Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-03-19, 00:21
  #1
Medlem
Jag har en väldigt bra kamrat som dessvärre har fått ett problem större i sin ryggsäck. Han dricker nämligen i snitt om dagen drygt 30 cl vodka och 10-12 öl skulle jag uppskatta.

Samtidigt lyckas han sköta ett jobb som är på 80% vilket jag tycker är väldigt imponerande.

Detta har pågått under en längre tid och det är ju direkt skadligt för kroppen.

Jag har pratat med honom om det hela och han inser ju själv att han har problem men vet inte hur han ska kunna upphöra med sitt enorma drickande. Jag har rekommenderat honom att kontakta de som arbetar med frågor inom alkoholism, men detta tror han inte hjälper. Likväl tar han inte tag i något annat heller och något måste fan hända nu känner jag. Tänker dock inte gå bakom ryggen eller tvinga honom till något.

Så nu känns det bara som ett enda stopp. Hur går jag vidare i att kunna hjälpa min kamrat?

1. Han dricker alldeles för mycket
2. Han är själv medveten om att han dricker för mycket
3. Han säger sig vilja ha hjälp
4. Han gör dock inget aktivt och slår bort förslagen jag ger honom i hur han kan få hjälp
5. Tiden tickar och problemen kommer bara bli större för varje dag
Citera
2012-03-19, 00:54
  #2
Medlem
RadikalFails avatar
Du kan inte göra något... eller jo: Rädda dig själv.

Han är vuxen och myndig och måste därmed försöka lösa sina egna problem.
Visst han kan påstå att han inser sina problem, men det är nog mest för att få tyst på dig.

Hade han velat ha hjälp så hade han bett dig om hjälp att hitta nått sätt att lösa detta på.

Gå vidare är mitt råd innan du blir mer medberoende än vad du redan är.
Citera
2012-03-19, 01:08
  #3
Medlem
Spadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Du kan inte göra något... eller jo: Rädda dig själv.

Han är vuxen och myndig och måste därmed försöka lösa sina egna problem.
Visst han kan påstå att han inser sina problem, men det är nog mest för att få tyst på dig.

Hade han velat ha hjälp så hade han bett dig om hjälp att hitta nått sätt att lösa detta på.

Gå vidare är mitt råd innan du blir mer medberoende än vad du redan är.

Riktigt så enkelt behöver det ju inte vara heller. Han kanske verkligen vill sluta men vet att han kommer må dåligt när han gör det och skjuter således upp det. Han behöver nog en kraftig knuff i rätt riktning, försök snacka med han då så mycket alkohol verkligen tar ordentlig skada på kroppen.

Alternativt få han att gå över till gåsen istället, skadar absolut inte lika mycket som den mängden alkohol iallafall.
Citera
2012-03-19, 01:30
  #4
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spades
Riktigt så enkelt behöver det ju inte vara heller. Han kanske verkligen vill sluta men vet att han kommer må dåligt när han gör det och skjuter således upp det. Han behöver nog en kraftig knuff i rätt riktning, försök snacka med han då så mycket alkohol verkligen tar ordentlig skada på kroppen.

Alternativt få han att gå över till gåsen istället, skadar absolut inte lika mycket som den mängden alkohol iallafall.

Har du träffat en fullfjädrad alkoholist?
För dom säger ALLT du vill höra.

Dom som är missbrukare har den repertoaren att dom säger en massa som dom inte menar.
Det är det jag menar med att denna vänner säger det till TS.

Jag säger inte heller att missbrukare gör detta medvetet, men dom ljuger och manipulerar omgivningen.
Citera
2012-03-19, 10:56
  #5
Medlem
Jag tror nog att han vill ha hjälp men samtidigt är verkar han inte vara beredd att lägga ner det som krävs. Så egentligen behöver han nog bara en spark i häcken men oftast blir man motsträvig i sådana situationer.

Tror dock inte han ljuger speciellt mycket, även om han är alkoholmissbrukare. Tidigare försökte han tugga antabus men han kunde dricka ändå utan att få någon reaktion.

Han har även försökt sluta dricka någon dag men då har han blivit skitdålig och skakat typ. Både kallsvettats och sen svettats normalt, och det gör väl också att det skrämmer honom att sluta igen.

Han vill dock inte sluta dricka helt och det har jag full förståelse för, men han måste få bukt med sitt missbruk tillika enorma drickande.

Så alla mirakeltips vore som sagt toppen!
Citera
2012-03-19, 11:20
  #6
Medlem
Man kan inte sluta för någon annans skull utan bara för sin egen och för att nå dit måste han nå botten först,
Det första och viktigaste steget han måste ta är att... "Inse skillnaden" Att han är alkoholist.
Säg åt honom att du kan hjälpa honom den dan han har bestämt sig för att sluta dricka på riktigt. Under tiden håll dig borta och hjälp honom inte med något, då blir du bara medberoende.
Alkoholism är en dödlig sjukdom men den går att behandla.
Jag rekomenderar 12-stegs programmet. Leta under din lokala AA / NA grupp.
Men somsagt han måste nå sin botten först. Gå dit för att han inte orkar längre och inte för att du tjatar dit honom...
Svårt läge du är i men du är inte ensam. Det finns i de flesta större städer även grupper inom AA för medberoende. Det kan ju vara något för dig att gå på så du förstår mer vad jag pratar om.. Alla är välkomna. Det brukar vara MYCKET givande tro mig.
Lycka till
Citera
2012-03-19, 11:25
  #7
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Jag tror nog att han vill ha hjälp men samtidigt är verkar han inte vara beredd att lägga ner det som krävs. Så egentligen behöver han nog bara en spark i häcken men oftast blir man motsträvig i sådana situationer.

Tror dock inte han ljuger speciellt mycket, även om han är alkoholmissbrukare. Tidigare försökte han tugga antabus men han kunde dricka ändå utan att få någon reaktion.

Han har även försökt sluta dricka någon dag men då har han blivit skitdålig och skakat typ. Både kallsvettats och sen svettats normalt, och det gör väl också att det skrämmer honom att sluta igen.

Han vill dock inte sluta dricka helt och det har jag full förståelse för, men han måste få bukt med sitt missbruk tillika enorma drickande.

Så alla mirakeltips vore som sagt toppen!

Du tror inte, men han är ingen ovanlig missbrukare. Det du skriver tyder på att han gör exakt som alla andra missbrukare: Han säger det du vill höra.

Han slutar dricka först då HAN vill.

Det är bara läsa CarlXVII råd, det stämmer det han säger
Citera
2012-03-19, 12:30
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Du tror inte, men han är ingen ovanlig missbrukare. Det du skriver tyder på att han gör exakt som alla andra missbrukare: Han säger det du vill höra.

Han slutar dricka först då HAN vill.

Det är bara läsa CarlXVII råd, det stämmer det han säger
Han vet om att jag skiter i vad han vill göra. Han skulle kunna säga vad som helst till mig angående alkoholen så han behöver inte säga "det jag vill höra" då jag inte vill höra något alls.

Men självklart är det inte bra för hans hälsa och därför vill jag hjälpa honom. Har rätt mycket erfarenhet av alkoholism i min omgivning. Jag har även druckit rätt mycket tidigare.

Jag är medveten om att han är den enda som kan ändra sitt beteende men jag tror/vet att han vill det men jag vet inte vilka hinder som han ser.

Jag själv sprang iväg till Länkarna när jag hade druckit för mycket för några år sen. Dock var jag där bara en gång för jag trivs inte i sådana miljöer typ. Slutade dricka helt nästan ett år efter att jag var där.

Så jag tror det kan vara samma för honom att han inte trivs på sådana platser typ. Han behöver individuell hjälp precis som alla andra. Det finns nog ingen lösning som passar samtliga. Dock vet i fan hur jag ska hantera det hela.

Han borde ju inse att han måste iväg och snacka med någon men hur fan kommer man till den punkten att han verkligen drar iväg dit också?

Hade jag varit hans chef på jobbet t ex hade det varit enkelt. Då hade man bara sagt att detta är som gäller etc. Men jag tänker då fan inte dra upp något för hans chef som han inte själv vill.

Jävla kuksituation helt enkelt!
Citera
2012-03-19, 12:37
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlXVII
Man kan inte sluta för någon annans skull utan bara för sin egen och för att nå dit måste han nå botten först,
Det första och viktigaste steget han måste ta är att... "Inse skillnaden" Att han är alkoholist.
Säg åt honom att du kan hjälpa honom den dan han har bestämt sig för att sluta dricka på riktigt. Under tiden håll dig borta och hjälp honom inte med något, då blir du bara medberoende.
Alkoholism är en dödlig sjukdom men den går att behandla.
Jag rekomenderar 12-stegs programmet. Leta under din lokala AA / NA grupp.
Men somsagt han måste nå sin botten först. Gå dit för att han inte orkar längre och inte för att du tjatar dit honom...
Svårt läge du är i men du är inte ensam. Det finns i de flesta större städer även grupper inom AA för medberoende. Det kan ju vara något för dig att gå på så du förstår mer vad jag pratar om.. Alla är välkomna. Det brukar vara MYCKET givande tro mig.
Lycka till
Han säger ju att han tagit upp detta problemet med en handläggare när han var sjukskriven tidigare och var i någon åtgärd för att komma tillbaka typ. Då fick han krav att han skulle komma dit varje dag eller om det var två gånger i veckan. Minns inte exakt om han skulle lämna prov eller vad det var, men de ville ju inte hjälpa honom så att han också var nöjd typ. Så han sa att det tänkte han då fan inte och efter det har väl hans förtroende för människor inom detta sjunkit. >För jag försöker få honom att träffa en människa jag själv samtalat med ett antal gånger och som jag vet är bra. Likväl slänger han ur sig att hon inte kan hjälpa honom.

Och det har han ju delvis rätt i. Enbart han själv som kan hjälpa honom, samt så har han ju dålig erfarenhet av personer som jobbar med detta.

Vad menar du med "hjälp honom inte med något"? Han är ju min vän och tro fan jag måste hjälpa honom med de problem han har...

Vill ju inte gå bakom hans rygg men borde kanske dra ner till hans läkare och snacka med honom. Min kamrat har ju tagit upp detta till viss del med honom också. Men samtidigt kan ju ingen hjälpa honom ifall han inte själv vill - på riktigt!

Stör mig dock på det hela då jag innerst inne verkligen tror han vill ha hjälp men samtidigt tror jag han är rädd vad den hjälpen innebär och då fortsätter han i sitt hamsterhjul bara för det fungerar ju hyfsat i hans liv - just nu.
Citera
2012-03-20, 01:57
  #10
Medlem
Det jag menar med att inte hjälpa honom är att typ låna ut pengar å prylar till honom eller låta honom bo hos dig osv. Självklart ska du finnas där som medmänniska.
AA/NA programmet bygger på att man går på möte väldigt regelbundet flera gånger i veckan. Annars kommer högmodet sakta krypandes tillbaka.
Att han kan äta antabus och ändå dricka och jobba samtidigt visar att han är en äkta alkoholist. Jag har också druckit mycket i mina dar men alltid blivt bakis som fan.
Gå på ett möte och se efter själv om det stämmer med din kompis bild.. Hoppas inte det.
Kämpa på!
Citera
2012-03-21, 21:05
  #11
Medlem
portlands avatar
Din vän är antagligen jätterädd för att sluta dricka, hur ska han hantera livet utan alkohol? Mitt råd är att erbjuda dig att följa med till AA möten eller att du går dit och pratar med de som är där för de kan ge dig råd och stöd. Du kan också erbjuda dig att följa med till en läkare om han är nervös att gå själv. Nykter kan han bara bli själv och märker du att han försöker prata bort sina problem eller att han säger att ingen förstår honom så är det tyvärr ganska vanligt att alkoholister gör så. Erbjud din hjälp om han verkar vilja ändra sig, men ta inte på dig ansvaret för hans nykterhet. Lycka till!
Citera
2012-03-21, 21:51
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlXVII
Man kan inte sluta för någon annans skull utan bara för sin egen och för att nå dit måste han nå botten först,
Det första och viktigaste steget han måste ta är att... "Inse skillnaden" Att han är alkoholist.
Säg åt honom att du kan hjälpa honom den dan han har bestämt sig för att sluta dricka på riktigt. Under tiden håll dig borta och hjälp honom inte med något, då blir du bara medberoende.
Alkoholism är en dödlig sjukdom men den går att behandla.
Jag rekomenderar 12-stegs programmet. Leta under din lokala AA / NA grupp.
Men som sagt han måste nå sin botten först. Gå dit för att han inte orkar längre och inte för att du tjatar dit honom...
Svårt läge du är i men du är inte ensam. Det finns i de flesta större städer även grupper inom AA för medberoende. Det kan ju vara något för dig att gå på så du förstår mer vad jag pratar om.. Alla är välkomna. Det brukar vara MYCKET givande tro mig.
Lycka till


Exakt (nåja nästan) vad jag ville säga.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback