Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-03-19, 21:58
  #13
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av newone
Men eftersom att du inte vet hur tjänsten fungerar så förstår jag hur du tänker. Men ligger inte vlanet uppe för rgwn så kommer han inte få någon ip, hur mycket han än försöker. Samma sak gäller om det är fel realisering det vill säga 4.0.X nät som han sitter på.

Stämmer. Kollar han det så slipper vi sitta här och gissa.


Men TS skriver ju:
Citat:
Har precis flyttat in i ny bostadsrätt med flickvännen. Vi beställde 100/10 bredband via fiber av telia, min kompis som jobbar på telia kunde fixa så internetet började fungera direkt, vilket det gjorde om man körde med sladd direkt från nätverksuttaget in i datorn.
Citera
2012-03-20, 04:11
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Men TS skriver ju:

check this out peter

Citat:
min kompis som jobbar på telia kunde fixa så internetet började fungera direkt, vilket det gjorde om man körde med sladd direkt från nätverksuttaget in i datorn.

Om du läser så funkar det med sladd direkt till dator, inte med thomson modemet inkopplad.

När du kopplar in thomson modemet (speciellt 789) för första gången så ansluter den via en self-provision (vlan 296) och erhåller en ny mjukvara. Mjukvaran innehåller bland annat kopplingsuppgifter om hur bredbandet, telefonin och tvn ska ansluta inom telias nät, den bryggar om trafiken bland annat för iptv (det är därför du kan koppla iptv i vilken lan port du vill).

Om tjänsten RGW inte ligger uppe för kunden, kommer thomson modemet aldrig få någon self-provision ip (vilket oftast är en 10.X.X.X ip) och därav inte uppdatera mjukvaran eller erhålla uppgifter om dem olika vlanen för bredband,tv eller telefonin.

(Dessa uppgifter var kodade i mjukvaran tidigare, för 787 samt 784) men så är det inte på 789 som erhåller dessa uppgifter tillsammans med den nya mjukvaran och först efter att den har lyckats ansluta via self-provision kanalen.

Så när det gäller 787 / 784, så kunde man ansluta dessa till uttaget och ändå komma ut internet även om RGW tjänsten inte låg uppe, dock fungerade inte telefonin och tvn.

Det är därför fullt möjligt för TS komma ut på internet om han ansluter datorn direkt till uttaget, men inte med thomson modemet inkopplad.

do you feel me?

-----

Problem nummer två skulle kunna vara maclås, men han har väntat i 4 timmar så det kan vi stryka bort från listan också.
Citera
2012-03-20, 10:14
  #15
Medlem
PeterNosters avatar
I feel you now.
OK, så om jag fattar det rätt nu så kan orsaken vara att den där kompisen gjorde en provisorisk inställning i sin ände kanske i tron att det fungerar lika på alla routrarna. TG789 blir inte konfigurerad rätt helt enkelt.

attege: Hänger du med? Säg till din kompis att göra om och göra rätt. Tala om att du har en TG789.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2012-03-20 kl. 10:23.
Citera
2012-03-20, 10:47
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
I feel you now.
OK, så om jag fattar det rätt nu så kan orsaken vara att den där kompisen gjorde en provisorisk inställning i sin ände kanske i tron att det fungerar lika på alla routrarna. TG789 blir inte konfigurerad rätt helt enkelt.

attege: Hänger du med? Säg till din kompis att göra om och göra rätt. Tala om att du har en TG789.

Det är mycket möjligt att RGW tjänsten inte hade hunnit bli inkopplad när TS provade (det kanske funkar nu, vi vet fortfarande inte eftersom TS inte har återkommit med svar).

Sedan finns det en möjlighet att kompisen aldrig aktiverade/la till RGW tjänsten utan bara bredbandet.

Citat:
Säg till din kompis att göra om och göra rätt

word
Citera
2012-05-20, 17:17
  #17
Medlem
Har också Telias 100/10, dock så fungerar det inte direkt via uttaget för mig. Teknikern som var här fick dock sin dator att fungera. Jag har provat min dator hemma hos föräldrarna och där är det inga problem, så nätverkskortet är det inga fel på!

Men... Jag fick en ny gateway (TG789VN) som jag fick tips om att reset:a eftersom det fortfarande inte fungerade. Sen började jag kolla lite i modemet efter reseten, och det stod att jag saknade DSL-anslutning och skulle koppla in mig på telefonlinjen.

Kopplade in den gamla gatewayen, och den var konfigurerad på ett HELT annat sätt, provade att reset:a den också, så nu frågar den också efter en DSL-anslutning...
Citera
2012-05-21, 11:55
  #18
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmylish
Har också Telias 100/10, dock så fungerar det inte direkt via uttaget för mig. Teknikern som var här fick dock sin dator att fungera. Jag har provat min dator hemma hos föräldrarna och där är det inga problem, så nätverkskortet är det inga fel på!

Men... Jag fick en ny gateway (TG789VN) som jag fick tips om att reset:a eftersom det fortfarande inte fungerade. Sen började jag kolla lite i modemet efter reseten, och det stod att jag saknade DSL-anslutning och skulle koppla in mig på telefonlinjen.

Kopplade in den gamla gatewayen, och den var konfigurerad på ett HELT annat sätt, provade att reset:a den också, så nu frågar den också efter en DSL-anslutning...

Men om inte din dator klarar att ansluta med tråd direkt i väggen utan router men teknikern kunde det så måste ju felet ligga i din utrustning. Har du kollat kabeln? Hede teknikern annan kabel?
Citera
2012-05-21, 13:49
  #19
Medlem
HipsterJugends avatar
Jag hade samma problem som du har när jag fick min nya.

Det jag hade gjort, jag hade bytt namn på det trådlösa + nytt lösenord. Men så fort jag gjorde det kunde jag bara ansluta till routern men jag fick ingen internet anslutning.

Lösningen: Jag tryckte bara på Reset och använde mig av namnet nätverket hade från början + nätverksnyckeln som satt på undersidan..

Och nu funkar det bra att surfa med.

Off-Topic:
Men spela med detta modem = GTFO modem. Men det är väl många som har varit med om samma problem, med Telias usla modem & loadingscreen trubbel i World of Warcraft.
Citera
2018-10-18, 16:07
  #20
Medlem
Mulla Krekars avatar
Bump!

Denna tråd kom upp när jag googlade. Jag har precis fått fiber installerat här hemma, o valde ett 250/100 abonnemang hos det lokala Bjäre Kraft. Men det ingick ingen router, så det får man skaffa själv. Jag hade Tre med en liten dosa trådlös uppkoppling, så den gick inte att använda.

Men som tur var köpte jag loss routern från Telia, som jag hade innan Tre. En Thomson TG789vn. Det funkar med den, men den har ju några år på nacken. Så jag undrar om jag får ut full hastighet med den?

Enligt Bredbandskollen är hastigheten dålig...

https://i.imgur.com/EXDhSwl.jpg
Citera
2018-10-18, 16:11
  #21
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Bump!

Denna tråd kom upp när jag googlade. Jag har precis fått fiber installerat här hemma, o valde ett 250/100 abonnemang hos det lokala Bjäre Kraft. Men det ingick ingen router, så det får man skaffa själv. Jag hade Tre med en liten dosa trådlös uppkoppling, så den gick inte att använda.

Men som tur var köpte jag loss routern från Telia, som jag hade innan Tre. En Thomson TG789vn. Det funkar med den, men den har ju några år på nacken. Så jag undrar om jag får ut full hastighet med den?

Enligt Bredbandskollen är hastigheten dålig...

https://i.imgur.com/EXDhSwl.jpg

Mätt trådlöst gissar jag? Mät med kabel i sådana fall. Med trådlöst får du garanterat inte ut full kräm med den routern, men trådlöst är inte din leverantörs ansvar det är ditt eget. Så, mät med kabel!
Citera
2018-10-18, 16:14
  #22
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Mätt trådlöst gissar jag? Mät med kabel i sådana fall. Med trådlöst får du garanterat inte ut full kräm med den routern, men trådlöst är inte din leverantörs ansvar det är ditt eget. Så, mät med kabel!
Tack, ska testa det!
Citera
2018-10-18, 16:14
  #23
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Bump!

Denna tråd kom upp när jag googlade. Jag har precis fått fiber installerat här hemma, o valde ett 250/100 abonnemang hos det lokala Bjäre Kraft. Men det ingick ingen router, så det får man skaffa själv. Jag hade Tre med en liten dosa trådlös uppkoppling, så den gick inte att använda.

Men som tur var köpte jag loss routern från Telia, som jag hade innan Tre. En Thomson TG789vn. Det funkar med den, men den har ju några år på nacken. Så jag undrar om jag får ut full hastighet med den?

Enligt Bredbandskollen är hastigheten dålig...

https://i.imgur.com/EXDhSwl.jpg
Kör du trådat hela vägen mellan uttag-router-dator så är det definitivt dåligt!
Citera
2018-10-18, 16:18
  #24
Medlem
Mulla Krekars avatar
Trådlöst från datorn till routern, från routern in i fiberuttagen, en TP-kabel. Men ska se om jag hittar min långa kabel o koppla mellan datorn o routern.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback