.000kr. Jag är också osäker om det är efter skatt. Isånafall blir det 12.000kr i lön i månaden. Just nu får jag a-kassa på 6000-6400kr i månaden. Så då blir det dubbla summan iallafall.


Någon som vet något mer om Operatörs jobbet? Kommer jag ta emot samtal om våldtäkter och allt möjligt? Eller är det mest stölder av bilar, cyklar och annat? Misshandel? Antar jag sitter i ett kontor vid en dator och har något slags protokoll/program på datorn där jag kan fylla i svar på alla frågor som finns i protokollet/programmet på datorn som jag kan ställa till den som vill anmäla ett brott?

Har aldrig jobbat som detta tidigare och är lite nervös hur jag skall bemöta människan på andra sidan luren om han/hon skriker och gråter. Självklart verka tröstande men ändå lite nervös. Jag är en väldigt social person, tycker jag iallafall. Är snäll och trevlig och vill gärna hjälpa folk.
Citera
2012-03-21, 08:42
  #2
Medlem
Nyfiken fråga bara, vad har du för utbildning?
Citera
2012-03-21, 08:48
  #3
Medlem
Overminds avatar
Har EL inriktning datorteknik, sen gått en KY-utbildning inom 3D-visualisering. Sen tidigare jobbat inom Industri. Så jag har gjort lite all möjligt.

Detta är en visstidsanställning, ända fram till September i år. Är lite orolig för jag kan inte direkt Sveriges lagar och regler till punkt och pricka.
__________________
Senast redigerad av Overmind 2012-03-21 kl. 09:01.
Citera
2012-03-21, 09:55
  #4
Medlem
crats avatar
har en kompis som ær nyutbildad polis och han hamnade just på den positionen, vilken civil som helst kan gøra samma jobb.

han sæger att det ær det tråkigaste jobbet i værlden, men men.

som jag fattade det som så ær det inprincip att ta emot anmælningar om allt møjligt.

før dem som ringer in och anmæler vet oftast inte att du kan gøra det øver nætet, och du som jobbar med det fyller helt enkelt i samma som på nætet, åt personen i fråga.
Citera
2012-03-21, 10:19
  #5
Medlem
Jthunderas avatar
Du ska ta emot icke akuta anmälningar. Det vanligaste är stöld men det kan vara vad som helst. Inga anmälningar får nekas men i praktiken kommer du att försöka prata vissa galningar ur sin 100:e anmälan om UFO över stadsparken.

Lönen är före skatt så klart.

Headset och skrivbord är det som gäller.

Din poliskompis hamnade nog på LKC (Länskommunikationscentralen) som operatör vilket är lite mer intressant, speciellt i lön. Dit kan även du söka nu när du väl är inne. Nu kommer du troligtvis att jobba på PKC (Polisens kontaktcenter).

Efter att du har skrivit in allt kommer en polis att granska anmälningen och i de flesta fall slänga den direkt.

Ställer du mer specifika frågor kanske jag kan svara på dem med. Vilken stad ska du jobba i?
Citera
2012-03-21, 10:34
  #6
Medlem
Overminds avatar
Hmmm... Jaså. Så då får jag 12.000kr i lön alltså. Det var ju inte jätte roligt att höra. Jag vet inte hur man jobbar. Allt från 6.45 till 22.00 men knappast att man sitter där mer än 8 timmar. Man jobbar antagligen i skift och byts av.

Jag ska jobba i en liten byhåla som heter Norberg. Ungefär 10 mil ifrån Västerås.


Men jag behöver inte kunna Sveriges lagar? Har jag en gruppledare bredvid mig eller sitter jag helt ensam i ett kontor? Jag kan inte direkt påstå jag har erfarenhet av det här.


Det är det här och ett bageri jobb jag funderar över. Paketerar och sådant. Industri liknande. Där är lönen 19.000kr efter skatt men är 2-skift. t ex Förmiddagsvecka och sen en eftermiddagsvecka. Det ligger här bredvid där jag bor, ungefär 300 meter.

Detta polisjobbet får jag ta buss eller bil då det är 2 mil ungefär.

Jag tyckte detta lät spännande men just nu känns det som att jag vill hellre jobba på industri bageriet.
Citera
2012-03-21, 11:20
  #7
Medlem
Hur räknar du skatten?

Tjänar du 19.000 i månaden så får du ut ungefär 14.700kr.

Tjänar du 15.000 i månaden så får du ut ungefär 12.000kr.
Citera
2012-03-21, 11:39
  #8
Medlem
sebbeharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Hur räknar du skatten?

Tjänar du 19.000 i månaden så får du ut ungefär 14.700kr.

Tjänar du 15.000 i månaden så får du ut ungefär 12.000kr.

Det var ju exakt så han räknade?
Citera
2012-03-21, 11:45
  #9
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Hmmm... Jaså. Så då får jag 12.000kr i lön alltså. Det var ju inte jätte roligt att höra. Jag vet inte hur man jobbar. Allt från 6.45 till 22.00 men knappast att man sitter där mer än 8 timmar. Man jobbar antagligen i skift och byts av.

Jag ska jobba i en liten byhåla som heter Norberg. Ungefär 10 mil ifrån Västerås.


Men jag behöver inte kunna Sveriges lagar? Har jag en gruppledare bredvid mig eller sitter jag helt ensam i ett kontor? Jag kan inte direkt påstå jag har erfarenhet av det här.


Det är det här och ett bageri jobb jag funderar över. Paketerar och sådant. Industri liknande. Där är lönen 19.000kr efter skatt men är 2-skift. t ex Förmiddagsvecka och sen en eftermiddagsvecka. Det ligger här bredvid där jag bor, ungefär 300 meter.

Detta polisjobbet får jag ta buss eller bil då det är 2 mil ungefär.

Jag tyckte detta lät spännande men just nu känns det som att jag vill hellre jobba på industri bageriet.

Ska du jobba i Norberg och inte i en av de tre stora städerna så ta bagerijobbet. Pengar är det enda du ska räkna på i ditt läge tycker jag.

Det hade kunnat vara en intressant erfarenhet med möjlighet till andra jobb inom polisen om det hade varit i de tre stora. Nu blir det nog en hel del sova på skrivbordet och svara när byfånen ringer.

Lagarna behöver du ingen speciell insikt i. Du fyller som sagt i ett jetfill formulär som en polis granskar senare.
Citera
2012-03-21, 12:08
  #10
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Ska du jobba i Norberg och inte i en av de tre stora städerna så ta bagerijobbet. Pengar är det enda du ska räkna på i ditt läge tycker jag.

Det hade kunnat vara en intressant erfarenhet med möjlighet till andra jobb inom polisen om det hade varit i de tre stora. Nu blir det nog en hel del sova på skrivbordet och svara när byfånen ringer.

Lagarna behöver du ingen speciell insikt i. Du fyller som sagt i ett jetfill formulär som en polis granskar senare.


Happ...

31 Mars har jag varit arbetslös 1 år. När går man in i fas 3? 450 dagar? Ett år är 365 dagar. 450-365= 85.

85 dagar = 1 Juni går jag in i Fas 3 om jag inte får ett jobb innan.

Bagerijobbet är inte spikat, dom har inte hört av sig ännu.

Om vi säger såhär, det där jobbet eller arbetslös ännu längre och snart in i FAS 3? Man får väl inte a-kassa hela livet? Vad händer sen? Då står försäkringskassan för min ersättning i månaden? Den blir oförändrad (6000-6400kr i månaden)?
Citera
2012-03-21, 14:41
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Happ...

31 Mars har jag varit arbetslös 1 år. När går man in i fas 3? 450 dagar? Ett år är 365 dagar. 450-365= 85.

85 dagar = 1 Juni går jag in i Fas 3 om jag inte får ett jobb innan.

Bagerijobbet är inte spikat, dom har inte hört av sig ännu.

Om vi säger såhär, det där jobbet eller arbetslös ännu längre och snart in i FAS 3? Man får väl inte a-kassa hela livet? Vad händer sen? Då står försäkringskassan för min ersättning i månaden? Den blir oförändrad (6000-6400kr i månaden)?

Nej nej. först a-kasse-året, 365, SEDAN 450 dagar i fas 2, då går du på aktivitetsstöd via försäkringskassan. (och tror jag minskning till de ökända "65%. fast för många är det exakt samma som de haft tidigare, eftersom för många a-kassan redan är <65 av lönen).
först därefter fas 3, dvs 365+450, återigen med försäkringskassan som utbetalare. 2 år i taget där du antas få samhällsnyttigt arbete, tills någonting sker.
händer inget speciellt så kan man alltså behålla utbetalning motsvarande a-kassan läänge. så länge du sköter dig osv... Det är inget bra liv (om du nu inte har bulvan och kan starta eget, eller kan jobba svart), men normalt slipper du iaf hamna på socialen eller så...


Du nämner 6000 per månad rent i a-kassa. du har alltså mindre a-kassa än många andra. 10 tusen är vanligt.
startade du som deltidare??
Citera
2012-03-21, 14:49
  #12
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Nej nej. först a-kasse-året, 365, SEDAN 450 dagar i fas 2, då går du på aktivitetsstöd via försäkringskassan. (och tror jag minskning till de ökända "65%. fast för många är det exakt samma som de haft tidigare, eftersom för många a-kassan redan är <65 av lönen).
först därefter fas 3, dvs 365+450, återigen med försäkringskassan som utbetalare. 2 år i taget där du antas få samhällsnyttigt arbete, tills någonting sker.
händer inget speciellt så kan man alltså behålla utbetalning motsvarande a-kassan läänge. så länge du sköter dig osv... Det är inget bra liv (om du nu inte har bulvan och kan starta eget, eller kan jobba svart), men normalt slipper du iaf hamna på socialen eller så...


Du nämner 6000 per månad rent i a-kassa. du har alltså mindre a-kassa än många andra. 10 tusen är vanligt.
startade du som deltidare??


Tack för ditt svar.

Jag vet. Jag tycker jag borde få runt 10.000kr i a-kassa. Jag jobbade 6 månader 5-skift. Varit medlem i mer än ett år hos min a-kassa, IF Metall.

Jag har antagligen inte jobbat tillräckligt många timmar för att få fullt a-kassa stöd. Minns min kusin fick runt 10.000-12.000 i a-kassa men han hade jobbat mer än mig.

Antar dom räknar timmar man jobbat eftersom jag jobbade 5-skift.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback