Flashback bygger pepparkakshus!
2012-03-21, 02:10
Medlem
Jag har funderat något enormt de senaste dagarna på det här med verkligheten.

Alltså att det finns en objektiv ursprungsverklighet och sedan en varsin subjektiv verklighet i varje människas verklighetsuppfattning, då ingen människa kan se verkligheten rent objektivt.
Om människan kunde se verkligheten rent objektivt, alltså helt och hållet utan påverkan av vår uppfattning av den så skulle vi kunna lära oss leva med den och utforma våra liv efter den optimalt. Men detta vore för bra för att vara sant då människan är skapad med begränsningar.
Jag har alltså funderat och funderat och kommit fram till några små slutsatser om just verklighetsuppfattningen, förklarat på ett ganska förenklat vis.

Min teori/formel ser ut såhär:
Obs: Mycket text!
Tanken med tråden är att diskutera min troligtvis bristfaldiga formel. Den är inte helt genomtänkt och jag är egentligen bara en liten människa som försökt räkna ut något som jag tror ger svar på saker jag gått och tänkt på. Om jag kan bevisas fel så uppskattas det, även fast jag inte hävdar mig vara någonstans vetenskapligt korrekt i min formel då den enbart är en hypotetisk teori.
Hoppas framför allt på att någon vill bygga vidare på formeln, kanske omformulera den på ett mer matematiskt eller helt enkelt korrekt vis, länka eller förklara en redan existerande teori eller vetenskapligt bevisat forskningsresultat.

Jag är mest ute efter den djupare förståelsen och tänket. Teorin/formeln i sig är bara ett försök att illustrera hur jag tänker med simpla medel. Ha överseende!
Citera
2012-03-21, 12:04
Medlem
LucNNs avatar
Så du har kommit fram till att vi genom sinnenas input till hjärnan sansar vår omvärld? Det är vår tids största upptäckt!

Försök klura lite över vad ditt såkallade (V) består i - hur representeras V i (V) (jag pratar inte om den kausala vägen, även fast den också är intressant). Vilken sorts egenskaper vid (V) gör att den på något sätt "ställer världen framför dig"? Vilken sorts kontakt har ditt "inre öga", dvs. din uppfattning (V) med V? Vilka olika typer av bild kan vi rita av detta? (Tips: sök på veil of perception, mental content, disjunctivism, representationalism, så får du lite godis att leka med).
Citera
2012-03-21, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Så du har kommit fram till att vi genom sinnenas input till hjärnan sansar vår omvärld? Det är vår tids största upptäckt!

Försök klura lite över vad ditt såkallade (V) består i - hur representeras V i (V) (jag pratar inte om den kausala vägen, även fast den också är intressant). Vilken sorts egenskaper vid (V) gör att den på något sätt "ställer världen framför dig"? Vilken sorts kontakt har ditt "inre öga", dvs. din uppfattning (V) med V? Vilka olika typer av bild kan vi rita av detta? (Tips: sök på veil of perception, mental content, disjunctivism, representationalism, så får du lite godis att leka med).

Hehe, givetvis är detta inte en ny upptäckt. Det är egentligen bara min illustration på hur jag tänker.
Som nämnts så förklarar formeln hur V förhåller sig till (V). Jag ser det logiskt som intag och bearbetning är de två obligatoriska ingredienserna som båda behövs för att kunna ha en verklighetsuppfattning [S = V och H = ( )]

Detta betyder att i strävan för att tänka objektivt så kan vi förstå att våra sinnen ser verkligheten för vad den är, men att bearbetningen modulerar signalen. Det jag inte helt och hållet hunnit tänka ut än är vad i H som modulerar signalen och hur den kan ändras. Men tänk till exempel att du strävar efter en metod för att tömma hjärnan på modulerade egenskaper och enbart använder den för att registrera och minnas signalen från V. Då skulle vi (dock aldrig inte helt och hållet) komma närmare den objektiva och sanningsenliga bilden av V. Alltså V -> S -> H = V

Om man då söker svaret på vad V är och vill vara opartisk från sin affektion av den, alltså utan att så att säga "tro att man ser den för vad den egentligen är" när man enbart ser den som man vill se den. Detta är otroligt svårt och just därför har jag försökt sätta upp en logisk formel för hur flödet rör sig och var man ska göra ändringar för att nå resultaten man söker.

Viktigt att poängtera är kanske syftet med hela den här tramsiga tråden. Om man tänker att en person som är helt övertygad i sin uppfattning att han/hon garanterar den och hävdar att den gäller för alla så måste personen ha uteslutit H helt och hållet i sin verklighetsuppfattning, vilket gör personen hjärndöd och därför går det inte ihop. Det jag menar är att ingen människa har möjligheten att helt och hållet ge svar på verkligheten, bara deras egna uppfattade verklighet (vilket givetvis kan vara intressant men det är viktigt att skilja på dessa två).

Tack för söktipsen!
Citera
2012-03-21, 19:48
Medlem
EarlOfWarwicks avatar
Jag tycker inte att detta motbevisar att människan kan ha en objektiv bild av verkligheten. Du säger att vi genom våra sinnen kan se världen objektivt (spännande idé men finns det några belägg?) men att så fort vi använder hjärnan korrumperas och förvrängs denna information för att passa just oss.

Jag håller såklart med om att vi tolkar intryck olika beroende på vår personlighet och så vidare, men jag ser inget som gör det omöjligt för människan att tolka verkligheten objektivt.
Citera
2012-03-22, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EarlOfWarwick
Jag tycker inte att detta motbevisar att människan kan ha en objektiv bild av verkligheten. Du säger att vi genom våra sinnen kan se världen objektivt (spännande idé men finns det några belägg?) men att så fort vi använder hjärnan korrumperas och förvrängs denna information för att passa just oss.

Jag håller såklart med om att vi tolkar intryck olika beroende på vår personlighet och så vidare, men jag ser inget som gör det omöjligt för människan att tolka verkligheten objektivt.

Nja har inga belägg, men jag tänker logiskt. Självklart blir ju verkligheten förvrängd dels av vår syn. Till exempel jag som är färgblind ser ju inte vissa färger på samma sätt som andra gör och ja, du förstår.
Som jag nämner så ger formeln en enkel förståelse för signalen och att den bearbetas efter sinnena, vilket betyder att man bearbetar utifrån en grund. Om man då vill se verkligheten objektivt så förstår man att man måste försöka jobba med att utesluta olika moment i hjärnan då dessa skapar en subjektiv verklighetsuppfattning.
Citera
2012-03-24, 16:20
Medlem
Det är just pga. detta som man kommer överrens om saker, tex. språk.

Du kan, även om hjärnan ställs in på relä, aldrig se verkligheten eftersom det dina sinnen registrerar är ljus, ljud, lukt och smak. Detta är inte verkligheten, detta är bara fyra saker som finns i verkligheten, men det är naivt att tro att det är det enda som existerar i verkligheten.
Citera
2012-03-24, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ap4thy
Det är just pga. detta som man kommer överrens om saker, tex. språk.

Du kan, även om hjärnan ställs in på relä, aldrig se verkligheten eftersom det dina sinnen registrerar är ljus, ljud, lukt och smak. Detta är inte verkligheten, detta är bara fyra saker som finns i verkligheten, men det är naivt att tro att det är det enda som existerar i verkligheten.

Du har en god poäng.
Framför allt är vi ganska begränsade vad gäller att uppfatta och förstå dimensioner.
Citera
2012-03-25, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsykosFrekvens
Du har en god poäng.
Framför allt är vi ganska begränsade vad gäller att uppfatta och förstå dimensioner.

Ja, extremt begränsade skulle jag säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in