Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-03-21, 01:47
  #13
Medlem
Fromlandss avatar
Nej det var inte oundvikligt.
Däremot har Europa upplevt en rekordlång fredstid (undantaget balkan) efter kriget. Utan andra världskriget hade det sannolikt varit fler konflikter och ett tidigare "kallt krig" mellan kommunism och "väst".
Citera
2012-03-21, 11:19
  #14
Medlem
Nej, det hade inte blivit något världskrig av det hela om inte toppen på pyramiden velat det. I "toppen" ingår diverse bankirer, industrialister och politiskt ledare.

Industrialiseringen och kampen om råvaror hade dock troligen lett fram till lokala krig mellan växande och krympande imperier hur som helst.

Kanske..
Citera
2012-03-21, 11:36
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeke12
Nej, det hade inte blivit något världskrig av det hela om inte toppen på pyramiden velat det. I
Kanske..

??? vad pratar du om?
For mig later det som Birgade Rosse och andra galningar.....
Det finns ingen konspiration.
Citera
2012-03-21, 12:04
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
??? vad pratar du om?
For mig later det som Birgade Rosse och andra galningar.....
Det finns ingen konspiration.

Vet du vad ordet kon-spirera, per definition, betyder ?

Citat:
[latin]conspirāre.....cum (“with”) + spīrō (“breathe”)
Citat:
To secretly plot or make plans together, often used regarding something bad or illegal.

Ingen gjorde enligt dig upp olagliga/skadliga planer i hemlighet, under ww2. Jaha.
__________________
Senast redigerad av zeke12 2012-03-21 kl. 12:09.
Citera
2012-03-21, 12:16
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeke12
Vet du vad ordet kon-spirera, per definition, betyder ?




Ingen gjorde enligt dig upp olagliga/skadliga planer i hemlighet, under ww2. Jaha.



RAF och Brigade Rosse pratade om att det fanns en stor konspiration.
Kan du lasa Bulgakov: Mater and Margerita och du kommer att inse hur bisarr din ide ar. Manniskan ar enkel varelse och det finns ingen konspiration.

Jag skrev Birgade Rosse for att provocera.

Men det finns en lank mellan alla konspirations ideer. Ni kan kalla er vid olika namn, men i grunden ar ni samma manniskor. Ibland tror jag att Albert Camus hade ratt.

ps: du kan klaga over min Svenska, men de senaste 15 aren har jag bott i Ost Asien
Citera
2012-03-21, 14:05
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
RAF och Brigade Rosse pratade om att det fanns en stor konspiration.
Kan du lasa Bulgakov: Mater and Margerita och du kommer att inse hur bisarr din ide ar. Manniskan ar enkel varelse och det finns ingen konspiration.

Jag skrev Birgade Rosse for att provocera.

Men det finns en lank mellan alla konspirations ideer. Ni kan kalla er vid olika namn, men i grunden ar ni samma manniskor. Ibland tror jag att Albert Camus hade ratt.

ps: du kan klaga over min Svenska, men de senaste 15 aren har jag bott i Ost Asien

Läs historia och du kommer inse hur bisarr din insinuering om att konspirationer inte existerar, är. Ibland ser folk dem där de inte finns och ibland blundar man för dem.

Men låt oss återgå till topic, och sluta provocera.
Citera
2012-03-21, 16:01
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeke12
Läs historia och du kommer inse hur bisarr din insinuering om att konspirationer inte existerar, är. Ibland ser folk dem där de inte finns och ibland blundar man för dem.

Men låt oss återgå till topic, och sluta provocera.

RAF och Birgade Rosse trodde pa en konspiration.
Nazister tor pa en konspiration.
David Icke tror pa en konspiration.


Historien visar oss att USA och UK fegade ut om Spanien, Kina och Etopien. Men det innebar inte att fanns en konspiration mellan kejsaren av Japan och presidenten i USA. Eller sager du att Kejsaren av Japan bekampade Judarna. Det ar for mycket!

Glom det! Det finns ingen kosnpiration.

Jag ar enkel man, allt jag villa att ar mina barn ar skall vaxa u pp.
Citera
2012-03-21, 16:12
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeke12
Läs historia och du kommer inse hur bisarr din insinuering om att konspirationer inte existerar, är. Ibland ser folk dem där de inte finns och ibland blundar man för dem.

Men låt oss återgå till topic, och sluta provocera.

Ok. Vastvarden fegade i foljande konfliket.
1. Spanien
2. Italian angrepp pa Etopien
3. Japan angrepp pa Kina

Och de seom varnade for Hitler for var \
1. Litvonov
2. Rickard Sandler

Jag onskar attSandler fick mer cred i Sverige. Han verkar ha varit ett hedlig ,man men ar .......
Citera
2012-03-21, 20:31
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Sant.
Och vastvarlden, NF, vara ocksa passiva nar Italien, 1936, anfoll Etiopien och Japan trappade upp kriget i Kina under 30 talet. Kina och Etiopien forsokte protestera i NF men ingen lyssnade.
En av de fa i Nationernas Forbund som pratade om att varlden skulle ha enat front mot Hitler, var Sovietunionens utrikesminister, Maxim Litvinov. Den 3e maj 1939 ersattes Litvinov (som var Jude) av Molotov som utrikesminister.

Fran 41 till 43 var Litvinov Soviets ambassador i USA och skapade land lease

Sa vastvarldens passivitet under 30 talet och att Soviet bytte utrikesminister skapade en illusion hos Hitler att vastvarldens och Soviet (nar Molotov blev utrikesminister) skulle fortfarande vara passiva.

Om vast hade forsvarat demokratiska samhallen under 30 talet, hade troligen kriget undvikits.

Att man inte bryr sig om vad Japan har för sig borta i fjärran östern kan man ändå ha förståelse för så länge de inte angriper västmakterna själva och att Italien fick hålla på i Afrika kan jag också förstå då de länder som skulle ha hindrat dem själva hade kolonier och det hade lätt kunnat ses som dubbelmoral om de ingripit men att man inte försvarade demokratiska värden i Europa, sin egen bakgård förstår jag inte. I synnerhet inte då Frankrike och UK på den tiden via sina kolonier kontrollerade nästan halva världens befolkning.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback