2025-10-23, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrDoak
Jag frågade en utbildare på el vilka elektriker som har lättast att hitta jobb. Han hävdar att installation (gissar bygg) har bäst, sen industri och larm någon stans mitt emellan medan automation har sämst. Detta är i Skåne. Kan någon bekräfta om detta är korrekt (för Skånes del)?

En annan fråga (om ECY). Vissa skolor erbjuder ECY inom skolan. En av dessa påstår att man slipper lärlingstiden på 1600 timmar, eftersom skolan bjuder på ECY i utbildningen. Spontant låter det nästan lite för bra för att vara sant att man skulle kunna gå ut direkt utan att passera lärlingstiden och jobba som förstaårsmontör (eller vad det nu heter efter läröingstiden). Stämmer det eller är det bara en bluff som skolan kör med?

Jag fick till mig att det skulle funka så också men sen hade vi två ETG elektriker på min förra arbetsplats och där hamnade dom istället på steg två lärling, tydligen är det det som gäller enligt installationsavtalet. Alltså har du gått ETG och har godkänt så ska du hamna i löneintervallet som lärling 721-1600 timmar.
Nu fick ju dessa en lön som översteg deras lägstalön rejält så det var ju inget större problem för just dom.

https://www.sef.se/stod-pa-jobbet/la...er-etg-examen/

Vilket inte alls stämmer överens med vad ETG utbildarna ofta hävdar att du ska gå direkt in på förstaårsmontör.
Citera
2025-10-23, 19:12
Medlem
DrDoaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AML78
Jag fick till mig att det skulle funka så också men sen hade vi två ETG elektriker på min förra arbetsplats och där hamnade dom istället på steg två lärling, tydligen är det det som gäller enligt installationsavtalet. Alltså har du gått ETG och har godkänt så ska du hamna i löneintervallet som lärling 721-1600 timmar.
Nu fick ju dessa en lön som översteg deras lägstalön rejält så det var ju inget större problem för just dom.

https://www.sef.se/stod-pa-jobbet/la...er-etg-examen/

Vilket inte alls stämmer överens med vad ETG utbildarna ofta hävdar att du ska gå direkt in på förstaårsmontör.
Citat:
Ursprungligen postat av KosmisktAllvetande
Fast det står ju i texten du länkar till att de enligt installationsavtalet ska gå in som förstaårsmontör:
De där två ETG-elektrikerna kanske blev blåsta i löneförhandlingen? Sånt har ju tyvärr hänt mer än en gång.

Angående ETG college så styrker de också SEF:s påstående om att man går in som förstaårsmontör (ETGC).
Citat:
ETG College är ett modernt koncept för att bedriva yrkesutbildning inom elteknik och automation. Ett koncept som möjliggör att eleven vid avslutad utbildning får ett ECY-certifikat och direkt kan ta anställning som förstaårsmontör.
Citera
2025-10-23, 19:22
Medlem
Citat:
De där två ETG-elektrikerna kanske blev blåsta i löneförhandlingen? Sånt har ju tyvärr hänt mer än en gång.

Angående ETG college så styrker de också SEF:s påstående om att man går in som förstaårsmontör (ETGC).

Styrker och styrker, läser du länken så står det ju att det är lärlingslön och inte förstaårsmontörslön som gäller som lägsta.. ja menar hela stegen är ju en lönestege och att få benämna sig förstaårsmontör men bara vara berättigad till lärlingslön... det är ju enligt mig iallafall ganska missvisande.

Nä dom två jag jobbade med fick 25 i månadslön så dom var ju knappast blåsta
Citera
2025-10-24, 16:30
Medlem
DrDoaks avatar
Det här med att Elektrikerförbundet lovar en jättebra arbetsmarknad (som många menar är bluff) är det bara för att de vill att skoleleverna ska bli medlemmar? De som känner sig lurade måste väl rimligen gå ur ett fack som har lurat dem?

Tjänar facket verkligen så mycket pengar på att lura folk att gå med? I så fall måste de ju vara riktigt fattiga.
Citera
2025-10-27, 16:48
Medlem
DrDoaks avatar
Jag har möjlighet att gå en elektrikerubildning, nu står jag i valet mellan industriel eller automation. Jag tycker att automation är mer intressant, men enligt samtliga lärare på skolan så är automation den inriktningen där det är svårast att hitta jobb. Läraren i industriel har sagt att det är lättare att skola om sig från industri till automation än tvärtom. Läraren i automation sa att på industri så bygger man hela elstationer till industri vilket man inte gör inom auto.

Är industri den bättre av dessa två inriktningar?
Citera
2025-11-07, 22:17
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Baserat på vad anser du det?

konstig fråga, vadå baserat på vad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto