23 278 besökare online
856 960 medlemmar • 45 818 500 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Sport & träning > Träning, kost och kosttillskott > Träningsjournaler och medlemsbilder
Svara på ämne
Ämnesverktyg
dunderdasen
Medlem
dunderdasens avatar
Tänkte starta en journal, främst för att hålla reda på vikterna men kanske även för att få motivation och tips & råd om det skulle behövas.
Har tränat kampsport (Brasiliansk Jiu-Jitsu) i ungefär 3 år nu, för 1,5 år sen började jag även gymma för att försöka bli starkare och prestera bättre på mattan. Jag har hela tiden kört 4-split eller vad det kallas. Har alltså delat upp kroppen i olika pass. Brukar se ut som följande:
Tis: Bröst/Biceps
Tors: Axlar/triceps
Lör: Rygg
Sön: Ben/mage
Det gav väl hyfsat resultat och har gått upp ca. 15 kilo sen dess, har ju såklart blivit starkare men inte så stark som jag vill. Så därför tänkte jag nu testa ett lite annorlunda upplägg och bara fokusera på basövningar, tungt.

De dagar jag inte har träning, dvs. tisdag, torsdag och lördag så kommer jag styrketräna. På gymmet kommer jag köra ett lite modifierat SL5x5-schema. Se här för lite info om SL5x5: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071

Det går alltså ut på att man har ett A-pass och ett B-pass som man kör 3 ggr i veckan i ett rullande schema. Man kör 5 st arbetsset på samma vikt, förutom i marklyft där man bara kör 1 set. Klarar man så höjer man vikten med 2,5 kg (marklyft 5 kg) nästa pass.

Mitt A-pass ser ut som följande:

Knäböj 5x5
Axelpress 5x5
Stångrodd 5x5
Frivändningar 5x5

B-pass:

Knäböj 5x5
Bänk eller hantelpress 5x5
Marklyft 1x5 (1 set, 5 reps)
Hantelsnatch 5x5 (haha vet inte vad det heter på svenska)

Detta kommer jag köra på ett litet energiöverskott i 5 veckor då jag har match och inte får väga för mycket, sen blir det en fetare bulk efter det!
Jag försöker äta en proteinrik kost, 3 riktiga mål mat och 3 bra mellanmål. EAA innan varje pass och Gainer efter. Självklart ingen alkohol. Simpelt.

Info:
21 år
Ungefär 190 cm
77 kg

Som ni ser så är jag fortfarande lång och smal, men inte i närheten vad jag var förut. Bilder kommer nog snart när jag orkar fixa.

Nu kör vi!
Senast redigerad av dunderdasen 2012-03-18 kl. 16:21.

dunderdasen
Medlem
dunderdasens avatar
Första passet kördes igår.
Egentligen ska man börja väldigt lätt för att lära sig teknikerna ordentligt, men jag känner att jag redan kan det, plus att jag inte har jättelång tid på mig innan match. Så därför började jag hyfsat nära mitt max iaf i alla övningar. Frivändningar och dumbbell snatch (vet inte svenska namnet) är ganska nya övningar för mig, så där jag kommer börja lätt.

Knäböj (ATG):
20x10 - uppvärmning
40x10 - uppvärmning
60x5x5
Kändes för lätt.

Axelpress:
20x10 - uppvärmning
30x5x5
Kändes bra, men kan nog gå upp 5 kg nästa pass.

Stångrodd:
20x10 - uppvärmning
40x10 - uppvärmning
60x5x5
Ganska perfekt i vikt för mig, klarade alla 5 seten, möjligtvis liite sviktande form i absolut sista 2 reppen.

Frivändning:
20x10 - uppvärmning
40x5x5
Rätt lätt, men måste få in tekniken där, så det får ta sin tid att komma upp i vikterna.

Bigorexia
Medlem
Bigorexias avatar
Det blev en journal, kul. Lycka till.

"Om en ovis man kommer ut bland folk, helst bör han då hålla sig tyst,
ty inget vet att han inget kan om han inte mäler för mycket."

dunderdasen
Medlem
dunderdasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigorexia
Det blev en journal, kul. Lycka till.
Det blev det, tack för tipsen! Tack

dunderdasen
Medlem
dunderdasens avatar
Dagens pass, kände mig trött efter en lång arbetsdag samt sparring igårkväll och känner fortfarande av förkylningen/öroninflammationen från förra veckan lite, men det gick hyfsat bra ändå. Det här programmet är mer krävande än det ser ut. 3/4 övningar med bara 5 arbetsset låter ju rätt lite, men det tar ändå!

Dagens vikter då:

Böj: Höjde här till 70 kilo och klarade alla 5 seten med bra djup i varje rep, tog bra i slutet!
20x10 -uppvärmning
40x10 -uppvärmning
60x5 -uppvärmning
70x5x5

Bänken: Blev en liten besvikelse, har länge hoppat över bänk till förmån för hantelpress och det straffar sig. Kände mig som en nybörjare och klarade knappt 5x5 på 60 kilo..

20xokänt -uppvärmning
40x10 -uppvärmning
60x5x5

Hantelsnatch: Började lätt på 20 kilo för att få in tekniken.

15x5 -uppvärmning
20x5x5

Mark:

40x10 -uppvärmning
60x10 -uppvärmning
90x5 -uppvärmning
100x5

Nu, MAT.

dunderdasen
Medlem
dunderdasens avatar
Har varit jävligt mör i hela kroppen den här veckan, men så blir det när man varit sjuk och borta från träningen ett bra tag och dessutom börjar med ett helt annat styrkeupplägg. Börjar dock få tillbaka styrkan känner jag, snabbheten och timingen i brottningen är en annan sak!
Jaja dagens styrkepass såg ut som följande:

Allt är 5x5 såklart, plus uppvärmningsset.

Böj: Bad en polare på gymmet kolla min form på knäböjen och det såg tydligen bra ut, svankade lite för mycket nån rep bara. Jag körde iaf enligt 5x5-schemat och höjde till 72,5, det gick väldigt bra faktiskt. Känner redan att man börjar få mer tryck i benen och bättre teknik.

Axelpress: Höjde till 35 kilo och körde mina set utan större problem, sista setet var dock jävligt tungt så jag börjar närma mig mitt max i denna övning. Måste snart vila längre mellan seten.

Stångrodd: 62,5 kilo. Det var tungt som fan men klarade alla, var tvungen att använda remmar på sista två seten.

Frivändningar: 42,5 kilo där, ganska lätt fortfarande för att få in en bra teknik.

Börjar inse nu att man kanske får fimpa den där fjärde övningen. Tar för lång tid, idag var jag där 1,5 timme, man måste helt enkelt vila så mycket för att orka.
Hur långa pass brukar ni köra? (Om någon läser)

Måste ta och fixa bilder också, så man kan jämföra sen om några månader, får se om jag orkar ta tag i det idag, nu ska jag iallafall duscha och sen äta en jävla massa mat.

pentaxanalytiker
Medlem
pentaxanalytikers avatar
Längden på mina pass varierar väldigt. Det beror på dagsformen.
Om formen är bra då lägger jag till en liten muskelgrupp som jag tänkte köra dagen efter.
Samma fast tvärtom om formen är ur led.

Bigorexia
Medlem
Bigorexias avatar
Att träna långa pass är det inget fel på, snarare är det positivt, så länge man inte drar det till extremfall. 90 min. är inga problem. Snitta runt 4 min vila per set är ganska lagom, imo, om man köra tungt.

Jag tränar själv pass som är uppemot 90 min om jag känner mig lite slö någon dag.

"Om en ovis man kommer ut bland folk, helst bör han då hålla sig tyst,
ty inget vet att han inget kan om han inte mäler för mycket."

Suspended
Medlem
Suspendeds avatar
Ser inga problem med långa pass sålänge det är kvalite i övningarna!

Mina pass är mellan 90-120 minuter när jag kör med en polare. Själv så går jag ner mot 60-90 min beroende på vad jag kör och vilket tempo.

Med tanke på vilka övningar du kör så kommer passen ta tid, men passa dig för att snacka bort för mkt tid bara

dunderdasen
Medlem
dunderdasens avatar
Ok ok, nej 90 minuter är inte så farligt, men det kommer ju bli längre sen när man kommer upp i vikterna lite tänkte jag. Självklart snackar jag inte bort massa tid, lite skitsnack mellan seten kan dock förekomma!

LabiSiffre
Medlem
LabiSiffres avatar
Helt off topic men vem är det på din avatar?

"Tror ens hjärna är viktigt som fan, inte kapaciteten utan mer att man tänker mycket på träningen o.s.v. jag har märkt att jag i vissa perioder när jag tänker mycket, t.ex. ''jag vill fan få större bröst'' så växer dessa lite mer än normalt." /naitzabez

dunderdasen
Medlem
dunderdasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LabiSiffre
Helt off topic men vem är det på din avatar?
Haha det är ju Dwight i The Office! Även känd som Rainn Wilson.

Svara på ämne
Topp Dela »