Citat:
Ursprungligen postat av
DrDoak
Jag frågade en utbildare på el vilka elektriker som har lättast att hitta jobb. Han hävdar att installation (gissar bygg) har bäst, sen industri och larm någon stans mitt emellan medan automation har sämst. Detta är i Skåne. Kan någon bekräfta om detta är korrekt (för Skånes del)?
En annan fråga (om ECY). Vissa skolor erbjuder ECY inom skolan. En av dessa påstår att man slipper lärlingstiden på 1600 timmar, eftersom skolan bjuder på ECY i utbildningen. Spontant låter det nästan lite för bra för att vara sant att man skulle kunna gå ut direkt utan att passera lärlingstiden och jobba som förstaårsmontör (eller vad det nu heter efter läröingstiden). Stämmer det eller är det bara en bluff som skolan kör med?
Jag fick till mig att det skulle funka så också men sen hade vi två ETG elektriker på min förra arbetsplats och där hamnade dom istället på steg två lärling, tydligen är det det som gäller enligt installationsavtalet. Alltså har du gått ETG och har godkänt så ska du hamna i löneintervallet som lärling 721-1600 timmar.
Nu fick ju dessa en lön som översteg deras lägstalön rejält så det var ju inget större problem för just dom.
https://www.sef.se/stod-pa-jobbet/la...er-etg-examen/
Vilket inte alls stämmer överens med vad ETG utbildarna ofta hävdar att du ska gå direkt in på förstaårsmontör.