Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-03-18, 17:08
  #1
Medlem
TheBITs avatar
What up.

Jag har funderat lite på vad som egentligen är korrekt beteende från bägge håll gällande kvarlämnad alkohol efter en blöt kväll.
Tråden utgår ifrån att ingen överrenskommelse skett gällande den kvarlämnade berusningsdrycken.

Vart går gränsen på hur många öl/cider/spritcentiliter som lämnats kvar som är

1, okej att komma tillbaka för att återhämta efteråt
2, okej för värden att förbruka

det kan även vara relevant att diskutera hur lång tid som gäller innan alkohol bör ses som "förbrukad" i bägges ögon.

Så ja, vart går då gränsen mellan löjlig småaktighet och hederslöst tjuveri?

Jag skulle nog säga att gränsen gällande tex öl bör vara 3. Där 2 eller 1 öl inte är något man återkommer för att hämta utan kvarlämnas åt värden, och 3+ är något som är okej social praxis att komma tillbaka efter.

Gäller det sprit skulle jag säga att gränsen går någonstans mellan 12-20 cl.

Rör det sig om längre tid än 2-3 veckor utan att något hörts bör det även vara okej att dricka upp det som är kvar.

Jag blir alltid förundrad över fenomenet där man lämnar kvar allt från 7 öl till ett flak eller en nästintill full flaska sprit och den är förbrukad, på samma vis som jag blir fruktansvärt fundersam över personer som kommer och "ska hämta sin cider" eller vad det nu kan vara när det rör sig om EN flaska. Komplett orimligt.

Väg in, kära flashback, vad är rätt och vad är fel?
Citera
2012-03-18, 17:16
  #2
Medlem
Keffastes avatar
Lämnas det kvar så lämnas det kvar, kommer det någon och hämtar det dagen efter eller så, fine. Dricker du upp det eller kastar du det är det personen som lämna som får skylla sig själv, känner du dom kan du ju slå en pling och fråga innan du dricker upp det.
Citera
2012-03-18, 17:25
  #3
Medlem
Tumregeln är att man tar med den sprit/öl man anser som sin egen i samband med avslutning av festen. Alternativt plockar ihop öl / sprit i en påse vilken man ämnar hämta senare.

Strö-öl, kvarglömda i kylen tillfaller festägaren efter en vecka om inte ägaren meddelar att denna tänkte hämta upp dem, allt dricka upp dem nästa helg.

Spritflaskor med finsprit är ägarens även i framtiden och ska inte drickas upp om inte detta överenskommet med ägaren som är okej med detta. Gäller ej slattar < 15% av flaskans volym.
En slatt är alltid en slatt.

Spritflaskor med fulsprit, dvs som togs med för att ingen vill dricka dem hemma tillfaller festinnehavaren men det är ändå inget problem eftersom ingen ändå vill dricka upp dem, ex: mintu.

Är det en större mängd öl/sprit kvar bör man bjuda in till en ny fest alt en slatt-fest.
Citera
2012-03-18, 17:52
  #4
Medlem
Dasein08s avatar
Det minsta man kan begära:
Alla dricker upp sin öl! Det är hur äckligt som helst att städa undan dagen efter med ölburkar som inte är tomma som det rinner öl ur när man skall plocka bort dem.
Citera
2012-03-18, 18:28
  #5
Medlem
AndrewBernards avatar
Ägaren får höra av sig till mig, jag ser inte ned på någon för att den gör det och skulle heller aldrig bråka om något sådant.

Jag själv tar med mig så mycket jag tror kommer gå åt, med andra ord lämnar jag inget och om jag skulle lämna något är det inte särskilt mycket och den som har festen får i så fall behålla det.
Citera
2012-03-18, 18:50
  #6
Medlem
Dawlishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dasein08
Det minsta man kan begära:
Alla dricker upp sin öl! Det är hur äckligt som helst att städa undan dagen efter med ölburkar som inte är tomma som det rinner öl ur när man skall plocka bort dem.


Det är inte så att man sparar öppnade burkar till ett senare tillfälle. Det är väl framför allt om någon glömt drickbar alkohol hemma hos en som reglerna är lite suddiga.

Min regel är enkel; den som lämnar kvar alkohol hemma hos mig får skylla sig själv.
Citera
2012-03-18, 21:53
  #7
Medlem
Kariminells avatar
Det man lämnar efter sig får värden behålla, jag anser inte att värden är obligerad att kontakta någon som har lämnat alkohol efter sig.
Citera
2012-03-19, 20:14
  #8
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Användarnamn
Tumregeln är att man tar med den sprit/öl man anser som sin egen i samband med avslutning av festen. Alternativt plockar ihop öl / sprit i en påse vilken man ämnar hämta senare.

Strö-öl, kvarglömda i kylen tillfaller festägaren efter en vecka om inte ägaren meddelar att denna tänkte hämta upp dem, allt dricka upp dem nästa helg.

Spritflaskor med finsprit är ägarens även i framtiden och ska inte drickas upp om inte detta överenskommet med ägaren som är okej med detta. Gäller ej slattar < 15% av flaskans volym.
En slatt är alltid en slatt.

Spritflaskor med fulsprit, dvs som togs med för att ingen vill dricka dem hemma tillfaller festinnehavaren men det är ändå inget problem eftersom ingen ändå vill dricka upp dem, ex: mintu.

Är det en större mängd öl/sprit kvar bör man bjuda in till en ny fest alt en slatt-fest.
Korrekt!
Det enda tveksamma tillfället är huruvida ägaren har rätt att vara sur om det kvarglömda gick åt på efterfesten, efterfester har lite egna regler då alla är packade, jättetörstiga och all alkohol är slut.
Citera
2012-03-19, 22:38
  #9
Medlem
Tre öl tycker jag känns för lite. Spontant känner jag att sex öl är en mer lämplig gräns.
Om någon lämnar kvar dricka hos mig så frågar jag troligen personen om hen vill ha tillbaka det. Om jag själv lämnar kvar dricka så får värden det, som ett tack för ett bra gille.
Citera
2012-03-20, 08:53
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Korrekt!
Det enda tveksamma tillfället är huruvida ägaren har rätt att vara sur om det kvarglömda gick åt på efterfesten, efterfester har lite egna regler då alla är packade, jättetörstiga och all alkohol är slut.

Ja det kan vara lite knepigt, men slutar själva festen efter midnatt och efterfesten tar vid samma dygn så bör det ingå i samma fest situation.

Grundregeln är att man inte får dricka något som ställts undan i påse eller väska oavsett om den är kvarglömd på festen. Men är det ur bolagets standardsortiment eller lätt att skaffa liknande ser jag inga problem med att man kritar ur påsen om man sen fyller på.
Citera
2012-03-20, 11:53
  #11
Medlem
Är inget sagt så förväntar jag mig inte att något finns kvar iaf, möjligen om det rör sig om oöppnade spritflaskor eller liknande men annars inte. Det mest reko är väl att dra ihop sina grejer i en kasse eller ett hörn och säga till att man kommer och hämtar det när det passar.

Jag kan dock tycka att man får respektera värden när man ska hämta sin dryck, få saker är tråkigare än när det ringer nått pucko tidigt på morgonen efter en fest och vill komma förbi och hämta resterna. Eller nån som ringer precis efter bolagets stängning och glatt meddelar att de ska ha en kasse öl hemma hos mig och om jag inte är hemma är det helt plötsligt mitt fel att de inte har nått att dricka.
Citera
2012-03-20, 16:04
  #12
Medlem
Fanvadcoolts avatar
Så länge det inte handlar om någon dyrare sprit så tycker jag att allt kvarlämnat är värdens efteråt.

Snikna fanskap som ringer och säger dom ska hämta 4-5 öl kan ju räkna med att inte bli bjudna nästa gång.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback