Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-03-18, 16:56
  #1
Medlem
Nu har jag läst ett antal trådar här med blandade känslor.
Därför en fråga till panelen.

Om ett sambopar (tillsammans 1 år) skaffar ett barn, hur bör arbetsfördelningen hemma se ut om killen jobbar tungt (hårda arbetsuppgifter typ byggare...) och tjejen är mammaledig?
Ska han hjälpa till med städningen, tvätten, laga mat...

Vad anser ni?
Citera
2012-03-18, 17:00
  #2
Medlem
Rudeknugens avatar
Den som är hemma har ju hela dagen på sig att städa, fixa mat/tvätt etc. Så det tycker jag att den hemmavarande ska göra!

om den andra sen orkar/vill hjälpa till får den ju gärna göra det, men det känns ju dumt att den som är hemma ska göra ingenting när barnet t.ex sover.
Citera
2012-03-18, 17:03
  #3
Medlem
TheGamers avatar
Det där anser jag är individuellt och är helt upp till var och en.

Jag kan inget säga nu då jag inte har barn och vet inte hur det skulle bli men visst får den som är hemma mer göra lite mera "uppdrag" hemma.
Citera
2012-03-18, 17:04
  #4
Medlem
banangodiss avatar
Självklart ska den som är mammaledig göra vad som ska göras i hemmet. Du kan ju bara fråga henne om hon vill byta annars ? Män har ju numera med rätt att vara föräldraledig. Så kan ju hon få både jobba och göra hälften hemma

Om min partner var föräldraledig och tyckte jag skulle hjälpa till hemma skulle jag skratta, peka finger och lämna henne direkt.

Skulle själv aldrig heller ha mage att be henne hjälpa till hemma om jag är föräldraledig.

Enda gången detta accepteras är om den arbetande har en längre semester vid tillfället.
Citera
2012-03-18, 17:05
  #5
Medlem
Fawkezs avatar
Tycker att mamman ska sköta sånt. Om karln i huset jobbar arslet av sig och försöjer familjen från 07:00 till 18:00 (exempel) med ett fysiskt och i längden psykiskt krävande jobb så är han givetvis utmattad.
Ungen är ju inte vaken hela tiden heller när den är liten, så tvätta / städa hinns ju med, fastän det kanske är lite stressigare än vanligt.
Mat? Det beror ju på. Tycker givetvis kvinnan ska göra det, men är inte karln så sliten så kan han ju också göra det.

Så tycker jag.
Citera
2012-03-18, 17:05
  #6
Medlem
Men om tjejen säger att barnet sover aldrigt? Och skriker åt killen att han ska ta sitt ansvar?
Citera
2012-03-18, 17:09
  #7
Medlem
Malkos avatar
Hur fan tror du det har funkat i alla tider? Givetvis sköter kvinnan om hemmet.

Jävla myt att sköta hemmet tar 8h om dagen varje dag. Nuförtiden finns det fan diskmaskin, dammsugare, tvättmaskiner m.m.

Sluta vara en jävla mes.
Citera
2012-03-18, 17:18
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kamilenski
Men om tjejen säger att barnet sover aldrigt? Och skriker åt killen att han ska ta sitt ansvar?

Man får ju komma ihåg att en unge inte bara är något som storken kommer med och så vips så ligger den där och snusar sött och fint medan saften är blandad och tvätten manglad och humlorna stilla hummar i buskarna... nä, det är ett köttstycke som slamsar upp fittan och är en total kravmaskin. Denna amöba har noll känsla för timing eller hygien, det spyr ner dig och vrålar och skiter liksom fullständigt i om du får duscha eller sova på ett par år.

Att hjälpligt ta hand om barn och hem är väl inga problem för en person, men då kanske du får stå ut med att kompromissa lite med damm i hörnen och halvfabrikat ett tag. Man kan välan samarbeta lite utan att det blir hela diagram över vem som gör vad?
Citera
2012-03-18, 17:27
  #9
Medlem
Haha.
Det är inte mig det handlar om. Mina barn är nästan 40!
Bara undrar hur det fungerar idag. PÅ min tid, var det inget snack. Inte ens någon fundering. Hustrun har tagit hand om hela hemmet! Trots 3 stycken ungar. Med en ålderskillnad på3 år! Således kunde inte den äldsta hjälpa till. Själv ställde man upp under helger. Och dessutom ibland bara. Då det var antingen min svärmor eller min mor som hjälpte till.

Men jag hör ganska ofta om flickor som vägrar skötta hemmet p.g.a. ett barn!
Därför undrar jag
Citera
2012-03-18, 18:27
  #10
Medlem
Det är jobbigt att ta hand om ett barn, tror inte att det är en dans på rosor det heller. Men du kan erbjuda dig att göra något som diska, hänga upp tvätten eller liknande som tar ca 5-15minuter.
Citera
2012-03-18, 19:15
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kamilenski
Nu har jag läst ett antal trådar här med blandade känslor.
Därför en fråga till panelen.

Om ett sambopar (tillsammans 1 år) skaffar ett barn, hur bör arbetsfördelningen hemma se ut om killen jobbar tungt (hårda arbetsuppgifter typ byggare...) och tjejen är mammaledig?
Ska han hjälpa till med städningen, tvätten, laga mat...

Vad anser ni?

Då går jag emot strömmen.

Naturligtvis hjälps man åt med hemmet. Båda är ansvariga för att hemmet funkar.
Citera
2012-03-18, 19:21
  #12
Medlem
baramejs avatar
Den som är föräldraledig bör ta hand om merparten av hushållssysslorna.
Men det beror också på hur gammalt barnet är, om det är första barnet och hur barnet är.
Vissa barn sover knappt vilket innebär att (vi säger mamman) inte heller får sova.
Ni som säger att hon skall städa när barnet sover måste förstå att hon kanske måste passa på att sova när barnet sover för att få sova alls.

Ammar mamman tar det också energi + inverkar på sömnen då barnet ammas väldigt ofta i början.
Har man otur får barnet kolik och det tar ju oerhört mycket tid och energi.

Har man däremot turen att ha en bebis som sover och äter på regelbundna tider och som inte skriker vidare mycket så är det så klart lättare att hinna med hushållet.

Allt är som bekant relativt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback