Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-03-20, 13:56
  #1
Medlem
Hej,

Lång historia kort. Det kan bli aktuellt för mig att flytta till Enköping därav vänder jag mig till FB för att kolla läget lite. Hur ser bostadsmarknaden ut i Enköping? Jag kommer var ute efter en hyresrätt.
Kan ni ge mig lite tips på vart man ska vända sig osv?

Tack!
Citera
2012-03-20, 17:21
  #2
Medlem
Yatsys avatar
Enköpings kommun kan säkert hjälpa dig :http://www.enkoping.se/swwwing/app/c...p?PAGE=1207058
Citera
2012-03-21, 23:50
  #3
Medlem
Finns ett antal hyresvärdar i stan..

"Enköpings Hyresbostäder" är störst (kommun ägt) www.ehb.se
"Solporten" inte så stora men hyffsat billiga http://www.solporten.se/
"StorStockholms Fastigheter" Har många centrala lägenheter, lite dyrare.. Verkar som de håller på att byta namn till BroGripen också.. http://www.brogripen.se/storstockholmsfast/
"ENA Fastigheter" http://www.enabygden.se/
"Akelius" Har egentligen bara hört dåligt om dom.. Men när jag tittar på deras hemsida ser jag att de håller på att rusta sina lägenheter i Enköping.. http://www.akelius.se/
"M2 Gruppen" http://www.m2gruppen.se/
"Husman Fastigheter" http://www.husman.se/
"HSB" har några lägenheter i stan också.. www.hsb.se

Sen finns det massa andra hyresvärdar också.. Men dessa kom jag på nu och som du ser hade jag inte ngt att säga om alla men endel..
Citera
2012-03-23, 11:35
  #4
Medlem
Stort tack!!!!
Citera
2015-01-06, 22:28
  #5
Medlem
Bump, skall nog flytta till Enköping, förslag hur jag kan få tag på boende? Uppdatera gärna länkarna ovan.
Citera
2015-02-20, 07:57
  #6
Medlem
Balaklava-RUs avatar
Kan bara varna för Enköping, det byggs bara enstegstätade och svindyra bostadsrätter (PEAB och Anderssons). Det är inga vanliga små byggare som kan/vill bygga nya hyresbostäder. Kommunen är en riktig skräckis för alla företagare som behöver bygglov e.d. Här en kommentar från Facebook varför det är tvärstopp i lilla Enköping :
Citat:
Tills för några år sedan hade Enköpings kommun en stadsbyggnadschef anställd, som hade uppgiften att hjälpa företagare och byggare med en praktisk hantering av regler och att hålla övernitiska tjänstemän på mattan. Sedan han gick i pension har fundamentalister tagit över mer och mer, man läser regler som f-n läser bibeln. Små individer utan perspektiv har gjort att Enköping blivit en skräckkommun för företagare med initiativförmåga och idéer. Den som kan juridik vet att inget är svart eller vitt, regler och förordningar tolkas på olika sätt. Att vara praktisk och hjälpsam, att kunna bjuda på sig själv, det kan alltför få av dagens byråkrater. Att gömma trakasserande av företagare och byggande bakom en nitisk syn på regler dödar framåtskridande och utveckling. Som det gamla ordspråket sa "Vägen mot ofrihet är stensatt av goda föresatser". Det vore tragiskt om den nya S-regimen som nu ersatt M-C fortsätter i deras hjulspår. En gång i tiden uppvaktade alla större byggare i Enköping dåtidens kommunalråd och sa att om inte kommunens högst ansvarige byggnadschef byttes ut skulle byggarna varsla sina gubbar och lägga ner verksamheten i Enköping. Då anställdes mannen som omnämns ovan för att reda ut i byråkratträsket. Idag är det tyvärr mycket svårt bedriva byggen och företagsamhet i Enköpings kommun, nya och existerande företag kan inte satsa här utan blir tvungna söka sig till andra kommuner

Bostadsbristen blir bara större och värre hela tiden.
Citera
2015-02-27, 12:30
  #7
Medlem
Balaklava-RUs avatar
Det finns faktiskt några lägenheter att hyra omgående i Enköping just nu.

Det är det kommunala bolaget som byggt ett par hus centralt, men hyrorna är rätt höga. 2 r.o.k. 67 kvm kostar 9574 kr per månad, 2 r.o.k. 68 kvm kostar 9763 kr per månad och 3 r.o.k. 76 kvm kostar 10737 kr per månad. Dyrt men kanske i alla fall bättre än att riskera en storförlust efter en nedgång på bostadsrätternas priser.
Citera
2015-02-27, 17:53
  #8
Medlem
bradgardsindianens avatar
Re Mixer1

Kan du tänka dig att bo något utanför stan brukar det finnas en del prisvärda objekt. Särskilt om du inte behöver ett tip-top ställe utan kan fixa lite själv. Precis som många andra orter utanför storstadsområdena börjar pensionärer flytta från hus och radhus till ngt mindre och mer lättskött. Inne i Enköping är väl konkurrens till viss del med barnfamiljer som gett upp Shlms bostadsmarknad och pendlar till jobbet. Med "inte tip-top" menar jag inte nödvändigtvis att något är fel utan kanske lite slitet och/eller omodernt.

När jag flyttade till ort på vischan så var det en man som var väldigt frågvis om fasadbeklädnad, bredd och tjocklek på lockpanelen, tänkt kulör, hur fönstren skulle sitta m.m. (och det för en grupp hus i bushen). Kan det varit samme man hos stadsarkitekten?
__________________
Senast redigerad av bradgardsindianen 2015-02-27 kl. 18:05.
Citera
2015-03-01, 10:28
  #9
Medlem
Balaklava-RUs avatar
Här en aktuell lista på hyresvärdar i Enköping, det kommunala bolaget EHB är dominerande men det går ibland att få bostad hos någon av de privata värdarna. Gör en bostadsansökan så kanske du har tur. Som ny har du inte chans hos kommunala bolaget på annat är det dyraste och sämsta. I deras nybygge centralt har det redan tagit slut på ettor trotts att dom, en etta, kostar 6300 - 6500 kronor per månad.

AB Enköpings Hyresbostäder, EHB
Kyrkogatan 13, Box 3051, 745 03 Enköping
Telefon: 0171-62 58 20

AB-hem
Bellevuevägen 3
732 72 Fellingsbro
0761-94 01 00

BroGripen Öst
Box 5476
102 44 Stockholm
Telefon: 08-545 496 16

HSB Uppsala
Torggatan 38 A, 745 22 Enköping
Telefon: 0171-380 90

ENA, AB Enabygden förvaltning
Kungsgatan 43, 745 36 Enköping
Telefon: 0171-246 60

Enköpings Hem Upa
Linbanegatan 1, 745 34 Enköping
Telefon: 070-100 98 13

Fjärdhundra förvaltning
Valhallav 4a 4tr, 114 22 Stockholm
Mobil: 070-607 92 49

Husman i Uppsala KB
Vaksalagatan 6 3tr, C/o Upplands Finans Ab 753 20 Uppsala
Telefon 018-12 57 40

Kicomp Fastigheter AB
Källgatan 12, 745 31 Enköping
Telefon: 0171-44 13 05

M2 Gruppen i Enköping AB
Telefon: 010-706 00 00

Byggnadsfirman Lund AB
Herrgårdsgatan 21, Box 145, 732 21 Arboga
Telefon: 0589-61 01 60

Fastighetsbolaget Malmgården
Gunnar Edin
Telefon: 0171-279 95, 070-577 41 57

Werners Fastighetsförvaltning
Claes Werner
Telefon: 0171-44 51 35

Lebourne Real Estate AB
Box 8160
163 08 Spånga
Telefon: 08-660 40 90

Solporten AB
Kruthusbacken 76, 169 52 Solna
Telefon 08-514 939 69

Att bostadsläget är så eländigt beror på en totalt världsfrånvänd storebrorsattityd från kommunens tjänstemän, Dom läser regler som f-n läser bibeln. Värsta exemplet är en dam som tidigare jobbade i Västerås och som blev omöjlig där. Inga lokala byggare eller fastighetsägare vågar bygga ut eller bygga nytt när man bara råkar ut för trakasserier från kommunens sida.
Citera
2015-04-06, 17:28
  #10
Medlem
Lite info till dig som söker bostad,

tänk på att uthyrarna som regel är medelålders personer som vill ha lugn och ro både på jobbet och i husen. Man vill helst ha folk som bor länge och som sköter sig och är trevliga. Om du sticker ut som enormt självupptagen på t.ex. Facebook om du tjaffsar en massa på nätet om du bor korta tider här och där, om du är med på sidor som hyra byta låna bostad o.d. så räkna med att du sorteras åt sidan. Inga köer är absoluta, alla uthyrare gör flera koller bl.a. googling. Givetvis måste du ha råd att betala hyran i rätt tid.

Här några synpunkter på de större hyreshusägarna i Enköping.

EHB, det kommunala bolaget, äger ca 80% av alla hyreshus i staden, inga unga nya släpps in i de bästa billiga husen. Men är du beredd betala nybyggnadshyror går det fort få en lägenhet.

Brogripen, stockholmsfirma med mest stökiga hus bl.a. f.d. Akelius hus på Lillsidan-Galgvreten. Mycket störningar och inbrott i deras hus.

HSB har förutom bostadsrätter en del hyreshus, välskötta fina hus, men en hel del WT som lever bus har nu kommit in i husen.

ENA, stor lokal firma med fina hus på bra lägen, tyst och lugnt i husen, mest moget folk i husen.

Enköpinghem, håller på och totalrustar sina hus nu, bra lägen och trevliga lägenheter.

Husman, en pärla med fina hus på bästa lägen och billiga hyror dessutom.

Kikomp, risiga hus som blivit vandrarhem den som kan lämnar.

M2, många mitt i centrum, mycket bråk och stök i husen numera.

Werners förvaltning en liten lokal firma med bra hus och låga hyror.

Lebourne, stockholmsfirma med ett slitet, sunkigt hus i centrum.

Solporten, ännu en stockholmsfirma som har nedgångna hus med många missbrukare i.
Citera
2015-11-11, 17:46
  #11
Medlem
Balaklava-RUs avatar
Jag skrev detta tidigare i år, kommunägda EHB hade svårt fylla sitt bygge på kv. Sadelmakaren, hyrorna var för höga. Läget är bra, bara tre kvarter från torget österut bredvid Westerlundska gymnasiet. Husen är nya och lägenheter fanns att hyra direkt.

Citat:
Det finns faktiskt några lediga lägenheter att hyra omgående. Det är det kommunala bolaget som byggt ett par hus centralt, men hyrorna är höga. 2 r.o.k. 67 kvm kostar 9574 kr per månad, 2 r.o.k. 68 kvm kostar 9763 kr per månad och 3 r.o.k. 76 kvm kostar 10737 kr per månad. Dyrt men kanske i alla fall bättre än att riskera en storförlust efter en nedgång på bostadsrätternas priser.

Nu är alla lägenheterna uthyrda, Migrationsverket har tagit alla som var kvar och fyllt dom med s.k. "flyktingar". Det är rena gettot numera, höga ljudnivåer och hantverksfirmor får renovera nybyggda lägenheter när det flyttar ut något gäng, bl.a. lagas det mat direkt på spisarna, man kladdar och målar på väggarna och förstör de nylagda golven. De stackare som hyrt dyra nya lägenheter och fått dessa nya grannar försöker hitta annat boende och slippa eländet.

EHB har också börjat bygga några nya höghus på tomten bredvid, där har man redan tecknat avtal med Migrationsverket som tar varannan lägenhet. Enköpings centrum kryllar av nyanlända som går som om dom ägde hela stan.

Citat:
Enköping tar emot mest "flyktingar" mest somalier hitintills per invånare i hela mälardalen, stölder, rån, våldtäkter och skottlossning har blivit vanligt.
Moderaterna sätter SD vid skampålen nu senast hade unga företagarna i Enköping och Uppsala en offentlig debatt med företrädare för alla politiska partier i panelen. Niclas Buskenström (M) sa då att SD inte var lämpliga och uteslöt dom från att vara med. Men (V) arvtagaren till kommunismen och stalinismens brott dom var välkomna enligt Buskenström, man baxnar.

Tidigare har Romberga och Lillsidan varit invandrargetton i Enköping nu står området mellan centrum och järnvägsstationen i tur.
Citera
2015-11-12, 20:35
  #12
Medlem
Ska stan lusas ner? Vi vet ju alla vem som betalar de dyra hyrorna isåfall. Tummen ner! Bedrövligt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback